Erfarenheter av cirkelkrok?

Jag har fiskat i över ett halvsekel men det är först på senare år som jag på allvar börjat ägna mig åt mete. Ofta är bottenmete mer effektivt än flötmete och ofta är bottenmetet mest effektivt när man inte ger mothugg eller använder ett tackel ( sk bolt rig) där fisken så att säga krokar sig själv (eller inte) när linan stramas upp mot sänket. Problemet när man metar med slak lina så att fiske kan ta agnet, simma iväg och kanske svälja det utan att känna något motstånd är frekvensen av djupa krokningar (dvs sådana när man inte kan befria fisken från kroken utan att skada eller döda den). Är det en matfisk man fått så är det inget problem, men om det är en fisk man inte vill (eller får) behålla är det ett mindre lyckat.

Jag fiskar mest i Östersjön och där får man bara ta upp gäddor mellan 50 och 75 cm i längd. Då vill man naturligtvis kunna sätta tillbaka de fiskar man inte får landa oskadda. Det låter sig inte göra om de är krokade i svalget (eller rentav hunnit svälja kroken). Motsvarande gäller för abborrar och andra metfiskar man inte vill avliva. Cirkelkroken (som, såvitt jag förstår, utvecklats för kommersiellt långrevsfiske i Söderhavet) ska fungera så att fisken i princip ska kunna svälja den utan att krokspetsen penetrerar någon vävnad. När linan sedan stramas åt ska kroken obehindrat passera svalget för att sedan fastna i käkvinkeln (mungipan).

Det hela låter väldigt bra, nästan (vilket är anledningen till att jag skriver detta) för bra. Nu har jag laddat upp med cirkelkrokar i olika storlekar och modeller för att själv testa men förmodligen har andra forumister gått för mig och om ni vill dela med er av era erfarenheter så är jag tacksam.
 

Där nämns det du också nämner, att det är en krok för kommersiellt fiske men som visat sig vara bra för skonsamt fiske. Hela tråden i sig är intressant.

Jag har ingen personlig erfarenhet av cirkelkrok. För att jag är dålig på att ta mig för att bottenmeta. Men en kompis som metar mycket är förtjust i cirkelkroken. Hans beskrivning är att man bara väntar en stund sedan så vevar man in och fisken fastnar.

Jag ska ta mig för och skaffa ett gäng cirkelkrokar. Har tänkt att prova mer bottenmete nu under höst och vinter. Både i havet och i sötvatten. Hair rig är jag intresserad av att prova då. Tänker mig att det borde ge minst chans till krokning på oönskade platser.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
redbellytrout Erfarenheter från fiske i Killingi-trakten (Kaitum)? Fiske 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.