Enormt liten bild

På en 10x15cm bild har jag en mängd delbilder där jag på en längd av ca 3mm ska kunna läsa ett ord. Bilden är gjord med 6000x4000pixlar 600dpi. och jpg .Min fotoaffär klarar inte att få texten läsbar, blir mest "blurr". Vem klarar att trycka med hög upplösning? Ska jag göra mitt original på annat jätt? Med en bra kamera för ca 25 år sen och motsvarande liten bild blev det betydligt skarpare. Klarar inte digitaltekniken detta? Tacksam för alla tips.
 
lämna fotoaffären och kontakta en reklamgrupp eller ett tryckeri. Dom har bättre förutsätningar för specialideer.
 
Testa att höra av dig till fotolabbet Crimson i Stockholm, de har koll på det mesta när det gäller foto och utskrifter och borde kunna lösa ditt problem. Har själv anlitat dem till att skriva ut affischer och har alltid blivit nöjd med resultatet.
 
6000x4000 pixlar är ju ett jätteformat; 24 mpixlar. Labbet skalar nog ner den ordentligt för att "få rum" på 10x15 cm i den upplösning som normalt används (200-300dpi) i tryck. Det är bättre att skala ner den själv eftersom digitala bilder i regel mår bra av att skärpas upp efter storleksförändringar.

(10x15cm i 300 dpi motsvarar en bildupplösning på 1781x1181 pixlar = ca 2,1 mpix)

Det förutsätter dock att bilden i sig är skarp. Mikrovibrationer, dåliga objektiv, rörelseoskärpa är inte så mycket att göra åt och försämrar detaljupplösningen.
 
Vem klarar att trycka med hög upplösning?
Mitt snabba svar blir ingen, eftersom det inte finns behov sådant tryck. Skulle vara ett sedeltryckeri... Med en bläckstråleskrivare borde det i alla fall bli lite skarpare än vad fotolabbet du testade klarade.

Med en bra kamera för ca 25 år sen och motsvarande liten bild blev det betydligt skarpare. Klarar inte digitaltekniken detta?
Det stämmer att "digitaltekniken" inte klarar detta. Jag har ingen riktig idé hur du skulle få till det. Typ fotografera av en stor utskrift av din bild med en mellanformatskamera med film och sedan kopiera bilden på vanligt gammaldags sätt.
 
På en 10x15cm bild har jag en mängd delbilder där jag på en längd av ca 3mm ska kunna läsa ett ord. Bilden är gjord med 6000x4000pixlar 600dpi. och jpg

Jag får inte ihop det hela här.

Om bilden är en JPEG så kan den ju inte vara 10x15 cm (eftersom en JPEG inte har några mått).

6000x4000 pixlar i 600 dpi blir 10x6,8 tum, d.v.s. 25x17 cm.

Om du har en JPEG på 6000x4000 pixlar som du behöver förstora ett utsnitt av är det väl bara att göra en kopia av bilden, öppna i valfritt bildprogram och beskära?

Och om du bara behöver läsa texten så är det ju bara att zooma in?
 
Ibland

är det skönt med ett eget äpple, en bra Epson och PS, hemma.
Hur skall man egentligen tolka din först sända information, finns informationen där så är det bara att ta ut den.....
 
3 mm med normal upplösning 300 dpi för digital printning är ca 36 pixlar. Det är inte så mycket text som går in på det. I denna lilla bild har jag skrivit "HEJ" och "En lång text". Man kan kanske gissa den långa texten. Här är den ändå 1 cm stor. På tre mm får man nog ta till förstoringgglaset
 

Bilagor

  • utsidan.jpg
    utsidan.jpg
    1.8 KB · Visningar: 477
Ungefär som gamla landsatbilder....storpixligt.
Analogt med 600mm 600linjer/mm optik och stort negativ kan ge hopp...även framledes. ;-)
 
I såna fall handlar det ju om att hitta en skrivare som kan skriva med hög upplösning, men den är rätt svårt att hitta sådana för färg tror jag. Svart-vitt finns det väl en del som klarar att skriva 1200 PPI.
 
Svart-vitt finns det väl en del som klarar att skriva 1200 PPI.
Siffran 1200 på laserskrivare brukar gälla dpi-värdet och inte ppi. Dvs. skrivaren klarar att placera ut prickar (dots) med tätheten 1200 prickar per tum. I teorin skulle man då kunna skriva ut väldigt, väldigt liten text men ofta blir prickarna lite för stora, även om tätheten är 1200, så det hela gror ihop.

För att få bilder från en laserskrivare blir det en helt annan historia. Då måste man ha ett raster som ska byggas upp av de svarta punkterna som skrivaren har att jobba med...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.