Expedition gå off-grid

truck.jpg

Min tanke är att gå off-grid inom några år, mer kan du se på min blogg http://off-grid.se

10 steg till att gå off-grid
Jag har under en längre tid funderat på att förverkliga mig själv inifrån och ut så det blir synligt i det yttre. Det inre speglar det yttre dvs. ett inre kaose ger ett yttre kaose. Jag har inget kaos men jag lever inte som jag vill helt och hållet. Gör du? Det räcker med att fråga sig själv om man skulle göra samma saker som idag om du hade obegränsade ekonomiska resurser. Jag trivs med mitt jobb men om jag fick välja så skulle jag prioritera andra saker i livet. NU ska jag börja planera för de ANDRA sakerna i livet. Jag ska som 95 åring kunna luta mig tillbaka och säga att jag har gjort ALLT jag drömt om och jag är nöjd med hur det utformade sig. Allt kanske inte gick som jag ville men jag har prövat!

För att göra detta krävs

. att jag blir medveten om vad det är jag vill

. att jag börjar ta steg i den riktningen

Jag har under en tid funderat VAD det är jag vill förrändra. Jag har då upptäckt att jag kan dela upp mitt liv i tårtbitar närmare exakt 10 bitar. Dessa tio bitar skapar en mumsig tårta OM det är så att varje tårtbit har fått utvecklas i den riktningen att bara den godaste bären och den finaste grädden och ingredienserna används. För dig kan det vara hallon och för mig jordgubb och det är bara om jag använder mig av det som jag älskar kommer livet att bli som den godaste tårtan.

De 10 delarna som jag behöver titta på för att komma till insikt om vad jag ska göra är dessa

Det andlighet/min livssyn (min livssyn ska spegla alla kategorier, VAD är min livssyn?)

Familjen (när familjen mår bra, mår jag bra, är de andra kategorierna i symbios med denna kategori då mår jag bra?)

Ekonomi (hur kan jag leva som jag vill inom alla områden och ändå har tillräckligt med pengar)

Effektivt leverne (att uppnå mer med mindre tid, pengar, energi och resurser. Hur kan jag göra det?)

Yrke/sysselsättning (hur vill jag spendera min tid)

Aktivist (dvs. hur kan jag påverka mitt liv och världen, att ha ett högre syfte med mitt liv här på jorden)

Mentalt (hur tänker jag och hur påverkar det mig, hur kan jag förbättra mig inom denna sektor)

Sociala (hur kan jag förbättra mina relationer, hur ser kommunikationen med omvärlden ut i dag?)

Medmänsklighet (Hur kan jag hjälpa andra, att hjälpa andra ger tillfredställelse i livet)

Jag har börjat planera och det kommer ta ca 5 år att förverkliga pga av ekonomi, familje förhållanden, tid och planering.

Tanken är att ha mycket få utgifter per månad vilket ger frihet att göra det jag vill. Det jag vill ska förhoppningsvis täcka utgifterna varje månad.

Som det ser ut i dag så blir det ett mobilt litet boende med energi från sol och vind.
 
Jag har inga som helst kommentarer beträffande dina planer i stort.
Men det där bygget ser ut att bli tungt för ett enaxlat släp.
Har du räknat pâ vikten?
Aerodynamiskt ser det inget vidare ut heller, men du tänker kanske inte dra ikring pâ det sâ mycket?
 
"Effektivt leverne (att uppnå mer med mindre tid, pengar, energi och resurser. Hur kan jag göra det?)"

Det är lite oklart vad du vill med ditt inlägg, men jag antar att du vill ha kommentarer på dina tankar. Känner igen mycket och håller med, men just detta mål vänder jag mig emot.

Att uppnå mer med mindre tid, pengar, energi och resurser kan nog lätt leda till stress istället för harmoni. Sikta istället på att uppnå mindre (åtminstone sett till det yttre, mätbara ). Svårigheten ligger i att vara nöjd med detta i en värld där konsumtion och högt rankade upplevelser ger status och positionerar dig gentemot din omvärld. Att nöja sig med mindre är en fråga om mental inställning och själsliv snarare än en kamp mot plånbok och klocka. Som jag ser det har den med lägst förväntningar på tillvaron störst chans att bli lycklig, tillfreds och harmonisk, och det är väl det alla vill?

Anders
 
eller kanske inte ha brådis, en lgf-skylt och 30km/h?

Med tanke pâ vindfâng och tyngdpunkt sâ kan 30km/h vara nog sâ äventyrligt .

Jag ritade lite pâ skoj, när jag hade en pick-up för länge sedan, pâ en liten camper med röd träpanel och vita knutar, fönsterluckor o hela sommarstugepaketet.
Det blev väldigt tungt redan innan nödvändig utrustning räknats med.
 
Jag har inga som helst kommentarer beträffande dina planer i stort.
Men det där bygget ser ut att bli tungt för ett enaxlat släp.
Har du räknat pâ vikten?
Aerodynamiskt ser det inget vidare ut heller, men du tänker kanske inte dra ikring pâ det sâ mycket?

Det blir tungt, tror det blir ca. 4000 kg.
Det är två axlar men det andra hjulet syns inte bakom vatten dunken :)
Det är en 30 kärra så den ska bara dras kortare sträckor.
 
"Effektivt leverne (att uppnå mer med mindre tid, pengar, energi och resurser. Hur kan jag göra det?)"

Att uppnå mer med mindre tid, pengar, energi och resurser kan nog lätt leda till stress istället för harmoni. Sikta istället på att uppnå mindre (åtminstone sett till det yttre, mätbara ). Svårigheten ligger i att vara nöjd med detta i en värld där konsumtion och högt rankade upplevelser ger status och positionerar dig gentemot din omvärld. Att nöja sig med mindre är en fråga om mental inställning och själsliv snarare än en kamp mot plånbok och klocka. Som jag ser det har den med lägst förväntningar på tillvaron störst chans att bli lycklig, tillfreds och harmonisk, och det är väl det alla vill?

Anders

Jag tänker att jag ska bo billigt/gratis då kan jag få mer tid för jag har mindre utgifter (1000:-/månad). Jag kan välja hur jag arbetar och hur mycket. Jag bor smått därmed kan jag inte köpa onödiga saker, bara det som är viktigt därmed gör jag av med mindre pengar. Litet boende och lite prylar ger mindre städning. Att uppnå mer med mindre tid tänker jag är att prioritera vad jag gör, VAD är viktigt. Ska jag kolla mailen 1ggr/dag eller var 30 minut. Men jag förstår vad du menar det skulle kunna bli stress.
 
30 km

eller kanske inte ha brådis, en lgf-skylt och 30km/h?

Helt klart en 30 kärra :)
Nej jag ska inte dra den så mycket. Tänkte visa upp den på torget på helger, visa alternativt leverne med solceller mm.
Tänkte köpa en A traktor i form av en lastbil med kort släp bakom....där hade jag tänkt att göra en liten byggnad som för vinden uppåt innan den slår på huset.
 
biltransport kärra

Med tanke pâ vindfâng och tyngdpunkt sâ kan 30km/h vara nog sâ äventyrligt .

Jag ritade lite på skoj, när jag hade en pick-up för länge sedan, på en liten camper med röd träpanel och vita knutar, fönsterluckor o hela sommarstugepaketet.
Det blev väldigt tungt redan innan nödvändig utrustning räknats med.

Det här är en biltransport kärra...hoppas verkligen inte att den blir för tung. Skulle så vara fallet efter jag vägt den så får jag lyfta över huset på en stabilare kärra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seobserver Säkerhet inför längre Expedition Expeditioner 8
fredrikarnell Expedition till Marocko 2017 Expeditioner 0
86008 Vilken är din dröm expedition/vandring? Tips & inspiration Expeditioner 21
7S Tangentbordsvandrare, ut på expedition! Expeditioner 1
robert.karlstrom.77 Vill delta i expedition!! Expeditioner 7
soderkisen Expedition Yukon 2013 Expeditioner 6
sunkenbrax Expedition Vildmark 2014 Expeditioner 2
fredrikarnell Expedition Marocko 2014 i våra 4x4 - ska du med? Expeditioner 20
zardoz Fråga ang. SSK på expedition Expeditioner 10
lost_in_time Expedition Aconcagua 2014! Expeditioner 2
maah Expedition februari 2014, sugen? Expeditioner 2
Br00der Funderingar kring en expedition i Sydamerika Expeditioner 6
Moxer Guldgrävar expedition till norra Finland? Expeditioner 14
Snelhest Expedition på Grönland - Tillstånd? Expeditioner 8
falken85 Reseberättelse från Team Lajts Aconcagua expedition 2011/2012 Expeditioner 0
fredrikarnell Expedition Tunisien 2013 i våra 4x4 – ska du med? Expeditioner 9
hannaabrahamsson cykel-expedition genom europa! Expeditioner 1
luktafotogen Expedition: Grottletning i Munkfors 9-10 Juni Expeditioner 0
Tove92 Tips inför expedition Expeditioner 10
MarkusD Expedition nagon? Expeditioner 27
ickaster kock på expedition Expeditioner 7
Hasse_Areskoug "Komanjon" Sökes till expedition. Expeditioner 0
Hirvasoiva Kina Expedition Expeditioner 6
fjälltarzan Expedition Fjällkedjan 1.5 Expeditioner 3
Sandery3 Expedition till Iguazu Expeditioner 0
fjälltarzan Expedition fjällkedjan 1.5 Expeditioner 0
rimn Vad är en expedition? Expeditioner 19
Ronnie79 Expedition til Mongoliet Expeditioner 12
JohanBergman. Expedition till Filippinerna. Expeditioner 0
YAsker Ledig plats Expedition Aconcagua Avresa 28/12 Expeditioner 3
A-dyk Jägare på Expedition Expeditioner 5
sanka Enkel expedition. Expeditioner 5
Mr_Climb Denali expedition? Expeditioner 73
emilselander Sponsring till expedition, hur gör man? Expeditioner 4
Friluftsnomad Expedition på hemmaplan Expeditioner 0
figgegbg Expedition ramberget Expeditioner 8
karelia off-road-expedition i Rusland Expeditioner 0
Melibea Expedition Colombia: Äventyrlig bröllopsresa Expeditioner 0
Vittfarne Expedition Vittfarne i repris på SVT 24 Expeditioner 0
GustavOh En expedition utöver det vanliga... Expeditioner 8
www.vilse.com Expedition Karpaterna Expeditioner 2
HighFriss Expedition mitt ute i stan! Expeditioner 3
albin.mansson Storskor sökes för alpinism/isklättring/expedition Expeditioner 1
majjen Vad är en expedition? Expeditioner 8
Mr Sarek Expedition Svalbard Expeditioner 4
Vittfarne Expedition Vinland Expeditioner 0
johanpettersson_82 Expedition Aconcagua 2005 Expeditioner 5
X2000 Söker tips på finansiering av större expedition Expeditioner 4
Vittfarne Dokumentär om Expedition Vittfarne i SVT Expeditioner 1
KackDiamond Träning inför expedition! Expeditioner 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.