Erfarenheter Tarptents?

Innan sommaren var det ett gäng olika inköp på gång av Tarptents. Är det någon som nu har nyvunna erfarenheter av tälten att dela med sig av?

Är själv mest nyfiken på Rainshadow 2 och Double Rainbow men alla små och stora synpunkter på företaget och dess produkter är intressanta.
 
Beställt: Cloudburst 2

Jag har beställt direkt från Tarptents av modellen Cloudburst 2. Tyvärr får jag vänta minst 4 veckor då väven från tillverkare var slut. Jag hoppas kunna få testa tarptältet senare i höst i nån fjäll på en helgtur. Jag kommer iaf i början testa tarptältet i skogen i närheten.
 
Försenad leverans

Jag beställde ett Rainshadow 2, med insytt golv, i början av maj i år, direkt från deras hemsida. Det levererades inte innan början av juli. Först stod det på deras hemsida att det skulle levereras i mitten av maj men sedan fick jag inga besked om att det skulle bli ytterliggare förseningar. P.g.a. detta fick jag tältet försent till min vandring i Skottland, där jag skulle testa det för första gången.

Henry Shires som äger företaget är väldigt trevlig de gånger man får kontakt med honom. Tyvärr verkar han ha alldeles för mycket att göra för det är inte alltid han svara på E-mail och han verkar ha svårt att hålla vad han lovar. I alla fall blev jag lite besviken på honom eftersom han hela tiden lovade att jag skulle få tältet i tid till min vandring.

Nåväl nu har jag fått det och testat det någon natt men tyvärr inte i regn och rusk ännu. Så långt är jag väldigt nöjd så när som på en del smådetaljer men dessa måste man nog leva med om man vill ha ett ultralätt tält/tarp. Det finns t.ex. inga dubbla dragkedjor i myggnätet vilket innebär att man bara kan öppna/stänga från ett håll. Absiden fram eller vad man skall kalla den stängs med kardborre vilket är ganska "meckigt", speciellt innifrån men man vänjer sig nog. Något jag inte kommit underfund med ännu är hur man ska kunna få det insydda golvet att bli som en "balja" runt om. Vid fotändan ser det bra ut men vid ingången och längst långsidorna viker kanterna ner sig. Man får inget "spänn" så att säga. Detta är lite irriterande eftersom, när det är vått ute, så vill man ju gärna att sakerna inte glider (för det gör dom på det glatta underlaget) över kanten. Jag får väl skriva till Henry och hoppas att han svarar :).
 
Det finns t.ex. inga dubbla dragkedjor i myggnätet vilket innebär att man bara kan öppna/stänga från ett håll. Absiden fram eller vad man skall kalla den stängs med kardborre vilket är ganska "meckigt", speciellt innifrån men man vänjer sig nog.

Det där är något som många andra användare också har klagat på. Jag tror att jag har läst nånstans* att framtida versioner kommer ha dragkedja istället. Det kan nog vara värt den extra vikten för att slippa fippel.

*Antagligen på practicalbackpacking.com, vars forum är en bra plats att fråga Henry Shires om generella saker, till exempel "hur får jag upp golvkanterna?" :)
 
Nåväl nu har jag fått det och testat det någon natt men tyvärr inte i regn och rusk ännu. Så långt är jag väldigt nöjd så när som på en del smådetaljer men dessa måste man nog leva med om man vill ha ett ultralätt tält/tarp. Det finns t.ex. inga dubbla dragkedjor i myggnätet vilket innebär att man bara kan öppna/stänga från ett håll. Absiden fram eller vad man skall kalla den stängs med kardborre vilket är ganska "meckigt", speciellt innifrån men man vänjer sig nog. Något jag inte kommit underfund med ännu är hur man ska kunna få det insydda golvet att bli som en "balja" runt om. Vid fotändan ser det bra ut men vid ingången och längst långsidorna viker kanterna ner sig. Man får inget "spänn" så att säga. Detta är lite irriterande eftersom, när det är vått ute, så vill man ju gärna att sakerna inte glider (för det gör dom på det glatta underlaget) över kanten. Jag får väl skriva till Henry och hoppas att han svarar :).


Regn är helt säkert det minsta problemet. För åtminstone mig är en viktig fråga om tälet är tillräckligt varmt. Det verkar som att de flesta här inte uooskattar en temperaturskillnad på 10 grader lika mycket som jag gör. Jag sover helst utan kläder - de passar bättre att ha
under madrassens främre ände.

Ett beksed fick jag dock; Henry menade att den modell jag tänkt mig inte hade tillräckligt utrymme för matlagning (än om han själv prövat). Men, jösses, jag lagar ju alltid
min frukost i absiden!

Nå, jag skrev tilll Henry i våras och han meddelade att ett tarptent nog vore mums för
min kommande tur i Pyreneerna, men tyvärr var de slut för tillfället; han avslutade med att
fråga när jag tänkt resa. jag svarade på det, och när han inte följde upp svaret med vidare besked tappade jag intresset för det företaget. Det jag kan tänka mig för tillfället, som alternativ till mitt Akto, är ett Terra Nova (men med alupinnar; kolfiber är SKIT).
 
Jag har ej fått Cloudburst 2 trots det är över en månad sedan jag beställde det. Har mejlat och frågat hur det gått med tillverkningen. Men av att läsa deras hemsida så verkar det som att deras tält är utsålda flera ggr och att de inte kan tillverka dem i tid. Jag har dock lite tålamod för att jag har inga datum att passa men hoppas ändå få det snart så att jag kan testa tältet innan det blir för mörkt. Det blir spännande fast jag har inga förväntningar på tarptältet.
 
Double Rainbow

Beställde ett Double rainbow i mitten av juni och hade det en månad senare. Paketet skickades efter mitt önskemål som gåva och med ett nedskrivet värde (om det skulle ha fastnat i tullen). Jag behövde dock inte tulla.

Har bara sovit i tältet en natt. Det var på kalfjället med regn och blåst hela natten. Delade då det med en stor hund med mycket päls som varit ute i regnet hela dagen. Det första som hände var att han skakade av sig i tältet så att allting blev blött. Efter 1,5 timme hade dock hunden och tältet torkat upp så pass att jag vågade ta fram min Marmot Atom. Jag sov med tunt ullunderställ och mössa. Halva natten var sovsäcken halvöppen pga värmen. Det var gissningsvis 5 grader varmt utanför "tältet" och rätt blåsigt. Jag använde det löstagbara inneväggen/-taket och det bidrog nog till den behagliga inneklimatet.

Några droppar letade sig in via sidosömmen och rann nerför myggnätet/innerdörren. Den sömmen ska jag täta bättre tills nästa gång.

Absiderna är små och rymmer med lite vilja varsin ryggsäck.

Efter mitt ennattstest är jag nöjd med mitt Double rainbow. Skönt med ett luftigt "tält". Nästa tur så får dock tjejen följa med i stället för hunden... Trevligare då när man blir inregnad.
 
Beställde ett Double rainbow i mitten av juni och hade det en månad senare. Paketet skickades efter mitt önskemål som gåva och med ett nedskrivet värde (om det skulle ha fastnat i tullen). Jag behövde dock inte tulla.

Med polislogik finns det anledning att misstänka att grövre brottslighet döljer sig bakom detta enda erkännande. Det gör att de kan kräva ut ditt IP från Utsidan. Antagligen har de bättre för sig men i princip funkar det så. Kan vi inte sluta berätta vitt och brett om våran ekonomiska brottslighet på sidan?
 
Rajd

Uppenbart är att många har synpunkter, själv har jag erfarenheter.
Det är lätt och fyller smått. Om ventilation och kondens har jag sett en massa av de som inte brukat det, egna observationer är att det är ventilerat och att kondens kan förekomma i små mängder, inget som inte wetexbiten kan ta hand om.
För en är det rymligt, för två går det väl. Till vikten tillkommer stänger eller gångstavar. Vi har även slagit läger i skogen och knutit upp det utan stänger. Allt går för den händige.
När det var varmt och kvavt knöt vi upp det helt och hållet och brukade det som taktarp, det gick bra med. Avsaknaden av absider känns inte svår. Det enda jag har ändrat är att jag adderat en torklina under takåsen.
Jag tror inte att det är lämpligt för alla, men för mig känns det som mera än tarp. Det kommer att få följa med nästa säsong oxså.
//J
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.