Färdigbyggd ihopfällbar kajak "Viken"

Nu har jag äntligen fått kajaken i vattnet. Eftersom isen ligger så fick provpaddlingen bli i badhuset så det blev inte så lång paddling.

Kajaken känns bra i vattnet, lite rankare än jag önskat men bra med utrymme och lite krånglig att montera. Det är första kajaken jag byggt och jag har lärt mig en hel del, förbättringspotential finns. Jag är redan igång med att bygga " Viken 2", den kommer att bli bättre och gå snabbare att bygga, förhoppningsvis även lättare att montera ihop.

Det är jättekul att bygga egen farkost, rekommenderas starkt!
 

Bilagor

  • P2140079.jpg
    P2140079.jpg
    40.8 KB · Visningar: 1,003
  • P2140071.jpg
    P2140071.jpg
    214.9 KB · Visningar: 932
Intressant! Berätta mer!

Längd, bredd, vikt? Material? Har den luft-tankar? Duken spänns upp med spännremmarna?

Lite mer bilder från insidan och när delarna ligger utsprida, å delmontering vore kul att se..
 
Jag provade den tidigare med gladpack rullad runt och beskrev i en tråd tidigare:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=54403&page=2

Den är 54 cm bred, 5,3 m lång och vikten är tyvärr 25 kg.
Vikten beror på att man får ta de rör som finns, Ø19x1,5 och Ø16x1,5. Presenningen är också lite tung ca 5 kg.

Presenningen har en längsgående öppning uppåt, i hela kajakens längd. Man viker och rullar presenningen och man får en tät fåll, låser sen ihop den med spännbanden från sida till sida.
Jag har inte gjort lufttankar, det går bra ändå, stabiliteten är hyfsad. Om man vill göra den osänkbar så är det bara att förankra ett par vattentäta packsäckar i för och akter.

Jag har sneglat på hur Tom Yost bygger kajaker men jag har designat en egen och hittat på egna konstruktionslösningar.
http://www.yostwerks.com/MainMenu.html

Tyvärr har jag inga bilder på när den är utan presenning eller som "plockepinn" men jag kan skicka med en pdf-ritning på skapelsen.
För er som inte är vana att titta på ritningar så ska jag förklara:
Vyerna A-A och B-B (ner till vänster) är snitt (från från vyn högst upp) sedda i pilarnas riktning. Man kan säga att man skär av av detaljen och tittar i pilarnas riktning. Det samma med vy C-C.
 

Bilagor

  • CS0901001.PDF
    182 KB · Visningar: 417
Tack för länken

Jag har letat rördimensioner för bygget.
Problemet med de metriska rören (Ø19x1,5 och Ø16x1,5) är att de inte passar i varandra. Den mindre dimensionen (Ø16x1,5) använder jag som skarvstycke men de passar inte riktigt utan jag är tvungen att brotscha upp de större rören för att de ska gå i.

Med dimensionen Ø3/4x0,058" (Ø19,05x1,47mm) och Ø5/8x0,058" (Ø15,88x1,47mm) så borde det passa perfekt, jag tror det är dessa dimensioner som Tom Yost använder.
http://www.yostwerks.com/Gap.html

Nu återstår en fråga om priset.

Edit:
Jag frågade om priset, det blir mycket högre pris än för metriska rör.
3/4" kostar 132 kr/m, 5/8" kostar 68 kr/m.
Det blir att fundera mer på det här.
 
Senast ändrad:
Ang rör så har jag funnit att hydralrör är riktigt bra byggmaterial, på Specma Component här i umeå finns dom i ja.. 8 10 12 mm med 1 resp 1.5mm gods, eller nått i den stilen.
Hög kvalitet och galvanisterat (fast inte lika rå yta som typ en galvad bult)
Riktigt vad dom kostar vet jag inte men jag tror runt 50-60 kronor metern..

Själv byggde jag en liten pakethållare av hydralrör.

Sen måste jag säg att det är optimistiskt att 2 rör med samma inner resp ytterdiameter ska passa i varandra :)
 

Bilagor

  • hela-liten.jpg
    hela-liten.jpg
    46.1 KB · Visningar: 702

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.