färdvis till treriksröset ?

Hejsan, igen vill bara tacka alla som gav svar förra gången har lite mera frågor som kommer här. Jag och min polare ska ju cykla över sverige då från treriksröset till smygehuk. Hur pass högt upp kommer man med tåg i sverige och går det att cyckla dom sissta milen till treriksröset ? skulle kännas bättre efteråt om man verkligen hade cyklat HELA sträckan från sveriges nordligaste punkt till den sydligaste inte bara nästan lixom.. Nån som testat att cykla med en bob jak kärra föresten ,och har synpunkter på denne ? , ev. om ni vet var man kan köpa sånt begagnat. vore tacksam för svar // Jimmy
 
Nordkap i stället

Inget svar på frågan, men har ni funderat på start i Nordkap ? En av mina arbetskamrater cyklade för sådär 5-6 år sedan Nordkap – Smygehuk. Året innan hade han cyklat Riksgränsen -Västerås (bostaden) och han ville "ta" hela sträckan. Så, tåg till Narvik. Buss Narvik- Nordkap. Sedan cykel söderut. Har för mig att han på något sätt var inne i Finland någon av de första dagarna.

Använd sökfunktion för att kolla vad andra tycker om cykelkärror i allmänhet och Bob i synnerhet.

Lycka till

Per
 
Här kommer ett säkert svar

Du kan åka tåg till Kiruna, eller flyga dit, sedan tar du bussen till Karesuando och där får du byta till finsk buss på andra sidan älven, den går till Kilpisjärvi. Frän Kilpisjärvi är det sedan 11 km vandringsled till Treriksröset, ingen bra cykelväg alls, fjällvandringsled genom nationalparken Malla på finska sidan. Et alternativ är att åka med båten som går dagligen efter midsommar över sjön Kilpisjärvi, då har du sedan bara ett par km kvar till Treriksröset.

Jag har varit där då jag sprang från Treriksröset till Hapranda och sedan cyklade därifrån till Ystad. Det var i början på juni. Det var då snö i leden så att på vissa ställen syntes inte snöledspinnarna som inte var så höga, en fruktansvärd dimma gjorde att jag fick sicksacka mig fram då och då för att hitta leden, då var man inte stor ska jga säga men fram kom jag och sedan satte jag igång med det hittills längst triathlonet i Sverige, ner till Smygehuk. Men som sagt att cykla på de steniga stigarna är inte bra, ni får leda cyklarna om ni ska ha dem med och det ska ni väl för annars har man ju inte cyklat från Treriksröset till Smygehuk, Lycka till och är det något annat ni undrar över så hör av er, jag vet det mesta om norrland och vägar, har blivit några cykelturer, joggingturer och nu från o med den 22 maj, enhjulscyklar jag (försöker i alla fall) mig ner till Ystad. men än en gång lycka till, det är livet med dessa utmaningar och ta sig fram med enbart kropsstyrka.
 
grymt man !!

tack för hjälpen verkligen !! , du började med en enhjuling på grund av en knäskada va ? , tror jag läste det någonstans, du verkar vara en riktig hardcore lirare, tungt som fan.när man tittar på kartan ser det ur som om det går en bilväg på andra sidan gränsen (Finlands sida) som går upp till treriksröset det var typ där vi hade planerat att åka med tack för tipsen det ska jag verkligen kolla upp. Vi har planerat att packa utrusningen i en bob yak och då blir det ju lite knepigt att ta en vandringsled.. han som jag ska cykla med kände att det inte var så viktigt om vi började på treriksröset eller inte ,men själv tycker jag att det känns roligare lixom efter som vi ska cykla genom hela sverige lixom. vad gör et par extra mil då ?. det är mera symboliskt på nått vis att verkligen ha täckt ett helt land...har du någon cykel att rekomendera föresten ? , jag tänkte satsa på en racer med lite tåligare fälgar och typ 30 - 32 millimeters däck, och sen får bob yaken dra rub och stub, vadfan är bob yak för jävla namn igentligen ? , låter som nån form av permobil till cp skadade. // Jimmy
 
rätt med lite kraftigare fälgar o breda däck

Det är rätt däckval, det är sa jäkla grov asfalt där uppe sa det känns bra med lite bredare däck. Jag trodde först ocksa att det var väg ända till Treriksröset men mitt förslag är att Ni tar baten dit, sedan gar ni med cyklarna över fjället till Kilpisjärvi, för att dra ut cyklarna först 11 km och sedan tillbaka igen är mastigt och onödigt. Lämna packningen kvar i Kilpisjärvi (ett samhälle) som ni kommer till vid vägen som sedan gür pa den finska sidan ända ner till Karesuando.

Jag sitter just nu i Berlin och skriver, har tidigare i dag varit och besökt bl a Olympiastadion där frun fatt ta nagra kort pa mig inne pa stadion. Jag ska lägga ut ett par bilder pa min hemsida när jag kommer hem. Jag kände bara att jag maste se Berlins Olympiastadion där VM-finalen ska ga den 9 juli med Sverige pa ena planhalvan. Det är klart om jag klarar min enhjulingsfärd fran Haparanda - Ystad. Vi akte inte bara till Berlin för det för den yngste grabben läser om andra väldskriget just nu sa da tyckte jag att det kunde vara en bra kombination. Men liksom Ni kommer till Treriksröset, som för oss utmanare är helig mark, heligt land sa är givetvis Berlins Olympiastadion detsamma, för tänk, tanken sug pa orden: Sverige Världsmästare pa BERLINS OLYMPIASTADIONden 9 juli 2006. En dag vi absolut om ifall att ska göra till helgdag. Ja det var nagra ord fran en galen gammal man men med hyfsad fysik än (skrattar) Att det inte blev aa i de ord där aa ska vara är för att detta tangentbord innehaller inga aa.
Men ni förstar säkert ända.

Lycka till med Er färd och hör gärna av er om det är nagot mer ni undrar över samt när ni gjort er färd.
Lycka är att lyckas med en utmaning men olycka är inte att misslyckas med en utmaning för da kan man försöka igen!
Ma väl
Ich bin ein Berliner, sa John Kennedy här en gang, jag säger det samma nu!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jorden runt Kedja till tandemcykel Långcykling 15
niking Ram till Kindernay-navet Långcykling 23
Alexander1 Treriksröset/Tromsø till Smygehuk sommaren 2021, med mig? Långcykling 9
thureb Motsvarighet till Utsidan resp Blocket i Danmark? Långcykling 3
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
Klaus Nya hjul till långfärd! Långcykling 26
Seebra Med velomobil till Nordkap Långcykling 0
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
Anders Nordh Cykling till Albanien Långcykling 2
igs Från hav till hav i Frankrike Långcykling 1
olaab Mavic fälg till 40-622 ? Långcykling 7
olaab Ström till GPS, o mobil? Långcykling 36
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
Tompaa Söker cykelkamrat till Europatur i sommar! Långcykling 1
FrystMargarita Tandem till Spanien Långcykling 10
Erkabubben Söker cykelkamrat till Kina och vidare jorden runt Långcykling 1
morello Indien till vintern Långcykling 0
Erkabubben Söker cykelkamrat till München eller Malta Långcykling 0
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
eyck Utmanare till LHT/Thorn Sherpa Långcykling 1
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
CalleNilsson Rosebike 26"-hjul till långfärdscykling Långcykling 8
andy69 Bygga om MTB till långfärd...? Långcykling 20
guldtramp pakethållare till surly lht disc Långcykling 7
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
musse592 ang. visum till centralasien. Långcykling 5
stroeller Söker sällskap till Gibraltar - Nordkapp under juni och juli 2015 Långcykling 0
Fredron Enköping till Helsingborg, ruttförslag önskas. Långcykling 2
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
ihe Anpassa en gammal MTB till krig Långcykling 27
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
jens93 flyg och cykling till/i australien och nya zeeland! Långcykling 8
exbless Resekamrat till Afrika/asien i höst. Långcykling 2
Osynlig Finare sidokorg till cykeln Långcykling 4
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
MagArne Lättrullat 20" däck till cykelkärra Långcykling 8
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12
Börner Dokumentärfilm om cykling till Asien Långcykling 3
kallemoberg Videoblogg för långfärdscykling till Indien Långcykling 1
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
Vägslav Visum till ryssland! Långcykling 4
Nordlund75 Första turen för mig - Gdansk till Trieste - bra val? Långcykling 20
arvidsson.anna Cykla från Uppsala till Lund Långcykling 8
olofca till trelleborg Långcykling 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...