Erfarenheter av Alaw bach, GT och Xplore-S

Jag är intresserad av alla erfarenheter av de här kajakerna. Jag har själv provpaddlat Rockpools Alaw Bach och tyckte väldigt mycket om den. Tyvärr hade jag inte allt för mycket tid att provpaddla - och skulle gärna prova den lastad t.ex på en veckoslutstur. Jag har också provat Tiderace Xcite, men på något sätt tyckte jag att den var för stor jämfört med Alaw Bach.

Det som jag inte har provat på, men har intresse för är Tiderace Xplore-S. Den verkar storleksmässigt vara i samma klass med Alaw Bachen. Kan någon av er jämföra de här två?

GT:n kan vara för stor för mig - åtminstone Menai 18 var för stor för mig. Kanske med 3 veckors last skulle den vara ok.

Jag är inte precis den minsta kvinnan i världen, väger runt 78kg, men klarar två veckors vandringsturer med max 14kg utrustning plus mat och vatten. Därför tror jag att jag skulle klara av den mindre lastförmågan i de lite mindre kajakerna. Dessutom är min nuvarande Tempest inte direkt större än t.ex. Alaw Bach.

Alla tankar och kommentarer och även intressanta modeller till provpaddling är välkomna!
 
Hej, äger själv en bl.a. en xplore och av Tidreacemodellerna så har jag paddlat såväl xctite som xplore s, är för stor för xcite s och xplore x är för stor för att vara intressant. Har också provat både alaw, alaw bach och menai, dock inte GT.

Till att börja med så märks det att det är samma "Pappa", till både Rockpools kajaker och Tiderace, en hel del gemensamt, framför allt mellan xcite och alaw tycker jag personligen. Alaw Bach skulle jag nog inte välja annat än som ren lekbåt, även om man nu klarar sig utan skädda så är det rätt skönt att kunna sänka ner lite skädda på längre överfarter. Och läser man runt lite på forum etc. så inser man ju att rätt många Alaw Bach ägare har insett samma sak... Rätt många har fått skädda som en "retrofit" vilket ju inte är gratis men, tycker man att det går lika bra utan skädda så är ju inte avsaknaden ett problem. Vet heller inte om skädda numera är orginalmonterat på Bach men det vet kanske du.

Tiderace xplore känns definitivt som en vidareutveckling av Menai, båda är kajaker som kan ta en hel del packning men där Menaien kan kännas lite klumpig har Aled verkligen lyckats få till det med xplore, enligt min helt subjektiva uppfattning slår den Menaien på alla punkter. Lekfull och känns som en mycket mindre kajak utan att vara det.

xplore s slutligen är en helt annan känsla i, annorlunda från såväl sina Tideracesyskon som från kusinerna från Rockpool. Smal och med en mycket annorlunda känsla. En av de saker man slås av är att intialstabiliteten är låg utan att det för det skull på något sätt känns vingligt, man känner sig fortfarande trygg i båten. Snabb, lättdriven och svarar oerhört väl på kantning, många har ju lovordat den (du läste kanske testen i paddling, aldrig sett en så enig testpanel när de utsåg favorit...) och vore det nu inte så att jag behöver lite mer packutrymme skulle den förmodligen även vara min personliga favorit...

Tycker också du ska kolla om du kan klämma ner dig i en xcite s och prova sen några av Neckys mindre Chatham modeller. Också de mycket trevliga båtar.

/Rickard
 
Jag har en Alaw Bach och kan inte säga att jag saknar skädda men visst; har man haft skädda tidigare så känns det kanske tomt...
 
Tack för intressanta synpunkter!

Den Alaw Bach som jag provade hade originalmonterat skädda - och jag håller med om att det är trevligt att ha skädda! Jag tyckte att Alaw Bach var den lättaste båten att kanta som jag har provat. Samtidigt var den mycket stabil.

Jo, läste testen om Xplore-S och det gjorde mig intresserad av båten. På mina veckoturer brukar jag ha rätt mycket extrautrymme i min nuvarande kajak (de finns många som inte förstår hur det är möjligt...), så jag tror att jag klarar mig med lite mindre packutrymme. Antagligen borde jag prova både Xplore, Xplore-S och Xcite-S. Iseln var på något sätt för liten och Menaien kändes klumpig - de är inte mina båtar. Med Tideracebåtarna vill jag sen testa Alaw Bach en gång till och Necy Chathams är också intressanta. Det här börjar bli intressant ;O)

Alla synpunkter och idéer är fortfarande välkomna!
 
Glitter Glitter Glitter

Det finns en risk för att jag inte är helt ojävig i frågan men visst skall du prova "rocka" pånytt. Jag vill med bestämdhet hävda att Alaw Bach passar utmärkt även på veckoturen (trycker själv in två överfulla IKEA-kassar i min + mat!). Den utdragna aktern gör att båten får en kursstabilitet som lurar de flesta "playboats" till "korvkiosken" samtidigt som den lyder grymt på kantningar. Skedda är standard på alla Rockpool i Finland (men jag använder den knappt).

Detaljer som att det inte finns skruvhål genom skrov/däck minimerar ju också risken för läkage. Men det är ju förståss inte världens snabbaste båt....men då finns ju nya GT (som känns betydligt mindre/snabbare än Menai).
 
Provpaddlat Tiderace Xplore-S och Xcite-S

Jag har provpaddlat Tiderace Xplore-S, Xcite-S och Xcite
Mycket trevliga kajaker.

Xcite-S har jag paddlat utanför Nåttarö i hyfsad kraftig sjögång, surfar helt grymt. Kajaken är mycket lättmanövrerad och känns riktigt kul i dessa förhållanden.

Nackdelen med Xcite-S är att vingarna i sittbrunnen ger rejäla lårkakor, då de är lite för nedåtböjda och väldigt vassa(tunna) i kanterna. Själv är jag 174 cm och väger ca 70 kg så det borde inte vara ett problem, men det är det?!

Kajaken är tight, den svarar bra på kantning, lätt att få surf med och är välbyggd. Tyvärr ingenting för mig då problemet med vingarna finns, annars skulle jag inte tveka att köpa en.

Om någon har tips på hur man kan få bättre vinkel på lårstöden så hojta till...



Xplore-S har jag testat vid två tillfällen.
Ena gången när mitt ben gjorde så ont för att jag paddlade en Xcite-S, jag fick byta kajak under hemvägen, och en gång under några timmar nu i helgen som var.

Mitt intryck av Xplore-S är att kajaken svara fantastisk på kantning och rollarna sitter som en smäck. Man sitter tight och bra i stolen, dock kvarstår problemen med vingarna som trycker in i lårmuskeln när man kantar och rollar. Så här sitter jag med stora blåmärken på låren. (men det var kul).

Den främsta nackdelen med Xplore-S (förutom lårstöden) är att jag upplevde modellen som lovgirig. Detta även i förhållandevis måttliga vindar. Någonting jag inte upplevde när jag paddlade Xcite-S.


Xcite paddlade jag typ en halvtimme och kajaken kändes definitivt för stor, bred och hög för att jag skulle trivas i den, så jag har svårt att lämna några direkta synpunkter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Caroline Henriksson Erfarenheter av WIG Mira 520 Paddling allmänt 0
hentor Erfarenheter av Rebel Jara resp Rebel Husky/Big Dog Paddling allmänt 3
sestos Erfarenheter av Artisant 5G Paddling allmänt 2
LasPalas Erfarenheter Lunar 12 Paddling allmänt 0
thureb Erfarenheter? av Ecklas rullager Paddling allmänt 1
Askel Erfarenheter av Bergans Ally Paddling allmänt 23
Johan Smedman Erfarenheter av Melker Ulvön... Paddling allmänt 3
Ingan Erfarenheter av kajak-import.dk? Paddling allmänt 4
Lico SOT som motionskajak, tips och erfarenheter. Paddling allmänt 5
rotkraft Erfarenheter av kanot från Rogen - Hävlingen -Östra dalälven? Paddling allmänt 8
NOD Vildmarkspaddling Alaska; tips/erfarenheter? Paddling allmänt 1
perhaka Lysefjorden igen! Erfarenheter efterlyses Paddling allmänt 3
Klar11 Wayland kajak - erfarenheter? Paddling allmänt 1
Arkterix Paddling på Korsika? Erfarenheter? Paddling allmänt 2
Trikåmannen Erfarenheter av torrdräkter? Paddling allmänt 40
magnus jonsson Erfarenheter av UK import? Paddling allmänt 0
Trikåmannen Erfarenheter av repskädda? Paddling allmänt 1
manlan Hiko torrdräkt - erfarenheter? Paddling allmänt 12
magnus jonsson Erfarenheter av Palm och Wetsuit outlet? Paddling allmänt 8
Fallber Erfarenheter kring Gatz Mohawk 490 Paddling allmänt 0
Yachter Jula kajakkärra - erfarenheter? Paddling allmänt 7
frarol Coastspirit/Zegul 503, erfarenheter Paddling allmänt 4
Disco-Kaj Erfarenheter av havsracer? Paddling allmänt 27
a95180 Erfarenheter/Synpunkter på Reval Cruiser Paddling allmänt 1
a95180 Erfarenheter av Polledo Denia Sprinter Paddling allmänt 2
ÄventyrsCompaniet Aquarius Kajaker - Erfarenheter ? Paddling allmänt 0
tango Erfarenheter av materialet GCX2? Paddling allmänt 0
Razzle-Dazzle Erfarenheter av Ally kanadensare? Paddling allmänt 5
alien Erfarenheter av Current Design? Paddling allmänt 1
niilo Trivium S9-erfarenheter? Paddling allmänt 4
240GL Polska Macur Voyager - erfarenheter, någon? Paddling allmänt 7
soljesp Erfarenheter av Buccaneer? Paddling allmänt 2
Merchoklad Erfarenheter av Touryak efterfrågas! Paddling allmänt 0
Felan Seguin Kayak från Woodenboat, erfarenheter? Paddling allmänt 0
kuah Erfarenheter av Artisan Millenium Paddling allmänt 11
famsundström Erfarenheter av Trapper Salmon K2 Combi? Paddling allmänt 0
oyen K2 i plast - erfarenheter? Paddling allmänt 1
oyen Paddlingsvecka på Åland - några erfarenheter Paddling allmänt 0
andy_02 Erfarenheter vid import av kajak från Estland Paddling allmänt 12
knatte Erfarenheter kajakköp Estland Paddling allmänt 2
skrime Erfarenheter av Garkast (kajaken) Paddling allmänt 1
knatte Erfarenheter från K1 RS från Point 65 ? Paddling allmänt 7
Avslut090305 Erfarenheter av wingpaddlar och "bockade" skaft? Paddling allmänt 11
Nicke.P Abborrlim, finns det några erfarenheter av detta? Paddling allmänt 13
roder Seagull Ocean erfarenheter.... Paddling allmänt 2
ollblo Erfarenheter av GARKAST??? Paddling allmänt 2
JonasBergdahl Braveheart, Xcite, Alaw Bach vs CetusMV, eller Beaufort? Paddling allmänt 42
29er Rockpool Alaw Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...