etrex vista

Haha, utförsäljning från uppköpt butikskedja i London. Gled förbi och roffade åt mig deras sista etrex Vista för £180. Det måste väl ha varigt billigt, eller?

Nu undrar jag bara, vad är nästa steg om man vill skaffa sig lite bättre kartor och få in dem i GPSen? OziExplorer har jag hört. Finns det bra, gratis/billiga kartor över alperna som jag kan ladda in på något sätt eller måsta jag köpa Garmins mapsource kartor?

Säkert redan någon aktiv tråd om detta, men isf kan ni väl guida mig dit. Total novis inom detta område.
 
dollarkurs, tull och strul

dollarkursen gör det såklart attraktivt att beställa saker från staterna. Dock ska man komma ihåg att man då är skyldig att betala tull (vilket man säkert kan smita undan). Gillade iaf känslan av att få köpa den i butik och så att säga få den direkt i handen.

Nåväl, min poäng var inte att skryta med att jag kanske fått en bra deal, mer seriöst undrar jag hur sjutton jag använder prylen på bästa sätt. Standardkartan som följer med är är ju i princip värdelös (dåligt kalibrerad, går in i "overzoom" och indikerar att jag är norr om Themsen när jag bevisligen befinner mig söder därom). Verkar mest vara anpassad för bilkörning längs större vägar. Totalt värdelös för friluftsbruk. Var får jag tag på bättre kartor? Inga problem att betala för dem, men Garmins egna kartor verkar lite dyra och oflexibla.

Kul experiment för övrigt, jag gjorde en utflykt till Greenwich för att testa nollmeridianen. Hamnade ca. 100m off den indikerade meridianen samtidigt som gpsen hade optimal mottagning och indikerade att noggrannheten skulle vara 10m. Någon som vet om man har ändrat standarden för positioneringssystemet sedan Greenwich "byggdes", eller om gps systemet verkligen kan visa så fel trots att det tror att det är rätt (öööh...).
 
mapsource, inte topografisk

Hej, jag antar att eftersom du vill ha en karta över alperna ska den vara topografisk, tyvärr verkar inte garmin ha några topografiska kartor över alperna (vad jag vet), är själv i behov av alpkartor med höjdkurvor så om någon känner till en sådan hade det varit intressant att veta.
 
Re: dollarkurs, tull och strul

blomma; sa:
Inga problem att betala för dem, men Garmins egna kartor verkar lite dyra och oflexibla.
Vet inte vad den saknade flexibiliteten kan tänkas bestå i men själv tycker jag MetroGuide Europe är en sällsynt prisvärd stads/vägkarta med mycket hög kvalitet och funktionalitet.

När det gäller topografiska kartor är det sämre beställt och det blir antingen dyrt eller jobb med att göra egna kartor.

Grundkartan är mycket riktigt inte avsedd för detaljnavigering men är bra för att få översikt och som ett komplement vid transporter längs huvudvägarna.
 
Kollade igenom Garmins utbut av kartor lite snabbt. Rena djungeln ju. Håller med om att med om att stadskartorna verkar rätt bra. Hoppas bara att de är bättre kalibrerade än vad baskartan är som verkar visa flera hundra meter fel. Har ju inte så stor använding av den bättre detaljnivån på kartorna om inte positioneringen "matchar".

Jag lyckades inte få klart för mig skillnaded mellan "MetroGuide", "City Select" och "City navigator". Verkar vara identisk detaljnivå på de kartorna. Även "Roads and Recreation Europe" verkar ha ungefär samma detaljnivå men med färre små samhällen utsatta med namn. Någon som vet?

Stora suget är ändå fortfarande att få in topografiska kartor över alperna och svenska fjällen. Är det Oziexplorer som är första steget där?
 
blomma; sa:
Hoppas bara att de är bättre kalibrerade än vad baskartan är som verkar visa flera hundra meter fel.
Grundkartan är egentligen inte felkalibrerad utan helt enkelt är informationen inte tillräckligt detaljerad för att användas med den graden av inzoomning. En väg med svängar representeras istället av ett rakt streck (för att spara minne) och du kan således på kartan vara både norr och söder om det strecket vartefter du färdas på en öst-/västlig väg. När man zoomar ut är differensen inget man noterar och det är så grundkartan är tänkt att användas.
Jag lyckades inte få klart för mig skillnaded mellan "MetroGuide", "City Select" och "City navigator". Verkar vara identisk detaljnivå på de kartorna.
CitySelect och CityNavigator är till för enheter med autorutt inbyggd men kartmaterialet är i stort detsamma som i MetroGuide. Till en Vista och alla andra enheter utan autorutt är det MetroGuide man skall ha. Roads&Recreation saknar en massa kringinformation och är till för gamla enheter med väldigt begränsat minne.
Stora suget är ändå fortfarande att få in topografiska kartor över alperna och svenska fjällen. Är det Oziexplorer som är första steget där?
Nej, Ozi hjälper dig så vitt jag förstår inte alls för att få in kartor i GPS:en. Det finns ett antal mer eller mindre svårbemästrade program som måste användas för detta. Viss information finns i gamla trådar.
[Ändrat av PR 2004-02-26 kl 11:59]
 
Ok, vi går ju från klarhet till klarhet här. Tack så mycket! Återstår nog att skaffa mig en MetroGuide då, samt fortsätta jaga tips om topografiska kartor. Finns säkert en hel del i andra forum här samt på utländska sidor...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niklaz Min Vista HCx dog - köpa nya eTrex 30 istället? Navigering 8
Beigarth Garmin etrex vista hcx - vandring Navigering 6
graylingman Hur rensa bland waypoints i eTrex Legend/Vista? Navigering 11
cdtdk Garmin etrex vista - Hur söker man? Navigering 2
orjanraberg Glappande batterier på Garmin eTrex Vista Hcx Navigering 12
at1981 Spårfunktionen i Etrex Vista HCX? Navigering 4
niklaz POI till mina Garmin GPS:er (Nüvi 255 och eTrex Vista C) Navigering 0
Gab83 Garmin eTrex Vista problem - hjälp Navigering 6
torpet etrex i Vista? Navigering 3
orjanraberg Garmin eTrex Vista HCx - omdöme och frågor Navigering 25
Beliaz Problem att använda Garmin eTrex Vista Cx till GeoCaching... Navigering 12
niklaz Uppgradera: Garmin eTrex Vista HCx, Colorado eller Oregon? Navigering 11
Diddip eTrex Legend vs eTrex Vista Navigering 23
Radmanso Strulig etrex Vista hcx Navigering 0
graylingman Waypoints från Excel till MapSource och vidare till eTrex Vista HCx Navigering 2
thureb Tillbaka längs ett slingrande spår i eTrex Vista HCx Navigering 5
holsson Garmin etrex vista HCX Navigering 7
emil.s Köpa GPS, men vilken? (eTrex Vista VS 60Cx) Navigering 5
Lars10 Garmin etrex vista HCx - firmware v 2.50 på svenska Navigering 6
myggis manual etrex vista cx Navigering 12
AWG Etrex Vista CX manual Navigering 3
UsedToBeNice Garmin eTrex Vista CX vs 60CSx Navigering 31
erapcla Krånglande disply på eTrex Vista Navigering 4
sotter eTrex Vista C och ÅÄÖ Navigering 4
niklaz eTrex Vista C - finns en beta-version 2.11 ute Navigering 0
Garmin Vista eTrex Vista C Navigering 0
tomassamot Garmin gpsmap 60c vs etrex vista c Navigering 7
rothman Skillnad eTrex Legend & Vista? Navigering 2
apersson850 eTrex Vista/GPSmap 76CS/iQue Navigering 0
leson USB kabel till GPS eTrex VISTA? Navigering 5
Mogge8212 Etrex Vista vs Meridian Gold vs SporTrak Pro?? Navigering 9
Mogge8212 KARTOR TILL GERMIN ETREX VISTA Navigering 9
anyman Köp av Garmin eTrex Vista Navigering 15
Segment eTrex Vista inköpt från USA ! Navigering 5
whypoint Min eTrex Vista - Normal eller måndagsexemplar? Navigering 6
andersenglund Etrex Vista + MTB = Fungerar ej!! Navigering 15
pher_ Etrex vista och Magellan Meridian? Navigering 47
KrilleKrokodil Basemap i eTrex Vista Navigering 5
Nikno Etrex Vista: Skapa waypoints ? Navigering 5
riker Karta över Nya Zealand till Etrex Vista? Navigering 1
Christer.Holmstrom Köpa Garmin GPS (ex. Etrex Vista) i Sverige Navigering 16
salgo60 Etrex Vista på Kajak under vintern Navigering 5
markusgus barometer/lufttryck etrex vista Navigering 1
Garmin Vista Ang etrex VISTA Navigering 3
rydde Etrex Vista eller Meridian Platinum? Navigering 11
Bossel Garmin GPS etrex vista Navigering 2
Ambulansmannen Snart stolt ägare av Garmin etrex vista Navigering 4
mgens Basemap i Garmin eTrex Legend och Vista? Navigering 1
SankaBoy Antenn till etrex vista Navigering 5
biting Nogranhetsvisning etrex Vista Navigering 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...