Färdplanen klar, Stalo-Luottalako-Ritsem!!

Efter att ha läst många inlägg här på Utsidan, studerat kartor och från luften har vi bestämt oss för följande tur:

Start 31/7.
Flyg från Ritsem till Stalo. Första dagen vandring efter leden mot Tuottar där vi tar kurs rakt mot Njåtjosvagge. Vandrar ned i dalen och tar upp mot Luottalako strax öster om Luottajåkk. Bör inte vara allt för brant stigning.
Sen vidare till Luottojaure. Vidre via Jeknavagge (brant?) ned i Sarvesvagge. tar sikte mot Alkajaure.
Besöker ev kapellet för lite andlighet.
Följer sen Kainajåkk upp mot toppen 1254 (om vädret är bra), sen ned mot Nasasjaure. Skall visst vara värt ett besök och övernattning.
Följer sen norra sidan av Kuopervagge och rundar kaska-Låutak. Går upp i dalen mellan Låutakjåkkåh och Låutak mot Jålle och ned i Ruotesvagge. Sen blir det den tråkigare transportleden mot Kisuris och åter mot Ritsem.

Tar gärna emot synpunkter och tips. (Turen skall ta 9 dagar enl mina beräkningar)
 
Nyss hemkommen från vår tur Stalo via Alajaur (underbart vacker)över den otillåtna bron över Miellädno-Alkavare kapell-Alkavagge på den leriga norra "stigsidan" för att tälta med Herran på Herrapakte i profil-upp den mycket trevligare södra sidan-Neiteripvagge (väldigt fint) över Sarvesjokken-upp Luottolako i strålande väder,(lättgånget,torrare än jag minns den,rätt mycket avtinat)-över 1260-sjöarna-Ruopsokjokk-Säkok-Pårte-Pårek-hem till Kvikkjokk över Tata.
Överlag torrt och lätta vattenpassager,mött tre pers längs vår väg förutom stigen upp från Kvikkjokk etc.
En mycket fin dag uppe på Luottolako!
måste nog komma dit igen och gå Jeknavagge,men ikväll är min vandringslust på noll.
God tur!
 
Alltsammans låter för mig som en väldigt trevlig tur. Trots närmare två veckor i Padjelanta-Sarek i år så har jag svårt att acceptera att det får vänta ett år till nästa gång.

Passagen mellan Padjelanta och Sarek sker lämpligen precis där renstängslet passerar gränsen mellan nationalparkerna. Där finns (minst) en grind i stängslet. Vattendelaren är precis i närheten, så det är inget vatten just där heller.

Övre Njåtjosvagge är fantastiskt. En rolig detalj: när man passerat sjöarna kan man få se flygande hussvalor i branten norr om stigen. De häckar faktiskt där.

Att gå från Luohttolako mot Jiegnavagge är säkert väldigt trevligt. (Jag har gått åt från andra hållet.) På väg upp mot Jiegnavagge passerar man isfallet vid Svenonius glaciär. Mycket sevärt.

Sedan över det karga passet och ner i Jiegnavagge, som är som mest ungefär så brant som fotot nedan visar. Fotot är taget från Sarvesvagge-hållet 2003. Toppen som syns i mitten långt bort på fotot är Tsähkkok, så man passerar alltså hitom den.

Resten av din tur låter också bra. Själv har jag aldrig gått Ruotesvagge. Men några fina upplevelser gör man säkert även där, trots karaktären av transportsträcka.

/Hans
 

Bilagor

  • 030701_400_jiegnavagge_C18.jpg
    030701_400_jiegnavagge_C18.jpg
    45.1 KB · Visningar: 334

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.