eskimåsväng för glasögonormar?

Är nybörjare med egen kajak. Kan tänka mig ensampaddling längre fram. Har köpt en flottör men inser att flottörräddning kräver mycket övning, om den ens går att använda i skarpa lägen. Jag klarar mig inte utan glasögon och undrar nu om vilken/vilka räddningsmetod(er)jag bör satsa på. Kan man rolla med glasögon? Eller bör paddlare med svag syn hålla sig hemma när det blåser? (Det verkar kanske som om jag är halvblind men så illa är det inte.)
 
Ja

Det går bra att rolla med glasögon. Kanske skall du använda sportglasögon med fjädrande skalmar eller senilsnöre så att du inte tappar dina glasögon. Mjuka linser brukar sitta kvar när man rollar. Man har stor nytta av att titta när man rollar för att lokalisera vattenytan och dra bladet i vattenyteplanet så att bara blunda rekommenderar jag inte.

Thure
 
Titta eller blunda...

Man har stor nytta av att titta när man rollar för att lokalisera vattenytan och dra bladet i vattenyteplanet så att bara blunda rekommenderar jag inte.
</i>


I stort håller jag med - det är en fördel att titta under tiden man lär sig (gärna med cyklop när man börjar) - men därefter finns en poäng med att blunda: på så vis lär man sig känna rörelsen med kroppen och blir inte beroende av dagsljus eller klart vatten för att rollen skall fungera.
 
Prova linser

Har du funderat over kontaktlinser ? Engangs-mjuka linser ar bekvama, latt att skota pa resan (kasta dem),
och ganska billiga. Jag tal inte linser en hel dag eller inomhus, men satter in de innan jag klattra, paddla, simma, eller aka skidor. Alla aktiva sporter blir mycket lattare nar man inte behover tanka pa smuts, imma, och
att de ar i vagen. Och jag har aldrig tappat en i vattnet (fast jag blunda under vattnet).

For en snabb simtur nar jag vill inte spendera 10Kr
pa engangs linser, har jag Speedo goggles med optiska linser, men de har alltid samma styrka i bada linser, sa om dina ogon ar olika hjalpa inte dem.
 
Det finns senilsnöre med flytkropp och det finns tighta elastiska band som får glasögonen att sitta kvar. Titta in hos en optiker så....
 
Glasögon eller ej...

Har verkligen funderat på detta själv efter att jag tappade ett par solglasögon under en liten rullning för några veckor sedan i 12 gradigt vatten. Var inte så sugen att dyka efter mina solglsögon som i och för sig bara hade kostat ca 100kr men har man riktiga glasögon bör man nog verkligen fästa dem på något seriöst sätt.
 
Blunda..

Mjuka linser funkar ok i saltvatten men lite sämre i sötvatten (om man nu händelsevis råkar befinna sig där..)

Börja med cyklop eller simglasögon men försök sen lära dig att rolla utan att titta. Sen behöver man ju inte blunda varje gång men det är väldigt skönt att veta att det funkar även i mörker och dålig sikt. Eller om du skulle tappa glasögonen/linserna..

/ Ulf
 
Glasögonorm

Brukar inte vara några problem med glasögonen vid rollar. Jag har helt enkelt borrat ett litet hål, 1-1,5 mm i skalmarna (det som sitter längst bak på bågen bakom örat. Trä igenom ett gummiband + en knut i båda ändar. Sitter kanon och riskerar inte att glida av som jag befarar att många av optikernas specialsnören verkar göra vid lite tuffare tag. Rolla lugn i vinter!
 
Är det verkligen så att det behövs att man klarar att rolla för att det blåser??

Jag har inte lärt mig det, har helt enkelt inte lagt nån tid på det. Det vore lite kul att kunna, men jag har inte uppfattat att det är ett typiskt praktiskt alternativ till andra räddningsmetoder när man paddlar havskajak. Till att börja med ska det ju en hel del till för att man ska gå runt. I det läget kan jag tänka mig att roll för många inte är att tänka på även om man har klarat det många gånger under öveningsförhållanden.Jag vill minnas att det finns en gammal tråd där det frågas hur många som rollat när det gått runt i ett skarp läge (nu snackar vi ju inte forslåda), och i stort sett ingen hade hamnat i ett läge där de rollat när det verkligen gällde.

Flottör- eller ännu hellre kamraträddning är väl inte svårare? Det har jag övat på en gång i ett antal former, och upplevde ganska enkelt (i en XP). Både roll och räddningsmetoderna blir förstås svåra i hård sjö, så ett realistiskt alternativ är förstås att man tar sig till lugnare vatten eller land för att tömma kajak och reda ut situationen. D v s är det så här hårda förhållanden har man helst sällskap och dessutom får man planera så att man inte är för långt från land när det är kallt i vattnet.

Jag menar nu inte att alla ni som är duktiga på att rolla ljuger om detta som räddningsmetod, utan vill snarare påpeka att jag inte avstått att paddla i hård sjö bara för att jag inte tränat roll. Har inte känt att detta varit omdömeslöst. Har å andra sidan inte träffat på några värstingvågor ännu, senast jag var utanför Torö, var det märkvärdigt lugnt... :)

Att man sätter fast brillorna ordentligt tycker jag dock låter mycket klokt oavsett simsätt.
 
Re: Titta eller blunda...

btd; sa:
Man har stor nytta av att titta när man rollar för att lokalisera vattenytan och dra bladet i vattenyteplanet så att bara blunda rekommenderar jag inte.
</i>


I stort håller jag med - det är en fördel att titta under tiden man lär sig (gärna med cyklop när man börjar) - men därefter finns en poäng med att blunda: på så vis lär man sig känna rörelsen med kroppen och blir inte beroende av dagsljus eller klart vatten för att rollen skall fungera.


Förstår din poäng vid övning Björn men om man går runt i sjögång så hävdar jag att man behöver titta för att få till en bra eskil.

Thure
 
Mezzner; sa:
Är det verkligen så att det behövs att man klarar att rolla för att det blåser??
Nä, jag tycker inte det. Trots att jag kan. Min roll sitter i princip i ryggmärgen och jag har i nästan alla tokiga situationer förenklat räddningsarbetet genom att lösa det rappt på egen hand. Det är bekvämt. Men för att lita på rollen så tänker jag att det krävs att man övar och övar och övar på att välta där och då man INTE vill välta. De allra flesta som "kan rolla" lyckas inte då man kan tänkas behöva den...

Har du en "bomdproof" roll är det ju bra. Har du inte det så är det bra med omdöme, bra kläder och en kompis (plus erfarenhet kring räddningsteknik).

Ut och paddla i blåsten!
-p-

ps. Jag räknar inte med att kunna se min paddel. Då jag blivit överumplad och inte har koll på paddelns vinkel känner jag efter med handen.
 
Vattenytan

Litet förtydligande.

Det är inte paddeln jag behöver se (har ovalt paddelskaft) det är vattenytan när jag gått runt i surf etc.

För att se vattenytan behövs inte glasögonen men det kan vara värdefullt att se bra när man är på rätt köl igen.

Thure
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...