Erfarenheter av torrdräkter?

Vad har folk för praktiska erfarenheter av torrdräkter i mellanprisskiktet?

Har en Gul Zero som är bra på många sätt (billig, slitstark, bra dragkedja, andas förhållandevis bra och är tät (!)) men sämre på andra områden (svart, saknar gylf, latexsockar).

Har även långtidstestat Nookie Assassin. Skön, bra dragkedja, lätt att ta på sig, latextätningar, gylf och membransockar. Syns också bra. Nackdelarna är att tyget tar en halv evighet att torka, vet inte om det kan avhjälpas med impregnering men även andra personer har anmärkt på detta när jag letat på internet efter recensioner.

Det finns ju ett antal märken och modeller: Palm, Peak UK, Sandiline, Ursuit mm. Vad har ni för erfarenheter av dessa?
 
Gul ION 4 GTX : andas hyfsat, fick neoprenestövlar då jag hatar latextofflor och fick manchettringar för torrdräktshandskar. Har börjat släppa igenom vatten, torkar väl inte jättesnabbt och är prasslig. Inget jag skulle köpa igen.

Ursuk AWS: fick neoprenestövlar (samma som dykardräkterna) och fasta manschettringar för torrdräktshandskar, torkar snabbt och andas hyfsat. Dragkedjan flyttades ner en liten bit och därför behövs ingen gylf. Jag är nöjd med dräkten, den fyller min kravspec med råge. Enda negativa ska väl vara priset men det uppvägs av en trevlig, positiv, lyhörd personal som skapat det jag bett om, och det funkat. Jag skulle välja dom igen som första val.
 
Gul Shadow Torrdräkt Breathable GCX4

Har en Gul Shadow Torrdräkt Breathable GCX4. Fick den till ett mycket bra pris under 3000 kr.

Gillar inte att den är svart. Dragkedjan kunde gå lite längre ner så hade det varit lättare att pissa.
Den har latexfötter, jag gillar inte det heller men jag har inte provat andra lösningar. Jag kommer inte att köpa en likadan igen oavsett pris.
När det är dags nästa gång att köpa torrdräkt (det dröjer nog för kvalité och slitstyrka verkar det inte vara något fel på...) ska det bli en ljus torrdräkt, gärna med något "nytt" membran som andas ännu bättre (det känns som det inte kan bli nog med andning - vill bara ha den riktigt tät när jag befinner mig i vattnet).
En "önske"-torris kanske utan hela fötter, bara tättslutande muddar. Skulle gärna se en "sommar"-torris med korta ärmar och benavslut ovan knäna. Givetvis i "nytt" smidigt, lättare tyg.

Jag följer utvecklingen av torrdräkter och ser vad som kommer. Jag tror det kommer bättre material. Men jag har inte sett min "önske"-torris än.

thomas
 
Peak UK Adventurer, jäkligt bra dräkt förutom halstätningen som för mig är ett hatobjekt, fungerar kanon till stillsam touring där man inte planerar att vara i vattnet, 1 roll och man är blöt vid halsen...
Det har kommit en modell i år som ser väldigt lik ut denna fast med fast neoprenhals, verkar kanon...

Ursuit MPS, funkar kanon, använder den mest under Reed tuiliq. Inget och klaga på alls, lite bylsig passform möjligtvis...
 
Jag köpte en Peak UK one piece creek. Liknande den ovan, men inget "extra".
http://www.peakuk.com/peakukkit.php?content=onepiece&prodid=94
latex i hals och handleder och textilsockar.
Får man inte "ludd" i dragkedjan så är den tät, men visst kan det vara känsligt om man står i midjehögt vatten en längre tid för assist med en så lång dragkedja.
Jag gillar att den är smidig att ta på och enkel att göra "1an" med och ventilera.
Midjetunnel för att få kapellet tätt mot kroppen.
Överkroppen är svår att ventilera vid paus jämfört med en som man kryper in i genom "bröstet".
 
Palm Aleutian

Bumpar tråden efter ett test.

Provade en M och en L i helgen på land. Smarta detaljer, prisvärd men passade inte alls mig. För korta ärmar. Jag har ganska korta ärmar och lång överkropp och armar (högt apindex ;)). Så en M passade bra förutom ärmlängden och en L passade bra i ärmarna men var lite väl stor och bylsig.

Intressant med storlekarna. Min Guldräkt har storleken S. Nookien var en L men bara lite lite för stor.
 
Var på båtmässan i Älvsjö och Seapax har mässpriser på Ursuit-dräkter. Ligger lite över din budget men min erfarenhet är att det ofta lönar sig att betala för lite med kvalitet. Har inte hört någon som varit missnöjd med Ursuit.
 
Har en Ursuit AWS Active Watersport Suit Gore-Tex som jag är mkt nöjd med! Lite lättare å smidigare än många andra torrisar! Sydda sockor i tyg å superstrech neopren i hals å armar i stället för latex! Min läcker inte en droppe(har simmat med den) Funderade lite även på den ännu smidigare Ursuit MPS men då den kräver ett ytterligare ytterplagg som skydd då den är tunn så föll den bort pgr av det!

/Janne
 
Är i torrdräktsköpartagen och har sneglat lite på modellen och märket Nookie Assassin Drysuit.
Någon här som har erfarenheter av denna?
/Wadsbo
 
Jag är för stel i kroppen (för gammal helt enkelt) för att tro på dragkedja i ryggen för min del.
Och jag skulle aldrig köpa en svart torrdräkt igen. Helt oavsett andra fördelar och finesser.

thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Caroline Henriksson Erfarenheter av WIG Mira 520 Paddling allmänt 0
hentor Erfarenheter av Rebel Jara resp Rebel Husky/Big Dog Paddling allmänt 3
sestos Erfarenheter av Artisant 5G Paddling allmänt 2
LasPalas Erfarenheter Lunar 12 Paddling allmänt 0
thureb Erfarenheter? av Ecklas rullager Paddling allmänt 1
Askel Erfarenheter av Bergans Ally Paddling allmänt 23
Johan Smedman Erfarenheter av Melker Ulvön... Paddling allmänt 3
Ingan Erfarenheter av kajak-import.dk? Paddling allmänt 4
Lico SOT som motionskajak, tips och erfarenheter. Paddling allmänt 5
rotkraft Erfarenheter av kanot från Rogen - Hävlingen -Östra dalälven? Paddling allmänt 8
NOD Vildmarkspaddling Alaska; tips/erfarenheter? Paddling allmänt 1
perhaka Lysefjorden igen! Erfarenheter efterlyses Paddling allmänt 3
Klar11 Wayland kajak - erfarenheter? Paddling allmänt 1
Arkterix Paddling på Korsika? Erfarenheter? Paddling allmänt 2
magnus jonsson Erfarenheter av UK import? Paddling allmänt 0
Trikåmannen Erfarenheter av repskädda? Paddling allmänt 1
manlan Hiko torrdräkt - erfarenheter? Paddling allmänt 12
magnus jonsson Erfarenheter av Palm och Wetsuit outlet? Paddling allmänt 8
Fallber Erfarenheter kring Gatz Mohawk 490 Paddling allmänt 0
Josie Erfarenheter av Alaw bach, GT och Xplore-S Paddling allmänt 5
Yachter Jula kajakkärra - erfarenheter? Paddling allmänt 7
frarol Coastspirit/Zegul 503, erfarenheter Paddling allmänt 4
Disco-Kaj Erfarenheter av havsracer? Paddling allmänt 27
a95180 Erfarenheter/Synpunkter på Reval Cruiser Paddling allmänt 1
a95180 Erfarenheter av Polledo Denia Sprinter Paddling allmänt 2
ÄventyrsCompaniet Aquarius Kajaker - Erfarenheter ? Paddling allmänt 0
tango Erfarenheter av materialet GCX2? Paddling allmänt 0
Razzle-Dazzle Erfarenheter av Ally kanadensare? Paddling allmänt 5
alien Erfarenheter av Current Design? Paddling allmänt 1
niilo Trivium S9-erfarenheter? Paddling allmänt 4
240GL Polska Macur Voyager - erfarenheter, någon? Paddling allmänt 7
soljesp Erfarenheter av Buccaneer? Paddling allmänt 2
Merchoklad Erfarenheter av Touryak efterfrågas! Paddling allmänt 0
Felan Seguin Kayak från Woodenboat, erfarenheter? Paddling allmänt 0
kuah Erfarenheter av Artisan Millenium Paddling allmänt 11
famsundström Erfarenheter av Trapper Salmon K2 Combi? Paddling allmänt 0
oyen K2 i plast - erfarenheter? Paddling allmänt 1
oyen Paddlingsvecka på Åland - några erfarenheter Paddling allmänt 0
andy_02 Erfarenheter vid import av kajak från Estland Paddling allmänt 12
knatte Erfarenheter kajakköp Estland Paddling allmänt 2
skrime Erfarenheter av Garkast (kajaken) Paddling allmänt 1
knatte Erfarenheter från K1 RS från Point 65 ? Paddling allmänt 7
Avslut090305 Erfarenheter av wingpaddlar och "bockade" skaft? Paddling allmänt 11
Nicke.P Abborrlim, finns det några erfarenheter av detta? Paddling allmänt 13
roder Seagull Ocean erfarenheter.... Paddling allmänt 2
ollblo Erfarenheter av GARKAST??? Paddling allmänt 2
jamo Butiker med torrdräkter i Sthlm? Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.