Exped Orion Extreme tält

Hej alla kunniga.
Mitt Hilleberg Stalon börjar bli rejält slitet, och eftersom det inte görs i rött längre, så kommer jag nog att byta till ett annat fabrikat. Jag vill absolut ha ett tvåmanstält med två absider, och har upptäckt Exped Orion Extreme, som finns i rött.
Någon som har erfarenheter och synpunkter på det?
Dragkedjan i yttertältet, löper den utmed bågen närmast innertältet, eller längs bågen längst bort i absiden? Jag har letat efter bilder, men det syns ingenstans.
Absiderna är mindre än Stalons, men de verkar vara tillräckligt stora ändå (Stalons är ju enorma).
Naturligtvis tar jag gärna emot tips på var man kan köpa det till bra pris!
 
Hej!

Vet inte om jag ska sälla mig till skaran med kunniga, är väll ganska ny på det här uteområdet... ;)

Men jag och sambon köpte för ett par veckor sedan just det tält du funderar på - Exped Orion Extreme. Det var inte ett tält vi bestämt oss för när vi besökte affären, vi hade inte ens bestämt att vi skulle köpa ett tält vid just det besöket utan ville väll mest snacka med någon och få lite synpunkter och tips inför vidare funderingar, men grabben vi snackade med gav oss ett riktigt bra pris så vi kunde inte gå därifrån utan att slå till... (har för mig det va typ 3800 kr vi fick ge för det).
Själv har jag bara hunnit prova att sätta upp det inne två gånger och då vill jag minnas att dragkedjan du frågade om gick utmed yttersta bågen (längst från innertältet, på båda sidorna). Vid bågen närmast innertältet har jag för mig att det fanns små smidiga saker för att fästa upp dörren.
Syrran har lånat det i helgen för tältning någonstans på norska sidan av riksgränsen så jag ska dubbelkolla med henne när hon kommer hem. Hon har iaf skickat en rapport om att tältet skötte sig mycket bra.

Vi köpte tältet i Äventyrsbutiken Hägglunds här i Luleå (gissar att det är lite långt bort för dig) men de har även en hemsida, som de tyvärr inte hunnit uppdatera ordentligt, så jag rekommenderar att du besöker eller ringer dem om du vill göra affärer med dem.
 
Hej!

Vet inte om jag ska sälla mig till skaran med kunniga, är väll ganska ny på det här uteområdet... ;)

Men jag och sambon köpte för ett par veckor sedan just det tält du funderar på - Exped Orion Extreme. Det var inte ett tält vi bestämt oss för när vi besökte affären, vi hade inte ens bestämt att vi skulle köpa ett tält vid just det besöket utan ville väll mest snacka med någon och få lite synpunkter och tips inför vidare funderingar, men grabben vi snackade med gav oss ett riktigt bra pris så vi kunde inte gå därifrån utan att slå till... (har för mig det va typ 3800 kr vi fick ge för det).
Själv har jag bara hunnit prova att sätta upp det inne två gånger och då vill jag minnas att dragkedjan du frågade om gick utmed yttersta bågen (längst från innertältet, på båda sidorna). Vid bågen närmast innertältet har jag för mig att det fanns små smidiga saker för att fästa upp dörren.
Syrran har lånat det i helgen för tältning någonstans på norska sidan av riksgränsen så jag ska dubbelkolla med henne när hon kommer hem. Hon har iaf skickat en rapport om att tältet skötte sig mycket bra.

Vi köpte tältet i Äventyrsbutiken Hägglunds här i Luleå (gissar att det är lite långt bort för dig) men de har även en hemsida, som de tyvärr inte hunnit uppdatera ordentligt, så jag rekommenderar att du besöker eller ringer dem om du vill göra affärer med dem.

Tackar för svaret!
Dubbelkolla gärna med systern.
En stor förbättring på Stalon genom åren (jag har mitt tredje nu) är just att dragkedjan har flyttats från en söm långt bort, till att löpa nära innertältet. Jag gillar inte att sträcka mig över kök och annan utrustning för att öppna yttertältet. Speciellt krångligt blir det om man är kvar i sovsäcken men vill kika ut lite grann.
Nu måste jag alltså fundera på vad som är viktigast för mig, rätt färg eller rätt blixtlås. Livet är fullt av svåra beslut....
 
Eftersom sambon inte är hemma just nu så tar jag och svarar istället. Det är (tyvärr för dig) så att dragkedjan går utmed yttersta bågen. Jag och sambon har ju inte haft möjlighet att prova tältet än men jag kan ju se fördelen med att dragkedjan skulle sitta så den löpte utmed innertältet istället kanske. Jag tror dock inte det kommer bli något större problem... Vi kommer troligen sällan ha med oss så mycket packning att vi måste ta upp båda absiderna fulla. Men visst, det är ju smart om man vill mysa lite i sovsäcken =)

Värt att notera, vilken också kan vara svårt att se just på bilder, är att öppningarna in till innertältet inte är lika stora på båda sidorna. De har båda en halvcirkel och liknande radie men den ena är "kortare" eller "mindre djup" om du förstår vad jag menar.

Hittade lite andra bilder på tältet genom lite gediget googlande: http://www.outdoorfair.de/epages/61...e_exped/SubProducts/Orion_extreme_exped_gruen

Dock ser man inte heller här hur öppningarna ser ut men om man har lite fantasi kan man iaf. se hur duken är upphängd på sidan mot innerduken på nån av bilderna. På Exped's hemsida och även länken ovan så kan man också misstänka att den illustrerade bilden som visar tältet uppifrån visar hur dragkedjan till yttertältet går, eftersom det är lite streckade linjer där. Jag tror det är så de tänkt iaf. =)

Hoppas du kommer fram till vilket tält du ska ha.

//Lars
 
Kanon tält!!

Hej!
Jag har ett Exped orion exterm tält sedan ca 3år tillbaka och är enormt nöjd med tältet,
Bra sitthöjd med gearnet, två stora absider var av den ena är större än den andra, dubbla öppningar var av den ena är större och rymmer två personer i bredd om man vill titta på utsikten från tältet.

Dragkjedjan du talar om går från den inre delen mot den yttre mitten bågen....

Har inte själv upplevt det som ett problem men viss man måste sträcka sig lite för att kunna öppna hela absiden med det är ju endast för att absiden är så pass stor som den är.

Problemet med att sträcka sig över utrustning har inte heller varit något problem då absiden är stor nog för att lägga kök och annat på ena sidan absiden och ha ryggsäckar och annat i den andra absiden...

Tältet är helt underbart... men så gillar jag verkligen den höga takhöjden som gör att man kan sitta utan att böja sig hela tiden..... samt att utrustningen inte behöver att vara inne i tältet om man nu inte vill ha den där då.

Två personer ryms utan problem och utrustning i mängder :)

Har testat tältet i vintermiljö med allt för mycket utrustning.....men även då så var det inga problem med utrymmet och vikten är inte så illa den heller...

Om jag inte mins helt fel så ser man lite om hur tältet ser ut på Exped´s hemsida...

Jag rekommenderar starkt tältet men som vanligt så är smaken som baken :)

/Krister
 
Hej!
Jag har ett Exped orion exterm tält sedan ca 3år tillbaka och är enormt nöjd med tältet,
Bra sitthöjd med gearnet, två stora absider var av den ena är större än den andra, dubbla öppningar var av den ena är större och rymmer två personer i bredd om man vill titta på utsikten från tältet.

Dragkjedjan du talar om går från den inre delen mot den yttre mitten bågen....

Har inte själv upplevt det som ett problem men viss man måste sträcka sig lite för att kunna öppna hela absiden med det är ju endast för att absiden är så pass stor som den är.

Problemet med att sträcka sig över utrustning har inte heller varit något problem då absiden är stor nog för att lägga kök och annat på ena sidan absiden och ha ryggsäckar och annat i den andra absiden...

Tältet är helt underbart... men så gillar jag verkligen den höga takhöjden som gör att man kan sitta utan att böja sig hela tiden..... samt att utrustningen inte behöver att vara inne i tältet om man nu inte vill ha den där då.

Två personer ryms utan problem och utrustning i mängder :)

Har testat tältet i vintermiljö med allt för mycket utrustning.....men även då så var det inga problem med utrymmet och vikten är inte så illa den heller...

Om jag inte mins helt fel så ser man lite om hur tältet ser ut på Exped´s hemsida...

Jag rekommenderar starkt tältet men som vanligt så är smaken som baken :)

/Krister

Nu blev jag lite osäker så jag packade upp tältet lite snabbt för att kolla det där med dragkedjan och på mitt och Emelie's tält så går iaf. dragkedjan utmed den yttre "tvärsgående" pinnen, alltså så långt bort ifrån innertältet som det går i princip. Dragkedjan löper under den grå "fliken" som man kan se på bilderna. Kanske var det du menade men jag uppfattade det lite konstigt...

Men att absiderna skulle vara olika stora det tror jag inte. Jag upplevde att de var exakt lika stora när vi hade uppe det här och testade. Grafiken på Exped's hemsida visar också att de är lika stora. Däremot skiljer ju sig öppningarna i innertältet precis som jag och du skrev.

Kanske har de ändrat lite på modellen om ditt hade några år på nacken?

//Lars
 
Tack alla.
Det blir nog ett Stalon igen. Kanske man kan övertala Hilleberg att göra ett i rött, bara för mig...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
Avarage Läcker det in i era Exped Orion 2 Extreme? Bo och sova 25
Glännman Ett par frågor om Exped Orion Extreme vid uppsättning Bo och sova 2
mafor71 Exped - Orion extreme, Marmot Nusku eller Helsport Gimle Light Bo och sova 2
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Elvah Exped Orion: skillnad olika varianter, seamsealing? Bo och sova 15
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
macsailor Akka Dome vs Exped Orion Bo och sova 30
overkligheten Exped Orion, grymt tält eller? Bo och sova 3
komfortPerZonen Sovkomfort - Exped Ultra 5R vs Thermarest Neo Air XLite Bo och sova 4
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
Evni Tält: Exped Lyra/Mira vs MSR Hubba Hubba Bo och sova 23
Vildmarksanton Exped - dålig kvalitet? Bo och sova 36
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Betongbarn Exped Megamat Outfitter 10 LXW Bo och sova 0
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
starmac Exped Synmat 3-D Bo och sova 3
trulleman Anjan 2 GT(2016) eller Exped Cetus 2 Bo och sova 1
pelka Exped Synmat HL MW Bo och sova 6
meto MSR Elixir 1, Helm 1 eller Exped Carina II? Bo och sova 8
vandrafjäll Exped Bivy-Poncho UL Bo och sova 12
Bondmoran Vilket liggunderlag? Sea to summit, Exped, Thermarest, annat? Bo och sova 18
waltruz storlek liggunderlag- exped synmat M eller LW? Bo och sova 11
medic Erfarenheter av Exped cetus 2 ul Bo och sova 1
Karolina P Exped synmat hyperlite duo Bo och sova 23
FalconBayerskt Exped Synmat 7 M vs Exped Synmat UL 7 M Bo och sova 13
dalnyn Exped Synmat 7 Bo och sova 10
Ambulanssystern Exped airmat basic 7.5 + Ridgerest? Bo och sova 1
mkruse Exped Downmat 7M vs Exped Downmat UL7M Bo och sova 1
Viktorious Exped liggunderlag frågor Bo och sova 20
Slitvargen Exped Vela I med Exped liggunderlag. Kompabilitet? Bo och sova 5
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
joakimkarlsson1022 Hilleberg Anjan vs Exped Cetus Bo och sova 13
AdamBerg Exped Vela 1 ul/extrem eller alternativ. Bo och sova 5
FalconBayerskt Exped Airmat Lite Plus Bo och sova 9
Kajsa-Warg Exped Synmat basic 7,5 Bo och sova 5
apkungen Hilleberg Anjan GT vs. Exped cetus II UL Bo och sova 11
Askel Hållbarhet på Exped Synmat 7 UL? Bo och sova 19
Bora exped sirius extreme vs nallo 2 Bo och sova 7
fekki Neoair All Season eller Exped Synmat? Bo och sova 26
Exped Schnozzel Pumpbag Bo och sova 4
bredsand Exped Spica II UL - synpunkter Bo och sova 32
k1322 Exped-pump till en Thermarest NeoAir? Bo och sova 5
Skogsakuten "Glidsäkra" Exped SynMat? Bo och sova 10
vojma Exped SynMat vs. DownMat fördelar/nackdelar Bo och sova 33
Tundraman Hilleberg Akto eller Exped vela 1 ul Bo och sova 8
AnteÅ Välj rätt EXPED-tält här: Bo och sova 0
Burnis Exped DownMat 9 M Bo och sova 27

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...