Erbjudande i dn - Vettig kurs?

Jag såg ett prenumeranterbjudande i dn, på en hel eller halvdagskurs med Magnus Fischer.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1395&a=646412

Är det någon som gått hans kurser och kan rekommendera eller avråda dom för en nästan-nybörjare?

(Jo jag har paddlat några gånger, men ännu inte riktigt lagt paddling till mitt övriga blandmissbruk av uteaktiviteter.)
 
Hej G!

Jag har gått en kurs hos Magnus och sedan paddlat en hel del i hans regi efter det. Därmed är jag väl inte helt objektiv men för vad det är värt vill jag ge följande input: Magnus kurser som jag upplevt det har ett helhetsgrepp på paddlingen: utrustning och hur hantera den på bästa sätt, säkerhet både före man hoppar i (t ex bedöma väder, vind) och om man skulle trilla ur, samt såklart paddlingsteknik. I en skärgårdskurs som jag gick för 2 år sedan var fördelningen ungefär lika dem emellan. Det hela är seriöst och genomtänkt. 1 år efter att jag gått kursen paddlade jag med Magnus och några till en långtur i havsbandet där vi bl a besökte Kallskär, Ängskär, Vitkobben, Skarv, Högarna mm!

Om du har paddlat lite innan hade jag dock gått rakt på en skärgårdskurs istället för en nybörjarkurs, tror det skulle ge dig med.

Se om du inte får några fler svar för vad som passar en behöver ju inte passa en annan! Men jag var mycket nöjd och skulle varmt rekommendera det.

Hej hej,
Charlotte
 
Komma i och ur kajaken och prova på kamraträddning. Hmm. Säkert en bra kurs, men inte så hög nivå, det där kan man ju lära sig själv. "Efter nybörjarkursen har du kunskap att paddla med sällskap nära land och under lugna förhållanden." Den nivån har de flesta som suttit i en kajak nån timme.

Om du vill lära dig paddla så måste det finnas kurser som ger mer än så. http://www.kajaktiv.se/ kurser är riktigt bra. På forskursen kommer du garanterat att både få göra kamraträddning i skarpt läge och simma i strömmt vatten.
 
Vandrare; sa:
Komma i och ur kajaken och prova på kamraträddning. Hmm. Säkert en bra kurs, men inte så hög nivå, det där kan man ju lära sig själv. "Efter nybörjarkursen har du kunskap att paddla med sällskap nära land och under lugna förhållanden." Den nivån har de flesta som suttit i en kajak nån timme.

HA!

Jag paddlade kanadensare en gång för evigheter sen,och tolv år efter det hyrde jag en kajak och stack i väg på en fyra-dagarstur i ytterskärgården.Blev några till efter det.
Själv är bästa dräng!


peter
 
kör på!

Det är nog så att M. Fischers kurs handlar om att man skall lära sig at undvika "skarpa lägen" samt hur man på ett säkert sätt hanterar ett "skarpt läge" på egen hand om det uppstår. Att du dessutom får paddla de bästa kajakerna gör inte kursen sämre.

Tycker en skärgårdspaddlare i påskallavik!
 
Hmm, jo i lugnt vatten, nära land eller med sällskap räds jag inte att paddla idag.

Men jag är inte för stolt för att ta en nybörjarkurs för det. Inte om läraren är bra och innehållet vettigt.
 
Friluftsfrämjandet

Friluftsfrämjandet erbjuder massor av paddlingsrelaterade kurser/turer, till bra priser också. Värt att koll upp!
 
Re: kör på!

nykter; sa:
Det är nog så att M. Fischers kurs handlar om att man skall lära sig at undvika "skarpa lägen" samt hur man på ett säkert sätt hanterar ett "skarpt läge" på egen hand om det uppstår. Att du dessutom får paddla de bästa kajakerna gör inte kursen sämre.

Tycker en skärgårdspaddlare i påskallavik!
Vad jag menade med skarpt läge är att kamraträddning i plattvatten när man vält av egen fri vilja och med polaren strax intill inte säger speciellt mycket om hur det är när den behövs. Att våga vänta 20 sekunder när man inte vet om eller när räddningen kommer är en helt annan grej, många väljer att hoppa ur på direkten de första gångerna, trots att man övat i bassäng eller lugnt vatten.
 
Det är nog lite olika filosofi. För vissa innebär undvika skarpa situationer att inte hamna i vattnet. För andra finns inte den spärren.
Magnus filosofi är den förstnämnda. Jag tror att de flesta redan innan vet om de rollen står högt på listan eller ifall annat är av mer intresse.

De som går Magnus kurser får tillgång till betydligt bättre utrustning än vad som är normalt för sådan verksamhet. Vingpaddlar från Bracsa, nya VKV kanoter, GTX jackor från Mountain HW etc.

Jag tror inte att någon kanotinstruktör lovar paddling i ytterskärgården redan efter första paddelturen.

Det går utmärkt att lära sig att paddla själv, men orsaken till att folk går kurser är att träffa andra människor och att uppleva sådant de annars inte skulle våga.
 
Självlärd

Har paddlat drygt 30 mil sen i julas (köpte kajak 20 dec) läst allt jag kommit över om kajaker, lärt mig flottörräddning, högt & lågt stöd samt att rolla (10 lyckade) allt på egen hand och med hjälp av litteraturen och allt som finns att läsa på nätet.

8/4 paddlade jag brunnsviken,djurgården runt och tillbaka....vid strandhugg med lunch på djurgården så kom Magnus med sällskap förbipaddlande i militärisk kolonn, alla snyggt och prydligt klädda i likadana kläder medans jag sög på min kaffe, kändes skönt att jag hade sparat dom kurspengarna då.

Så leta upp en grund vik, låna frugans badmössa och börja öva............
 
Prylar prylar

Arneri; sa:
De som går Magnus kurser får tillgång till betydligt bättre utrustning än vad som är normalt för sådan verksamhet. Vingpaddlar från Bracsa, nya VKV kanoter, GTX jackor från Mountain HW etc.

Kurserna på Kajaktiv har också ganska bra grejor, Kajaktiv är ju generalagen för Prijon, Hiko, Robson, Riot och massa annat, men så kostar det ca 1000:- per dag också. UPKs kurser kostar 1300:- för två kvällar plus en helg, men då är utrustningen inte direkt splitterny heller.

P.S. Själv tycker jag att omgivningen och sällskapet är viktigast, skönt om inte allt bara är prylar. Visste inte att Mountain HW gjorde paddeljackor. Är dom bra? D.S.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...