• Vi har ju bytt forum och det finns säkert en del att förbättra. Har du problem? Titta först i forumet Felrapporter om felet redan är känt. Om inte så kan du starta en ny tråd där. Har du förslag på förbättringar eller andra synpunkter så passar ett inlägg i Funktionsförslag bättre.

färdtips till Litnokstugan

Hej
Det här året ska vi vandra enligt följande
Kvikkjokk - Pårte - Aktse - Sitojaure - Saltoluokta och har bokat stuga längs vägen.
Har två hela dagar i Aktse för att vandra inåt mot Sarek för lämpliga dagsturer. Ena dagen har vi tänkt att ta oss upp på Skierfe och funderar om det rimligt att andra dagen ta sig till Litnokstugan.

Övernattar en natt på alla ställen utom i Aktsestugan där blir det tre nätter. Så det blir en liten packning med mat.

Har vandrat i många år mycket längre norr men aldrig i de här trakterna. Tacksam för input i allmänhet men med fokus på de här två:

1. Är det rimligt eller uteslutet att ta sig från Aktse till Litnokstugan på dagstur? I så fall vilken väg föreslår ni.
2. Andra tips på hur man kan använda de här två helgdagarna med Aktse som bas?

Vi tänker inte ta med tält denna gång så ev. Tips behöver beakta Aktse som bas.
Tack
/J

Bara för att vara övertydlig, liten packning när vi ger oss ut på dagstur. Den stora packningen lämnas i stugan.

Skulle det funka med båtskjuts till nationalparksgränsen och ni blev avsläppta/upphämtade på sydsidan av Rapaälven?

Länge sedan jag var där men du tar båten in till gränsen men går av på södra sidan. Minns inte men två tre timmar dit från avstigning. Har för mig det var två enkla vad med sandbotten.

Spännande att se Hambergs utrustning. Roligast är om man får komma in i stugan och mätstationen.

Sydsidan är ett måste, går Inte att vada älven här. Båtskjuts till nationalparksgränsen, följ sedan älven hela tiden , går en hyfsad stig för det mesta. Vid en punkt finns en smal avstickare till älven som är djup (midjan) men inte ström och som går bra att ta sig över. Inga problem att göra detta tur och retur samma dag givet att det fungerar med båt båda hållen. Med reservation för att det var femton år sedan jag gick här men det borde vara relativt oförändrat.

Tack. Då kommer jag att kolla med båten till sydsidan. Utifrån vädret kan det vara en bra lösning.

Vad mer kan man göra med Aktse som bas?

Logga in

Tips!