Erfarenhet av www.navigate-worldwide.com?

Jag vet inte hur många varningstecken du behöver men här är några:
Domänen är registrerad av en privatperson och ingenstans kan man hitta ett organisationsnummer så att det går att kolla upp.

Går det verkligen att driva en seriös verksamhet med sådana priser?

Om det är en privatperson som säljer har du ingen garanti, ångerrätt eller annat konsumentskydd.

Webbplatsen försöker ge intryck av att vara seriös men är klart amatörmässig när man tittar lite noggrannare.

Man gödslar med kända företags loggor för att snylta på deras renomé.

Man har snott saker rakt av från Garmins webbplats och hävdar sig samtidigt ha copyright på webbplatsdesignen! Det är faktiskt lite ofrivillig humor :)

Om man bedriver en seriös verksamhet i Sverige brukar man vanligen försöka marknadsföra sig på någorlunda korrekt svenska. Kan man inte svenska själv tar man väl i så fall hjälp av någon som kan och inte är dyslektiker.

Det finns ingen vettig information om leveransvillkor, garanti, ångerrätt, o.s.v.

Telefonnumret som anges är ett mobilnummer.

Trots att man har bilder på ett antal betalkort är det enda betalningsalternativ man erbjuder PayPal.

Man har ingen riktig webbshop med varukorg och egna anslutningar till betalsystem utan länkar bara direkt till PayPal där vilken bedragare som helst kan öppna ett konto.

Man upplyser inte tydligt om att enheterna saknar europeisk grundkarta.

Man uppger sig sälja produkter som Garmin inte längre har i sortimentet!

Man söker provisionssäljare vilket är en märklig och förvirrande affärsstrategi om man driver en nätbutik.

I bästa fall är det nog en privatperson som försöker ge sken av att vara ett företag och i sämsta fall ännu en nätbedragare.
[Ändrat av PR 2006-09-12 kl 11:06]
 
Kan bara hålla med, det luktar skojeri lång väg. Jag skulle inte chansa, och då har jag ändå försökt köpa sprit på nätet ;-)
 
Nej tack

Det första stället jag numera kollar är på

https://snr3.bolagsverket.se/snrgate/default.jsp

När jag sökte på ” Navigate” fick jag bl.a följande träffar.

Wangdell Navigate Consulting
Navigate Worldwide Sweden
RLP-Navigate

3 st. enskilda firmor i Västra Götalands län. Eftersom organisationsnumret för en enskild firma till stor del består av personnumret är det 3 olika personer som driver dessa företag. Vill man veta mer måste man ha en betaltjänst hos Bolagsverket.

Det företag som i detta fall det borde gälla är Navigate Worldwide Sweden.

Jag hittar nästan lika många och samma ”konstigheter” som Pelle Rindar. Men det är för mig mer än tillräckligt med ”konstigheter”, för att jag skulle handla därifrån.

Som infödd svensk och med svenska som modersmål, så skulle jag skämmas att ha en kommersiell web-plats på svenska med så många stavfel och språkfel. Hälften så många fel, hade även det varit alldeles för många.

Per Brune (som en gång blivit lurad av ett företag utan telefonnummer och utan besöksadress)
 
Re: Nej tack

Brune; sa:
Man kan mycket väl driva en enskild firma utan att registrera den hos bolagsverket. Det enda man får för de 1000 kr det kostar är ett synnerligen begränsat namnskydd, nämligen i det egna länet. Det går alltså utmärkt att starta ett Navigate Worldwide Sweden i vilket som helst av sveriges övriga län.

Det som man däremot måste göra är att ansöka om F-skatt (eller FA-skatt) hos Skatteverket. Jag vet inte om de har någon motsvarande sökfunktion.

Men det är inte avgörande om det finns en firma registrerad eller inte, man vet ju ändå inte hur seriöst just den här verksamheten hanteras eller om den ens tas upp i företaget. Avsaknaden av organisationsnumret på webbplatsen tycker jag är allvarligare för det kan tyda på att man har något att dölja.

Att det heller inte finns information om ångerrätten på webbplatsen är ett brott mot Distans- och hemförsäljningslagen. Det kan mycket väl vara okunskap och behöver ju inte betyda att man inte tillämpar ångerrätt om kunden så önskar, men törs man lita på någon som inte har grundkoll på vad det är som gäller när man bedriver näthandel?
Som infödd svensk och med svenska som modersmål, så skulle jag skämmas att ha en kommersiell web-plats på svenska med så många stavfel och språkfel. Hälften så många fel, hade även det varit alldeles för många.
Nu är det ju inte säkert att det handlar om en infödd svensk men var man är född och vilket modersmål man har tycker jag är irrelevant. Det går att driva seriösa företag var som helst utan att man kan ett ljud av det lokala språket, men om man inte själv behärskar det måste man i så fall ta hjälp av folk som kan kommunicera med kunderna på ett begripligt vis.
 
Det jag ville tipsa om är att man på Bolagsverkets sida kan se om en firma är satt i konkurs och ev återuppstått med ett samma eller ett liknande namn.

Vad gäller svenska språket så var min andemening precis som Pelle Rindars, att man kan ta hjälp av dom som kan språket. Precis som min arbetsgivare gör när det gäller annonser/broschyrer/ manualer på för mig och mina kollegor främmande språk.

Per Brune
 
Funkade bra...

Hej,

jag hade skippat idén, men såg sedan en traderaauktion som företaget hade. Mot bättre vetande (i den här tråden) lade jag ett bud på en 60Csx. Då jag lade enda budet på utgångspriset vann jag. Pris inkl frakt och tull, moms etc ca 4550:- Inkl skandinavisk karta men utan svensk manual (engelsk manual ingår). Antar att garantin gäller i USA men vet inte.

Hursomhelst finns företaget, de levererar och svarar på mail och telefon.
 
Tja, det är ju inte alls säkert att företaget har sitt säte i Sverige - om det nu över huvudtaget har ett säte någonstans. Antag att man är ett gäng t ex libaneser spridda över jorden, med handelstraditioner och med intresser för internethandel och logistik. Och så slår man sig i hop med lite kineser, också ett folk med gamla handelstraditioner och vana att arbeta i andra kulturer. Då kan man ju köra igång en näthandel som denna. Våra puristiska krav på språkhantering väger nog lätt. De har i alla fall fått till olika språkversioner. I den spanska texten heter företaget för övr Navegado även om det inte är vad som står som rubrik. Njema problema, kör på.

(när jag skulle köpa lokalt gsmkort i Burundi häromåret var det av libaneser. Inte kunde dom lokalspråket. Affärerna gick bra ändå för de kunde franska, engelska och arabiska. Det kommer man långt på i världen).

Den som köper får väl vara medveten om att risken med lägsta möjliga pris är ett minimum av ångerrätt, returrätt, garantiåtaganden osv. Har varan dessutom passerat nätautktioner blir Garmin dessutom obenägna att honorera sin i övrigt ovanligt höga servicenivå när det gäller garantier och t om åtgärder efter garantitidens utgång. Men det kan ju som sagt vara värt en del och lite kul att chansa. det finnsd ju t o m rätt många som spelar roulette.
 
jonasolof; sa:
Den som köper får väl vara medveten om att risken med lägsta möjliga pris är ett minimum av ångerrätt, returrätt, garantiåtaganden osv. Har varan dessutom passerat nätautktioner blir Garmin dessutom obenägna att honorera sin i övrigt ovanligt höga servicenivå när det gäller garantier och t om åtgärder efter garantitidens utgång. Men det kan ju som sagt vara värt en del och lite kul att chansa. det finnsd ju t o m rätt många som spelar roulette.
Precis. Jag var/är inte omedveten om riskerna och att service och ångerrätt m.m. är på låg nivå. Man måste själv komma fram till om det är värt det eller ej. Men som sagt, företaget finns, svarar på mail och telefon och levererade korrekt och utlovad vara.
 
Noterar att de bara marknadsför enstaka produkter och som handhållen GPS den äldre 60C-modellen.

Det är ju faktiskt så att Garmins handelsmodell för marknaden utanför Nordamerika återspeglar tiden före internet och logistikexplosionen. De nationella distributionskedjorna innebär en fördyring som knappast uppvägs av service på de nationella språken.

Vi såg försäljningsorganisationen av Gilsson-antennerna gå bakåt. Från en mycket väorganiserad, billig och effektiv näthandel till nationella distributionskedjor och fördubblat pris.

Antag att aspid-shop skulle vilja sälja över hela världen. Skulle de få det för Garmin?

Garantiåtaganden är naturligtvis ett problem. Men garantier har ett pris och kunden kan ju erbjudas välja. Köper jag en Sony laptop i Dubai får jag tre månaders garanti och får betala för förlängning - direkt till Sony. Köper jag den på flygplatsen i Bryssel får jag ett års garanti men kan betala för förlängning.

Två trender korsar varandra: Ökad konsumentskydd på det nationella planet och ökad priskonkurrens/osäkerhet på den internationella marknaden. Ännu mer val att fatta...
[Ändrat av jonasolof 2006-10-09 kl 11:32]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.