Erfarenheter av cam hooks?

Jag fick testa leeper cam hooks när jag gick en aidkurs, så min erfarenhet av dom inskränker sig till två move på en lätt led med clogger som backup.
Med detta sagt så skulle jag köpa om jag sprang på en affär som sålde dom, eller om jag aidade mer än enstaka leder regniga dagar. Väldigt snabba och intuitiva att placera.

De känns definitivt mer "cleana" än sky hooks. Jag har svårt att tänka mig att de skulle förstöra klippan. (inte för att de kan placeras på samma ställe eller så men ändå)
 
Cam hooks är väldigt användbara och kan snabba upp aidklättringen.

Hörde dock att Leeper slutat producera men det finns ju andra tillverkare. Annars kan du be en smed att göra en kopia av en "riktig". Det gjorde en kompis till mig och savitt jag vet blev det bra samt billigare. Man maste dock vara noga med härdningen sa att flexet blir rätt.

Personligen har jag sällan använt micro eller stor-varianten. Skulle bara rekommendera att köpa den normala storleken som start.

Om du vill cleanaida utan att lämna spar, sa se upp med att inte använda i mjuk sten. Granit är lugnt. De funkar även bra i horisontella sprickor i tak/överhäng.

De kan även användas som säkring/falldämpare om du sätter tva i opposition med ett gummiband som spänner fast de - inget att rekommendera!!!
 
Jag håller väl egentligen med föregående talare, men vill lägga till att de kan kräva lite inkörning. Likt andra hooks kan de knastra ganska mycket (vilket för min egen del inte alltid fungerar stärkande på moralen!). Och de flexar ganska ordentligt också. Om jag ska vara ärlig känner jag mig aldrig särskilt bekväm med dem. Men jag antar att de ofta kan vara ett måste om man vill låta bli att hamra LAs.
 
Jag tramsade omkring i marknivå häromdagen, och upptäckte att camhooks fungerar riktigt bra i grunda horisontella sprickor.
Jag hittade placeringar i horizontella sprickor som var kanske 3-4 mm höga, och kanske 10 mm djupa. Mina vanliga krokar gick inte att pilla dit eftersom "taket" var för nära "golvet", så att en vanlig kroks böj inte fick plats. Kanske hade man kunnat banka in en lost arrow eller liknande, men acks så nervigt det hade varigt.

Cam-hooken satte jag med ryggen pekandes uppåt, slingan som normalt bildar en vinkel i närheten av 90 grader med ryggen gick nu parallelt med ryggen nedåt. Hela arrangemanget kändes förvånandsvärt stabilt (10 cm ovanför marken), med lite lagom cam-hook flex.
 
Cam-hooken satte jag med ryggen pekandes uppåt, slingan som normalt bildar en vinkel i närheten av 90 grader med ryggen gick nu parallelt med ryggen nedåt. Hela arrangemanget kändes förvånandsvärt stabilt (10 cm ovanför marken), med lite lagom cam-hook flex.

Klassisk sk inverted camhook, används ofta, speciellt under tak...


peace
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.