Exped Backcountry 65

Jag är nyfiken på Expeds ryggsäckar. Har väldigt högt förtroende för dem som tillverkare (tält, stavar, liggunderlag) och vill gärna tro att ryggsäckarna är ok de också.

Så min fråga - har någon här erfarenhet av Expeds ryggsäckar? Hur funkar de generellt? Är extra intresserad av backcountry 65 men nyfiken på allt jag kan få veta.

En specifik detalj jag är nyfiken på är hur de fungerar tillsammans med vätskesystem. Enda tråden jag lyckats hitta som nämner något är en person som påstår att det inte fungerar alls på backcountry. Men samtidigt påstås de vara förberedda för just vätskesystem. Eftersom det är rullstängning börjar jag dock ifrågasätta hur det fungerar i praktiken...

Om någon vet något om dessa säckar, eller kan tipsa om butik i Stockholmsområdet som har dem inne vore jag tacksam för svar :)
 
Googlar du finner du att den har frontöppning med två blixtlås. Har du någon länk till din modell med rullstängning?
Har bara sett dem i butik i København och hemma i CH. Outnorth skryter att de kan oxså. Ibland är det bra att bo på landet.
go tur
 
jag har en lightning 60, mycket lätt, 1.1 kg och alla detaljer är rätt, dyneema tyg, kraftigt höftbälte (ovanligt på denna typ av säckar), ställbar rygg, smarta detaljer. är helt klart nöjd med den.
 
På addnature finns en bild med rullstängningen (35 istället för 65 liter dock):
http://addnature.com/product.aspx?pf_id=EXPED_BACKCOUNTRY35

Jag är egentligen ute efter en ryggsäck som inte är ultralätt, men ändock väger mindre än de nästan 3,5 kg som min nuvarande 70+10 säck väger. Den är i och för sig väldigt stryktålig, bekväm och bra på alla sätt och vis. Men vikten gör att jag ofta väljer min 33 liters istället, vilket ibland straffar sig på olika sätt (halva packningen snörd utanpå ryggan är inte alltid helt optimalt).

Jag menar att jag för lite längre turer behöver något som är minst 60 liter, upp till 80 beroende på hur volymen är fördelad och uppmätt.

Eftersom jag tänker mig denna rygga för lite längre turer, ibland med tynge packning (mat för någon vecka, tält etc) bör den vara bekväm att bära långa sträckor med upp till närmare 20kg.

Vikten är i detta sammanhang inte det allra viktigaste, men inte heller helt oviktigt. Kan man kapa 2kg eller mer är det förstås en ganska stor vinst.

Anledningen till att jag frågar specifikt om Exped är att jag verkligen gillar de produkter från dem jag provat. Backcountry 65 skulle nog kunna motsvara vad jag vill ha, men är som sagt fundersam kring hur de löst vätsksystem. Kan hända att de försökt kapa vikt på ett sätt jag inte är bekväm med.


Angående lightning: Använder du vätskesystem i den Hur upplever du lösningen med blixtlåset som lämnas öppet?
 
Angående lightning: Använder du vätskesystem i den Hur upplever du lösningen med blixtlåset som lämnas öppet

om jag förvarar en vätskebehållare i den så spelar det inte så stor roll om det kommer in lite vatten, jag förvarar ändå inget annat i den fickan. Har jag inte vätskesystem i den så är den helt stängd. Alltså inga problem.

Om du är ute efter en tyngre men ändå lätt 75 literssäck är arcteryx nozone att rekommendera (har den själv), väger 1.7 kg och är stryktålig, strippad men ändå fullgod för tyngre packning. Och arcteryx gör bra gejer, tro mig,
 
om jag förvarar en vätskebehållare i den så spelar det inte så stor roll om det kommer in lite vatten, jag förvarar ändå inget annat i den fickan. Har jag inte vätskesystem i den så är den helt stängd. Alltså inga problem.

Om du är ute efter en tyngre men ändå lätt 75 literssäck är arcteryx nozone att rekommendera (har den själv), väger 1.7 kg och är stryktålig, strippad men ändå fullgod för tyngre packning. Och arcteryx gör bra gejer, tro mig,

Tack för tipset!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...