Extern ram - erfarenheter?

Jag fick precis hem min Jansport Carson - rygga.. Jag valde den eftersom den verkade hyffsat lätt från utgångspunkten (2.2 kg fabrikangivelse - 4 lbs, 13 oz) - samt att mina behov (rätt långa fjällfisketurer) gör att jag får räkna med minst 15 kg i packningen. Blev lite besviken över att sidofickorna är fastsydda i säcken, men det kanske man kan åtgärda genom att sprätta och sy igen. Vi får se om det är någon större skillnad. Det jag började fundera över var om någon har "trimmat" sin extern-ram, i detta fallet aluminium(?)rör på ca 1 cm (eller motsvarande), genom att borra upp dem? Hur kompromissar ett sådant förfarande med stabiliteten och hållbarheten? Kan tänka mig att man får vara ganska exakt om det ska hålla? Iofs kan man fråga sig vad för skillnad de 3-400 g jag ev. kunde få bort skulle göra i en packning på 15 kg?
 
Började fundera på en helt ny typ av konstruktion för en ryggsäck med extern ram. 1. vad väger tältpinnar av kolfiber? Hur långa är dessa (in alles), för en-persons-tält, rent generellt? Alltså, för taket, inte pinnarna man fäster i marken..
 
Tackar och bockar! Funderar på att tillverka ett bärsystem som innehåller skydd också. D.v.s. kombinerad ryggsäck/tält + ev. nått mer som kan användas i campen (typ skydd mot väta i fotändan, för sovsäcken). Borde inte vara alltför krångligt att få till en säck/tält på 2 kg eller mindre.. ska skissa på:t. Fast byggandet kanske blir till vintern.
 
Kul! Har funderat på om en tarp med ena sidan (fotänden) fast fäst på sidan av ramryggan skulle kunna fungera? Med vandrningsstavarna som pinnar i andra sidan borde det kunna bli en lätt och trivsam lösning... Vill ha säckdelen inåt, så den får ett visst regnskydd. Nu får jag nog avvakta RRRR´s lösning, så kan jag dra nytta av eventuella misstag (slippa göra om dem...) Lycka till! Anna
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.