Erfarenheter av wingpaddlar och "bockade" skaft?

Hej på er! Har nyligen opererat mina handleder pgr av förträngningar(händerna domnade). Jag är nu snart redo att ta mina första paddeltag i sommar och träna upp styrkan i händerna. Samtidigt funderar jag på sätt att minska belastningen på handlederna!

Då jag behöver en ny paddel(3-4 delad) funderar jag att skaffa en av wing-typ.
Läste på Magnus Fischer´s utmärkta sajt, att han använder en Lettmann Nordic wingpaddel på sin expedition runt Skandinavien. Ang. paddeln skriver han "att en winpaddel kräver mindre kraft(för att hålla tag om skaftet) då den rör sig mer stabilt igenom vattnet"( http://www3.utsidan.se/fischer/ )! Detta borde då även innebära en minskad belastning på handlederna.
Stämmer detta?

Skulle även en paddel med bockat skaft ge en avlastning på handleden(av typ "cranked" från Lendal)?

Är det någon som har erfaren dessa finesser, länkar samt köptipps(gärna 3/4 delade) så får ni gärna dela med sig!

Är mycket tacksam för svar i ämnet!!!
Peter
 
Hört och sett om wing

Jag är också intresserad av att få höra mer om wingpaddlar (är själv en glad amatör och paddlar *mycket* lugnt..). Det lilla jag vet kommer från ASKR - nej, jag var definitivt inte med i racet! - 1998 och 1999. Pratade också en del med några race-padlare och såna här kommentarer kommer jag ihåg:

1/ Wing ökar definitivt hastigheten (för proffsen, i alla fall). En tysk kille menade att nån fördel får man endast om man har fått rätt teknikinstruktion och ordentligt nött in "greppen". Hade förmånen att få teknikinstruktion från Roy-Willy Johansen som så tragiskt omkom i fjol; han tryckte mycket på det här med att paddla med hela kroppen, hans "mer rotasjon!" glömmer jag nog aldrig. I vilket fall lär vingpaddeln vara väl lämpad för den här typen av teknik.

2/ Det kan vara svårt att t.ex. styra med en vinge i kraftig medsjö (jag paddlar en North Shore Calypso, skedda endast).

3/ Frågade en duktig svensk paddlare - tyvärr kommer jag inte ihåg namnet - om vingen och han menade att visst funkar den bra för en vanlig turpaddlare också. Fick prova hans vinge och det kändes oerhört avigt; han menade mycket riktigt att jag höll paddeln alldeles för hårt (för att inte säga krampaktigt!), så det kan ligga nåt i att den är bättre för känsliga handleder.

Den kompromiss jag har gjort är att använda en Vitudden-paddel i kolfiber som påstås ha lite arv från vingkonstruktionen. Den är lätt och mycket skön att hålla, man har definitivt ett lättare grepp än med min gamla (långa!) glasfiber-"åra".

Hälsn
/Niilo
 
Crank shaft

Jag har en Lendal Nordkapp cranked shaft i kolfiber som är delbar i 2 delar. Jag har paddlat alldeles för lite och provat alldeles för få paddlar för att våga uttala mig om den är bättre eller sämre än någon annan paddel, men tittar man på vinkeln på handleden så blir den definitivt mindre än med en vanlig rak paddel, så det borde vara skonsammare för handlederna. Jagar man sekunder finns det säkert paddlar som är mer eller mindre ”snabba”. För mig kvittar det om 1 km tar 10 minuter, eller 9 minuter och 54 sekunder.

Gissningsvis skulle jag säkert ”tjäna mer” i minskad puls med bättre paddelteknik än med en annan paddel, och förmodligen har även längden på paddeln betydelse för ansträngningen/ farten / belastningen, men jag vill inte börja såga av paddeln och prova, att förlänga paddeln med en pinne i mitten går nog lätt.

/ Per Brune

Per Brune
 
Nä, ingen sekundjakt!

Jag är - troligen - av naturen slö, så jag bryr mig inte heller så värst om jag vinner nån sekund eller inte; däremot gör det inget om det blir mer effektivt (=lättare) att paddla :)

Kan också tillägga att min Vitudden-paddel är helt rak, bladen däremot är en aning vinklade á la vingpaddel. Delbar är den också, med en skruvlåsning som håller vad den lovar: absolut tajt, som ett stycke.

/Niilo
 

Guest

Gäst
Inte bockat men wing.

Hej, bockat skaft tror jag inte på, dessa introducerades bland tävlingspaddlare säsongen -89 och det var några som körde bra med såna paddlar men bara något år senare var det ingen som använde dem, de var helt enkelt inte bättre än raka skaft. ( Jämför med ovala drev på cyklar, det är ingen som använder idag)
Tanken med bockade skaft var att handleden skulle få en bättre vinkel vid isättet, det stämmer men det blir sämre vinkel i avslutningen och påskjutsfasen, det kändes väldigt avigt när jag provade så jag tror det är sämre med bockade skaft om man har problem med handlederna.

Det kan nog vara mer skonsamt för handederna att köra med wingpaddel men skillnaden är inte så jättestor.
Däremot är det stor skillnad på effektivitet så man sparar energi genom att använda wingpaddel.

Vad som är viktigt att tänka på, oavsett vilken paddel man använder, är att hålla handleden rak i både drag och påskjut. Många vinklar upp högerhanden i påskjutet, det kan lätt orsaka senknarr.
Dessutom ska man slappna av helt i påskjutshandens fingrar, om man tränar på att sträcka fingrarna helt i påskjutet,(överdrivet, för att träna in det) så lär man sej att inte styra paddeln med påskjutshanden.
Paddeln ska alltså ligga löst i tumgreppet under påskjutet, om man håller i paddeln med hela handen så får handleden en skadlig vinkel i slutet av påskjutsfasen.

Hälsningar Pär Lindén
 
Hej igen! Kul med alla intressanta svar!!!
Instämmer i att man inte skall ha bråttom när man är ute, även om man ibland måste stå på lite!

Då jag som "ung" höll på med racer-kajaker och hade då möjligheten att lära in en hyffsad paddelteknik från början. Vikten att paddla med rygg och mag-muskler är viktigt. Har dock ibland problem med att min paddelföring i hård blåst är lite väl hög vilket jag får "skylla" på tränarna i HBTK och en aningen kort paddel.

E-postade lite frågor till alla större större återförsäljare och har nu fått en del svar bla. från Jens Marklund på Orust Kajak( orustkajak@yahoo.se ).
Hans svar är väldigt intressant.

Ang ving paddlar skriver han ; "Vingpaddel är ett tävlingsinstrument, avsett för smala och inskurna kajaker och en väldigt speciell paddelstil. Magnus(Fisher: http://www3.utsidan.se/fischer/ ) är gammal tävlingspaddlare, så det
är inte förvånande att han trivs med vingen. För oss andra är dock vingpaddeln ett udda djur, jag tror knappast det skulle underlätta för dina handleder att använda en sådan. Det skulle definitivt komplicera din allmänn paddling, så mycket är säkert."

Vidare berättar han att; "Själv paddlar jag sedan något år tillbaka helt oskervrat, alltså ingen vridning alls på paddeln. Skrevringen är ju till för att minska luftmotståndet vid snabb paddling rakt fram, alltså ännu ett arv från tävlingsarenorna. Vid normal turpaddling har det ökade luftmotståndet ringa betydelse. Vid paddling i grov sjö (surfpaddling) och vid stark sidvind är det tvärtom en stor fördel att ha en helt oskevrad paddel. Och, sist men inte minst, det är snällt mot handlederna."

Faktum är ju att det är så som riktiga eskimå-paddlar ser ut, om än med mindre blad...
Back to basic`s mao. Detta skall jag definetivt prova!

Även betr. vita paddlar fick man lära sig lite nytt; "Vita paddelblad är enligt vår mening detsamma som camoflagefärgade. Vitt syns mycket dåligt mot vatten där vågorna bryter, vilket de ju gör vid alla vindar över 5 m/s, vitt syns också mycket dåligt i dis. För att våra egna paddlar ska synas tejpar vi på dem reflexer och band med flouroscerande färger."

Fick även svar från Mats Torwmo /KajakCenter Grebbestad(Tel. 0525-109 30 mats@kajakcenter.com). Han berättar att; "Lettmanns "cranked" heter ERGONOM med anledníng av att den är mer ergonomisk. Krökarna gör att man minskar belastning på handleder och man får dessutom isättet längre fram utan att behöva sträcka fram så långt.
Jag har inte själv testat så mycket att jag har en bestämd uppfattning. Det är dock en invänjningsprocess man måste igenom."

Man får nog med denna informationen i bakfickan ta och prova själv. Problemet är bara, som påpekats, att en paddel med vingblad eller ergonom-skaft kräver tillvänjning och modiferad paddelteknik.
Hur man då kan veta vad som passar innan man hostar upp 3500 bagis är svår knäckt nöt. Alla info om ving-paddlar emottages därför tacksamt!

Finns det generellt fördel med att hålla sig till smala paddlar(15-18cm) och hålla en hög paddelfrekvens?
Eller är ett brett blad(19 >) och lägre frekvens bättre, om man nu tänker på detta med belastningen?

Om man då ändå skulle välja bland mer traditionella havspaddlar(gärna 3-4 delad för en faltbåt ;)), vilka för och nackdelar, kvalité, packmått, stabilitet etc, har ni märkt av hos tex Lendal Nordkap och VKV Vitudden?
Ser att Lendal även har en smalare modell som heter Arshipelago(17,5 cm) och som är ca 2cm smalare än Nordkap. Är det någon av er som provat den ?

Paddlar sen en tid med en Sea-paddel från KajakSport (http://www.kajaksport.fi/english/melat/paddles.htm) som är väldigt smal(ca 15.5cm) och kort, så den tänkte jag installera kopplingar i så att den går att dela, och använda som extra paddel. Är det någon som har erfarenhet av detta?

Tacksam för alla svar!!!
 
Delbar

Har man en delbar paddel är det ingen större konst att ställa in den i den vinkel man vill ha mellan bladen, lås med kardborrband eller silvertejp.
Efter att surfart igenom rätt många sega sidor hos Lendal, fattar jag det som om dom har 4-delade paddlar ”Paddlock” och väskor till dessa, men med tanke på alla kombinationer som finns så måste man nog specialbeställa oavsett i vilket land man befinner sig.

Per
 
Teknik

Detta är en bra paddel enda kruxet är att den är sanslöst svår att få tag i Det är Proffesionalen som jag menar

http://www.trapperkanot.se/paddlar.htm

Annars är detta en bra typ (tycker jag) lätt, smalt blad, en massa justermöjligheter hittar du någon liknande är det bara att slå till.

Paddlar av denna typen har wingens grepp i vattnet men är mer flexibla och passar bättre för turpaddling.

Att titta på hur tävlingspaddlare paddlar är bra, gå gärna med i någon klubb där finns det kunnigt folk som kan hjälpa dig ofta har man prova på paddlingar för allmänheten.

Trenden som inom alla sporter är att frekvensen ökar. ett mindre blad som paddlas med högre frekvens ger mindre belastningar än ett stort blad som segdras fram genom vattnet. Breda blad wobblar gärna fram genom vattnet också.

Och visst skall man titta på tävlingsidan det är här utvecklingen finns.

Vore det inte för tävlandet skulle vi alla cyckla på höghjuligar och köra T-Fordar.
 
Handledsskador och paddlar

Hej Peter och andra intresserade. Jag fick en förfrågan från kajakboden Aquarius där jag brukar hjälpa till ibland om det mail de fått från dej. Jag opererade själv en handled i mars 2000, trasiga ledband, tio veckor i gips och det paddelåret borta. Inte direkt en kajakrelaterad skada då jag tror att det är jobbet som slitit men det var kajaklek som utlöste det hela. Jag använder själv en Lendal Nordkapp med cranked shaft och trivs med det. Det bockade skaftet är ingen AHA-upplevelse utan det kommer i längden, måste dock användas på rätt sätt annars är handledsvinklarna totalt fel.
Vingpaddel är enligt min uppfattning inget för normal turpaddling av flera skäl. Ett är dess enorma grepp i vattnet, mer om detta sedan, andra skäl är att vanliga manövrer som t,ex sidförflyttning, stödtag, styrtag, kontring och eskimåsväng mm är mer eller mindre "omöjligt" med en vingpaddel.
Nu till greppet i vattnet. En paddel med starkt grepp i vattnet som en vingpaddel eller en paddel med stora blad som min nordkapp sliter mer på hela kroppen och framförallt handleder då den " sitter fast" i vattnet. En grönlandspaddel som dessutom är ovinklad är mycket skonsam mot kroppen men paddlas istället med en högre frekvens för att kompensera kraftförlusten. En medelväg kan vara en paddel av typ lendal seamaster som paddlas ovinklat. Dock gäller som andra påpekat att ett löst grepp om paddeln är mycket viktigt då framförallt nybörjarens nervöst hörda grepp om paddeln ger upphov till senskidesförträngning, även kallat snömos eftersom det låter som att krama snö. Hoppas att du blir klokare av alla visa svar på utsidan och jag kommer att följa debatten.
 
Wingpaddel något för alla

Hej Jag skulle bara vilja lägga in min erfarenhet av det här med paddlar. Jag är tävlingskanotist och har altid paddlat med vinge. var gång jag bytt paddel har jag sålt min gamla till någon långfärdare och de har alla varit mycket nöjda med dem. vingpaddeln går sin egen väg och skall inte styras. Den vill automatiskt dra sig utåt fär att hitta nytt vatten vilket gär den mer effektiv samtidigt som de stora musklerna i ryggen arbetar i stället för biceps som snabbt blir trött. Snacket om att det inte går att styra med en vinge är nonsens jag tar själv styrtag i snäva vändningar på tävling fär att vinna tid och det är inga problem.

Min åsikt är att alla har nytta av en vingpaddel och att man borde bärja paddla med en vingpaddel då detta är enklare och effektivare. Har man senare när man blivit varm i käderna och utvecklats i paddlandet en fallenhet fär att söka rötterna ken man börja paddla flatpaddel
 
Hur viktigt - eller kritiskt?! - tycker du det är att få ordentlig instruktion ifall en vanlig dödlig (som undertecknad, typ..) skall försöka sig på att paddla effektivt med en vinge, utan tidig erfarenhet? Att rolla då - e man duktig så fixar man det med en vinge lika bra som med nåt annat, eller?

/Niilo
 
Instruktion/rolla

Vad gäller teknik är det nog alltid bra att se över denna med jämna mellanrum oavsätt om du paddlar vinge eller flatpaddel. Tekniken är viktig för att kunna padla effektivt. Men har du bra teknik när du paddlar och och vet lite basfakta om vingen skall det inte vara livsnödvändigt med instruktioner. Det viktigaste i paddlingen med vinge är att låta den gå sin väg och inte styra den annars är det i stort sätt samma teknik som för flatpaddlar.

vad gäller rollar så har jag hört från alla som paddlar med mina gamla vingar att det är mycket lättare att göra en roll med vinge än med flatpaddel då det behövs mindre kraft.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Caroline Henriksson Erfarenheter av WIG Mira 520 Paddling allmänt 0
hentor Erfarenheter av Rebel Jara resp Rebel Husky/Big Dog Paddling allmänt 3
sestos Erfarenheter av Artisant 5G Paddling allmänt 2
LasPalas Erfarenheter Lunar 12 Paddling allmänt 0
thureb Erfarenheter? av Ecklas rullager Paddling allmänt 1
Askel Erfarenheter av Bergans Ally Paddling allmänt 23
Johan Smedman Erfarenheter av Melker Ulvön... Paddling allmänt 3
Ingan Erfarenheter av kajak-import.dk? Paddling allmänt 4
Lico SOT som motionskajak, tips och erfarenheter. Paddling allmänt 5
rotkraft Erfarenheter av kanot från Rogen - Hävlingen -Östra dalälven? Paddling allmänt 8
NOD Vildmarkspaddling Alaska; tips/erfarenheter? Paddling allmänt 1
perhaka Lysefjorden igen! Erfarenheter efterlyses Paddling allmänt 3
Klar11 Wayland kajak - erfarenheter? Paddling allmänt 1
Arkterix Paddling på Korsika? Erfarenheter? Paddling allmänt 2
Trikåmannen Erfarenheter av torrdräkter? Paddling allmänt 40
magnus jonsson Erfarenheter av UK import? Paddling allmänt 0
Trikåmannen Erfarenheter av repskädda? Paddling allmänt 1
manlan Hiko torrdräkt - erfarenheter? Paddling allmänt 12
magnus jonsson Erfarenheter av Palm och Wetsuit outlet? Paddling allmänt 8
Fallber Erfarenheter kring Gatz Mohawk 490 Paddling allmänt 0
Josie Erfarenheter av Alaw bach, GT och Xplore-S Paddling allmänt 5
Yachter Jula kajakkärra - erfarenheter? Paddling allmänt 7
frarol Coastspirit/Zegul 503, erfarenheter Paddling allmänt 4
Disco-Kaj Erfarenheter av havsracer? Paddling allmänt 27
a95180 Erfarenheter/Synpunkter på Reval Cruiser Paddling allmänt 1
a95180 Erfarenheter av Polledo Denia Sprinter Paddling allmänt 2
ÄventyrsCompaniet Aquarius Kajaker - Erfarenheter ? Paddling allmänt 0
tango Erfarenheter av materialet GCX2? Paddling allmänt 0
Razzle-Dazzle Erfarenheter av Ally kanadensare? Paddling allmänt 5
alien Erfarenheter av Current Design? Paddling allmänt 1
niilo Trivium S9-erfarenheter? Paddling allmänt 4
240GL Polska Macur Voyager - erfarenheter, någon? Paddling allmänt 7
soljesp Erfarenheter av Buccaneer? Paddling allmänt 2
Merchoklad Erfarenheter av Touryak efterfrågas! Paddling allmänt 0
Felan Seguin Kayak från Woodenboat, erfarenheter? Paddling allmänt 0
kuah Erfarenheter av Artisan Millenium Paddling allmänt 11
famsundström Erfarenheter av Trapper Salmon K2 Combi? Paddling allmänt 0
oyen K2 i plast - erfarenheter? Paddling allmänt 1
oyen Paddlingsvecka på Åland - några erfarenheter Paddling allmänt 0
andy_02 Erfarenheter vid import av kajak från Estland Paddling allmänt 12
knatte Erfarenheter kajakköp Estland Paddling allmänt 2
skrime Erfarenheter av Garkast (kajaken) Paddling allmänt 1
knatte Erfarenheter från K1 RS från Point 65 ? Paddling allmänt 7
Nicke.P Abborrlim, finns det några erfarenheter av detta? Paddling allmänt 13
roder Seagull Ocean erfarenheter.... Paddling allmänt 2
ollblo Erfarenheter av GARKAST??? Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.