Ensidig kost?

Hej
Jag undrar om magen kan klara av kost exemplet nedan, i 35-40dagar. Har för övrigt aldrig haft några problem med kost. Fibrer är väl det enda problemet?

frukost:
protein bars.
Lunch:
Fyrstorkat+matolja
Middag
Spaghetti+matolja+whey protein
Kvällsmat
Protein pulvet+kolhydrater

Alla nödvändiga vitaminer naturligtvis.Och tillräckligt med kcal. Är det någon som har någon erfarenhet av liknande kost, under så lång tid?
 
Lugna puckar

Exakt den kosten har jag inte levt av... matoljan verkar osedvanligt äcklig!

Vad skulle vara problemet egentligen?
Protein, fett, kolhydrater och vitaminer. Att sammansättningen kanske inte är den bästa har ingen betydelse på kort sikt (<år).

Risken, som jag ser det, är att du blir kostig i magen om du äter för mycket fett (matoljan). Det är emellertid något du märker inom ett par dagar och det är troligen övergående.

Testa hemma en vecka tillsammans med ordentligt med träning!
 
Fibrerna, ja

Det som verkar saknas är fibrer, som sagt.
Din mage kommer förmodligen inte att må särskilt bra eftersom det enda den har att jobba med är pastan.

Och en taskig mage kan förstöra en hel del.

Sen verkar bristen på variation vara ganska stor. Frystorkat är ingen hit i ens en vecka...
Sånt beror givetvis på vad man skall göra och hur mycket man vill njuta av det man gör.
Det där känns som en Kropp-meny.

[Ändrat av Nordesjo 2002-06-17 kl 15:18]
 
Ensidig

Det finns MINST två aspekter med det här med ensidig kost

1: Näringsbrist, när det gäller 30-40 dagar så kan du vara helt utan mat den tiden utan det kommer att medföra några större problem.

2: Aversion mot mat, man tröttnar mycket fort på ensidig kost oavsett vad det är man äter.

Så det som kommer bli problem är att det kommer vara himla tråkigt, men hur man klarar av det är mycket individuellt. Du kan ju testa redan hemma. Genom att äta samma mat i en vecka och se om du klarar det.
 
Samma mat en vecka är väll inga problem! Kolla bara på oss studenter! Snabbmakaroner och mamma scans köttbullar 7 dagar i veckan ;)
 
Vitamin C?

Det brukar vara svårt att få i sig vitamin C vid längre fjällvandringár (d v s då man äter frystorkat). Finns C i nåt av "maträtterna" du specat?

/Håkan
 
tillskott

Jag brukar lösa eventuella vitaminbrister genom att ta med multivitamin när det skall vandras, de e bara å ta med en tablett om dan i en liten plastpåse.. Väger inget..
 
Re: Vitamin C?

Håkan K; sa:
Det brukar vara svårt att få i sig vitamin C vid längre fjällvandringár (d v s då man äter frystorkat). Finns C i nåt av "maträtterna" du specat?

/Håkan

Vitaminbrist och framförallt C vitamin brist är framförallt ett sk hoax problem. Alla varningar skapar mycket mera problem än vad ev vitaminbristen gör, i alla fall i den industrialiserade världen.

http://agent.microsoft.com/sverige/security/software_threat/?threat=0

[Ändrat av KLAGER 2002-06-17 kl 15:57]
 
Te

Om jag inte minns helt fel innehåller väl de flesta barrväxter C-vitaminer. Och någon barrväxt kommer man väl alltid förbi, bara att plock och ta med sig. Granbarrste är dessutom hyfsat gott.

/g
 
Ja, maten är lite trist. Men man kan ju alltid köpa olika pasta såser till spaghettin. Eventuellt äta makaroner istället för spaghetti någon gång. Och man kan ju alltid piffa upp med olika buljong tärningar. På morgonen kan man äta nyponsoppa/blåbärsoppa och en bar. Men som sagt det kräver ju bränsle att värma soppan. Verkar inte vara en bra ide att dricka fjälvatten ur bäckarna, utan att ha värmt vattnet. Problemet med pastan och nyponsoppan är att det kräver mkt bränsle. Verkar inte heller gå att köpa ren bensin utmed kungsleden. Man får äta hårdmackor för att få fibrer och det går att köpa i fjällbutikerna. Som någon sa, nödvändiga vitaminer får man i sig med multivitamin tabletter. Matoljan hade jag tänkt blanda ned i maten. Vore riktigt äckligt att drikca den ren.
 
Tycker det verkar lite dumt att börja dagen med protein, då behöver man oftast fylla på kolhydrater så man kommer igång. Man kan dela upp "ätbehovet" i flera delar:

1. Blodsockret. Kräver kontinuerlig påfyllning av kolhydrater. Kroppens depåer är små (det är i princip bara glukogenet i levern som kan frigöras till glukos), de kan ta slut på ett par timmar.

2. Energi för muskelrörelser. Där är kolhydrater (som kroppen lagrar som glukogen i musklerna) det som är "bäst", tyvärr väger det mycket så man får dryga ut med fett (som i alla fall musklerna kan använda, om man inte anstränger sig för hårt).

Att äta kolhydrater är alltså bra för bägge de två ovan nämnda punkterna. Detta (ovan) behöver man INNAN man arbetar. Det nedan kan man äta "efter" att man slitit på kroppen.

3. Protein för kroppens "reparationer" och för att få i sig aminosyror för att syntetisera enzymer och sånt som kroppen behöver för metabolismen. Behövs inte mer än normalt (minns inte vad man brukar räkna med men jag har för mig att kroppen har svårt att tillgodogöra sig mer än 70 g protein per måltid).

4. Mineraler och vitaminer. En del är fettlösliga och svåra att få i sig utan att äta fett. Här kan man ha nytta av kosttillskott, men vid 30-40 dagar är det nog bara ett fåtal ämnen man kan få brist på.

5. Vatten (används av de flesta metaboliska funktioner i kroppen). Är det viktigaste att få i sig. Utan mat klarar man sig 3-4 veckor. Utan vatten dör man efter 3-4 dygn.

Vattnet kan man dricka på olika sätt. De flesta brukar föredra att dricka hela tiden. Vissa tycker att vatten i magen är lättare att bära så de dricker 2 liter på morronen och 2 liter på kvällen typ.


Och självklart glömde jag ju fibrerna, för att hålla magen igång... Fibrer är ju annars "kolhydrater" som kroppen inte kan bryta ner så ur energisynpunkt är de ju värdelösa.

[Ändrat av nermander 2002-06-17 kl 19:11]
 
Har läst att kroppen inte kan ta tillvara mer än 30g protein per måltid. 1.5-2.5g protein per kroppskilo skall man väl klara sig på. Långsamma kolhydrater är det man skall satsa på. Finns i pasta. Trist kost men man bör klara sig bra på den. Tack för alla svar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jonkan91 Kost/Vandringsmat - Lättvikt, Energirikt Fjällvandring 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.