Everest cirkuit trekk

Hej.
Någon som ska eller har vandrat Everest cirkuit trekk i november och som vet vad det är lämpligt att ha på sig i klädväg? Vet liksom inte hur mycket man ska släpa med sig.
Kanske någon som har bra tips på nödvändiga ting att ta med.
Kram Kajsa.
 
Menar du Everest Base Camp, att går runt Everest vore en verklig höjdare ;) men snudd på omöjligt av politiska skäl, eftersom man måste in i Tibet och dessutom passera ett maoistkontrollerat område i Nepal.

Kläder för EBC varierar med årstiden. Räkna dock alltid med att det kan bli rejält kallt på natten. Bäst är väl att köra med skalprincipen, olika lager som man kan ta av och på efter behov, bomull innerst (T-shirt), tunn fleece, tjock fleece, goretex skaljacka ytterst.

Finns lite bilder från vår EBC vandring 92 här http://www.lowdin.nu/Treks/Khumbu/Khumbu92trek1.html
 
Hej.
Någon som ska eller har vandrat Everest cirkuit trekk i november och som vet vad det är lämpligt att ha på sig i klädväg? Vet liksom inte hur mycket man ska släpa med sig.
Kanske någon som har bra tips på nödvändiga ting att ta med.
Kram Kajsa.
Jag gissar att du skall gå till Kala Patar och senare över till Gokyo, låter som att det skulle kunna kallas Everest cirkuit trekk. Är du på väg till något ovanligare äventyr så kan du bortse från resten av inlägget.

Vi var där i november 2001(?) och gick Phaplu-...-Kala Patar-Gokyo-Rolwaling. Som jag minns det nu så var det riktigt behagligt vandringsväder på dagarna, lämpligt för t-shirt, underställströja och vindjacka upptill, oftast bara t-shirt. Nertill ett par vandringbyxor, typ fjällräven. Jag trivs med avtagbara ben så att man ogenerat kan byta till shorts. När solen gick ner blev det rejält kallt på högre höjd, så då passade det bra med dunjacka. Fleece hade inte varit tillräckligt för mig.

Om jag hade packat idag skulle det nog se ut ungefär så här:
Mössa
Solhatt
T-shirt * 2
Underställ, tex. tunt i ylle
Vindjacka
Byxor med avtagbara ben * 2
Kalsonger * X
Strumpor * X
Dunjacka
Regnställ, enkelt och lätt
Damasker
Skor

För mig är det skönt att kunna tvätta och torka ett par byxor och en t-shirt samtidigt som man anväder den andra uppsättningen.

Om jag skulle gå till Kala Patar och över till Gokyo så skulle jag lämna kängorna hemma. Ett par skor som tillsammans med damasker klarar av snövandring skulle få räcka. Stigarna är välanvända och passar bra för skor.

Om jag minns rätt så är det "oartigt" för kvinnor att gå i shorts i Nepal, men du hittar säkert mer info i din guidebok.
 
Tack för ditt utförliga svar. Det är precis den rutten jag menar.
Det låter bra med skorna, har funderat över det. Så du tror inte man behöver några höga kängor?
Tyckte du det var nödvändigt med snöskor?
Några andra finurliga eller bra saker som kan vara nödvändigt att ta med sig?

Mvh kajsa


Jag gissar att du skall gå till Kala Patar och senare över till Gokyo, låter som att det skulle kunna kallas Everest cirkuit trekk. Är du på väg till något ovanligare äventyr så kan du bortse från resten av inlägget.

Vi var där i november 2001(?) och gick Phaplu-...-Kala Patar-Gokyo-Rolwaling. Som jag minns det nu så var det riktigt behagligt vandringsväder på dagarna, lämpligt för t-shirt, underställströja och vindjacka upptill, oftast bara t-shirt. Nertill ett par vandringbyxor, typ fjällräven. Jag trivs med avtagbara ben så att man ogenerat kan byta till shorts. När solen gick ner blev det rejält kallt på högre höjd, så då passade det bra med dunjacka. Fleece hade inte varit tillräckligt för mig.

Om jag hade packat idag skulle det nog se ut ungefär så här:
Mössa
Solhatt
T-shirt * 2
Underställ, tex. tunt i ylle
Vindjacka
Byxor med avtagbara ben * 2
Kalsonger * X
Strumpor * X
Dunjacka
Regnställ, enkelt och lätt
Damasker
Skor

För mig är det skönt att kunna tvätta och torka ett par byxor och en t-shirt samtidigt som man anväder den andra uppsättningen.

Om jag skulle gå till Kala Patar och över till Gokyo så skulle jag lämna kängorna hemma. Ett par skor som tillsammans med damasker klarar av snövandring skulle få räcka. Stigarna är välanvända och passar bra för skor.

Om jag minns rätt så är det "oartigt" för kvinnor att gå i shorts i Nepal, men du hittar säkert mer info i din guidebok.

Menar du Everest Base Camp, att går runt Everest vore en verklig höjdare ;) men snudd på omöjligt av politiska skäl, eftersom man måste in i Tibet och dessutom passera ett maoistkontrollerat område i Nepal.

Kläder för EBC varierar med årstiden. Räkna dock alltid med att det kan bli rejält kallt på natten. Bäst är väl att köra med skalprincipen, olika lager som man kan ta av och på efter behov, bomull innerst (T-shirt), tunn fleece, tjock fleece, goretex skaljacka ytterst.

Finns lite bilder från vår EBC vandring 92 här http://www.lowdin.nu/Treks/Khumbu/Khumbu92trek1.html
 
Tack för ditt utförliga svar. Det är precis den rutten jag menar.
Det låter bra med skorna, har funderat över det. Så du tror inte man behöver några höga kängor?
Tyckte du det var nödvändigt med snöskor?
Några andra finurliga eller bra saker som kan vara nödvändigt att ta med sig?

Mvh kajsa
Vi hade med oss kängor och använde dem över Cho La men hade klarat oss bra med något enklare. Stigen i snön var ordentligt trampad så snöskor behövdes inte alls. Jag hade valt sko + damask som tål vandring på/i snö.

Som jag uppfattade det kan man ha ordentlig otur och få vinteroväder i november och i så fall är det nog skönast för en själv att låta bli passen. Om man har bärare så känns det onödigt att utsätta dem för extra risker.

Jag var förvånad över hur komfortabelt vädret var under vandringen. Solhatt och stavar var de enda prylarna som jag använde där som jag inte använder i Sverige. Vår guide påstod att turister som använder stavar i nedförsbackarna får betydligt gladare knän.

Vantar saknas på klädlistan. Jag hade nog valt ett par "underställsvantar" och ett par windstopperfleecevantar.

Uppdatera gärna här i tråden efter vandringen med dina erfarenheter efter vandringen.

Lycka till!
 
Ska absolut skriva om mina upplevelser.

Chola passet kommer det bli ändå, får hålla tummarna för bra väder.
Kommer att gå från motsatt håll än vad du gick Gokyo-Thangna-Chola-Lobuche osv.
Hade ni problem med höjden eller magsjuka?

Mvh Kajsa
 
Chola passet kommer det bli ändå, får hålla tummarna för bra väder.
Risken för dåligt väder är inte så stor att man behöver hålla tummarna. Jag ville bara nämna att ovädersriken fanns med i tankarna om skoval.

Hade ni problem med höjden eller magsjuka?
Vi hade nästan inga problem med höjdsjuka. Ironiskt nog var det en av bärarna som troligtvis hade höjdproblem ett par dagar. Vi följde i stort sett rekomendationen med 300 höjdmeters stigning per natt, och stanna på samma höjd var fjärde natt.

Magsjukan slog däremot hårdare. Jag hade "aktiv" magsjuka vid tre tillfällen men problemet var att jag inte kunde tvinga mig själv att äta saker som luktade "nepalesiskt". Om jag minns rätt levde jag på ris, tomatsås, fruktkonserver och popcorn i tre-fyra veckor. Gick ner ca 10-15 kg. Min fru hade ungefär samma problem men lite bättre aptit. Hur vi blev smittade vet jag inte. Paret vi reste med klarade sig från magsjuka.
 
Ojdå! Men det är väl så att väldigt många mer eller mindre får magproblem, man får göra vad man kan och försöka att skydda sig så gott det går.
Hoppas verkligen inte vi kommer stiga för fort. Har bokat genom en byrå i Kath så jag är helt i deras händer, men om jag kollar på färdplanen så ser det ut som att det är lite mer stigning än 300 höjdmeter vissa etapper. Hoppas dom kan sitt jobb.

Tack för dina goda råd!
mvh Kajsa
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JörgenÅkesson Everest base camp (EBC) och Lobuche peak april 2018 Trekking 10
atothek Förboka boende längs med Everest Base Camp - trekken? Trekking 0
atothek Everest Base Camp april / maj Trekking 1
robert petersson Everest Base Camp Dec/Jan Trekking 4
Karngard Någon som ska till Everest BC i oktober? Trekking 2
musse592 Solo Trekk, Everest BC. Nervöst. Trekking 4
musse592 Hjälp inför Everest Base Camp! Trekking 17
Lost Wanderer Everest Base camp 2014, ska ni med? Trekking 3
RosenbergAlexander Mount Everest base camp + kalapattar Trekking 8
Harry47 Mt Everest-vandring Trekking 12
C.E Everest 2013 Trekking 1
Magnus H Everest vs Annapurna. Bilder & Info. Trekking 37
frida_n Budget för resa till nepal + Everest BC Trekking 16
markushhh Everest Base Camp på kort tid Trekking 6
Gohan Frågor om Everest Base Camp Trekking 12
Gregory Lhasa - Everest - Lukla Trekking 2
Gregory Everest base camp trekking Trekking 1
kristofer_wallmark Vad gör Mount Everest så svårt? Trekking 35
hanswe Organiserad resa till Everest Base Camp Trekking 3
Klondike Everest Basecamp I juni? Trekking 4
berg-man är det nån som vill till Everest bc och island peak Trekking 1
skogsvakt Everest Base Camp Äventyrsresor Trekking 11
Joakim Ambrosson Serien Everest - funderingar Trekking 5
Joakim Ambrosson Hur högt får man klättra på Everest? Trekking 2
tovalova Magnus Flock på Toppen av M Everest Trekking 3
Fredrik_Andersson Everest base camp/Island Peak Trekking 0
montanaemma Mount Everest BC trekking hösten 2005? Trekking 12
hink Mt Everest Norra ABC Trekking 8
Jonas J Everest Base Camp i mars? Trekking 3
PerPerPer Kahtmandu - Everest BC Trekking 12
Jonas78 Everest Base Camp samt Island Peak okt 04!!!!!!!!!!!! Trekking 0
ErOg Nepal: Everest BC i vår (-04) Trekking 50
Jeppe555 everest-trekking Trekking 4
steffcarro Everest base camp! Trekking 11
veni Santa Cruz trekk, en fyra dagars vandring i Peru Trekking 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.