Etapp 18..

Jag och en vän till mig skall gå några etapper på kust till kust leden nu snart, men några frågor dök upp när jag tittade på skåneledens hemsida... där det stog att etapp 18 var avstängd... vet du "hur" avstängd den är?

Hur är leden på sträckan Osby mot Båstad?

//Jonas...
 
Järnvägen stänger

Skåneleden har en egen webbsida: http://www.skaneleden.org/

Rättelse: Usch vad slarvigt jag läser. Du skrev faktiskt att du läst på hemsidan! Men du kanske missade förklaringen:

"
Västkustbanan stänger av leden. Pga att en övergång som vi tidigare använt oss av över järnvägen stängts, är den markerade leden mellan Vejbystrand och Förslöv inaktuell. Vi jobbar på en annan lösning. Under tiden rekommenderas ni att vandra i öst-västlig riktning mellan Ranarpsstrand och Förslöv, det finns en övergång över den nya järnvägen vid Förslövs samhälle.
"

De kan förstås inte säga att folk ska gå över järnvägen. Det är faktiskt förbjudet. Men vem har inte gått över järnvägen ibland...

Per
 
Avstängd? Njae...

Mig veterligen (uppvuxen i området och var ute där senast för två veckor sen) så bör inte Västkustbanans utbyggnad utgöra något problem för er. Om ni ska vika av från kusten (i Vejbystrand) upp mot Förslöv kan det strula till sig (dock kan man ju lätt leta sig runt problemet), men om ni går vidare från Vejbystrand in mot Ängelholm så undviker ni det hela enklast genom att bara knalla på utmed kusten. Det blir inte bara den enklaste vägen, utan i många fall också den vackraste.
Vad det gäller sträckan Osby - Båstad kan jag bara uttala mig om delen Åsljunga - Båstad. Den brukar va helt ok och ganska glest befolkad nu under hösten med gott om plats i de fasta vindskydden.
Lycka till och hör gärna av dig om du har fler funderingar om vandring i NV-Skåne.

/En lite avundsjuk NV-Skåning, numera pluggandes i Stockholm.....
 
Kila över järnvägsspår???

Ja du Per, här lär det i.o.f.s. inte va något farligt att kila över järnvägsspåret eftersom det ligger ett par hundra meter från det välkända hålet i Hallandsåsen, d.v.s. det går inga tåg där ännu.... Dock är det ju ett dubbelspår med högt staket, ännu högre vallar och X2000 i båda riktningarna när det väl fungerar. Att springa över det känns alltså lite som att gena över motorvägen när det finns en övergång ett par hundra meter bort. Så slipper man göra sig skyldig till lagbrott dessutom! Frågan är om det inte är lättare att gå runt till övergången än att knega upp och ner över 3-4 meters vallarna i makadamm.
Lev väl!
/ Nicke
 
Staket

Är man ute och vandrar så är väl inte några vallar något problem att ta sig över. I princip anser jag att staket är till för att tas sig över. I och för sig kan jag hålla med om att det kan vara onödigt att springa över järnvägsspår/motorvägar. Men annars är det ju bara att klättra över staketen eller gå igenom dem om de är alltför höga eller alltför taggiga.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
estan Vattenställen, Roslagsleden etapp 10 och 11 (Gåsvik-Sandviken-Grisslehamn) Vandringsleder 2
sparken Fråga. Upplandsleden etapp 7 Knutby-Bennebol Vandringsleder 3
113Nilsson Sörmlandsleden's Etapp 9 och 10 (15 juni 2021) Vandringsleder 1
filipjonsson Vindskydd bohusleden etapp 9 I Svartedalen? Vandringsleder 3
Ldf Sörmlandsleden med barn, en etapp i taget.. Vandringsleder 8
Hota Höga kusten etapp 9, kvarglömt Vandringsleder 0
Gunnar81 Skärmskydd på Sörmlandsleden längs etapp 57 (Tullgarns slott - Kasholmen)? Vandringsleder 5
FlyerSword Tältplatser Roslagsleden Etapp 2-5 Vandringsleder 0
Arvegil Vandra Bohusleden Etapp 1 Vandringsleder 5
Gunnar81 Mycket vildmarkskänsla på Sörmlandsleden (etapp 11-15) Vandringsleder 2
UnderEnTarp Hålavedsleden första etapp! Vandringsleder 0
Nehrert Varning för Bruksleden etapp 1 Vandringsleder 2
Hemlin Bohusleden etapp 8-12. Vindskydd? Mataffär i Mjösund? Hur är etapp 12? Vandringsleder 2
Gunnar81 Fin etapp på Sörmlandsleden: Etapp 6 mellan Paradiset och Lida Vandringsleder 1
UnderEnTarp Sörmlandsleden, etapp 15 till 24! Vandringsleder 15
Ullarulla Buss/Vindskydd, Bohusleden etapp 6, 7 o 8 Vandringsleder 0
Sussie84 Sörmlandsledens etapp 5 Vandringsleder 3
Branten Etapp 15 på Sörmlandsleden - skärmskydd? Vandringsleder 3
tfs_johan Grillplats sörmlandsleden etapp 1 Vandringsleder 2
hugbe Sörmlandsleden etapp 27-31 Vandringsleder 0
Martin90100 Ny etapp Skåneleden Vandringsleder 3
tryffelsvinet Sörmlandsleden etapp 5-7 Vandringsleder 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...