Energirikt tips

Jag vet att det finns andra som har presenterat recept på energybars, eller krafttackor som det heter på svenska. Jag hade emellertid bara vaga minnen om vad de gick ut på när jag i helgen behövde koka några egna tackor. Jag improviserade och det blev kanonbra. Testa gärna det här:

2,5 dl matlagningsgrädde
3 dl socker
2 dl sirap
1 dl dextrosol
3 msk kakao
2 msk snabbkaffe
100 g grovt hackad mandel
1 litet paket russin
7-8 dl havregryn

Jag kokade ihop allt förutom nötterna, russinen och havregrynen. Sluta koka det när det är simmigt, men inte så segt som när man gör kola. För min del tog det ungefär 15 minuter.

Blanda under tiden 5 dl havregryn med nötterna och russinen i en stor bunke. Häll över hopkoket och rör med en träslev. Häll på mer havregryn tills det är en klibbig massa. Den måste behålla formen och får inte flyta ut, då behövs mer havregryn. Låt det svalna något, men inte helt. Klicka upp hälften i en sträng på ett bakplåtspapper och rulla ihop pappret så att det bildar en lång sträng. Lägg in allt i kylskåpet och låt det bli kallt. Skär upp i 2 cm breda bitar och packa in dessa i små bitar av bakplåtspappret. Tag med och njut.

Kalle
[Ändrat av Kalle E 2002-08-26 kl 15:47]
 

Guest

Gäst
Det låter inte särskilt gott..men det beror förstås på vad man jämför med. Nyfiken på att prova blir man ju..

Men hur fungerar det i 25 graders värme? Är det inte risk att det kan bli ganska kladdigt att ha med sig det där..!?

En fråga till..vad blir det av den andra halvan som man inte lägger upp i en sträng..? :)

Får testa det en lördagskväll som surrogat till snacks eller nåt.. :)


/Jonas
 
Rapport efter genomfört test

För att korrekt kunna bemöta dina synpunker kokade jag genast upp en laddning, rullade ena strängen och kontrollerade vad som hände med den andra. Intressant nog försvann en del av den under rullningen av den första. Här kan förekomst av flera barn i rummet där rullningen skedde ha haft en viss effekt. De rester av sträng två som jag lyckades slita ur händerna på ungarna testade jag att rulla på samma sätt som den första. Det gick väl ganska bra det med, men här orkade jag inte skära den i bitar utan lät den ligga som den var skapt i bakplåtspappret.

Nästa fråga var knepigare att besvara eftersom det inte var 25 grader varmt här förra veckan. Jag fick således packa ner strängarna i ryggsäcken och begav mig därefter till Jotunheimen. Strängarna klarade både värmen i bussen och i ryggsäcken under vandringen bra. Visst blev de lite klibbiga på ytan, men inte så det inverkade menligt på funktionen. det är dock att rekommendera att packa ner strängarna inslagna i bakpåtspappret i en fryspåse för att undvika irriterande klibb i socksäcken.

Godheten är ju svår att empiriskt fastställa, men jag gjorde så här. Jag ställde upp de ungar som glufsat i sig delar av stäng två och bad de av dem som gillade strängen att räcka upp handen. Tyvärr blev svarsfrekvensen inte påfallande hög. Frånfallsanalysen visade dock att fyraåringen trodde det var ett knep för att få henne att släppa det sista hon hade kvar i handen så hon vägrade att samarbeta. Alla övriga gav dock ett klart mätbart jakande svar. Samma test genomfördes bland de som komenderades med till Jotunheimen för utprovningen. Där var reaktionen mer svårmätbar eftersom respondenterna trisliskades och valde att uppfatta frågan som en öppen fråga och därför svara med egna ord. I huvudsak blev omdömet att tackorna var goda, om än lite stabbiga och att de bör skäras i mindre storlekar. Något sådant önskemål kunde dock inte spåras hos barntestgruppen, snarare tvärtom.

Sammanfattningsvis tycker jag nog att tackorna motiverar sin plats och vikt i ryggsäcken. De kan tillsammans med någon macka ersätta luncherna när man är ute och vandrar. Vid paddling där de också testats är de ännu bättre eftersom vikten inte spelar så stor roll där (de väger ju faktiskt bortåt 1 kg om man följer mitt recept) och man ständigt har tillgång till vatten under gång för att skölja bort klibbet från fingrarna. Inför nästa tur kommer jag att dela upp tackorna i ännu mindre strängar, rulla dem smalare (omkrets omkring 1,5-2 cm) och packa dem i cirka 10 cm långa strängar med papper runt. Då kan jag ha en sådan sträng tillgänglig under dagen och småsnaska på den vid behov av extra fett och kolhydrater.

Hoppas testen klargjorde något.

Kalle
 

Guest

Gäst
Roligt inlägg! :)


Jodå..nu har jag fått svar på mina frågor. Ett mycket fint och vetenskapligt test som utfördes må jag säga. Barntestpaneler är det bästa man kan ha. De är iallafall för det mesta ärliga och säger som det är. Är det gott så är det gott och ingenting annat.. :)


/Jonas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Onesport Tips på turgodis Friluftsmat 12
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25
DoktorGlas Billig manuell vakuumpump - tips! Friluftsmat 4
TROY GARNER Tips billiga energybars och mycket annat Friluftsmat 4
disgruntled Tips på små behållare till salt och kryddor? Friluftsmat 32
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
pysen78 Tips: Torkade sojaprodukter Friluftsmat 3
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
ironmountain Tips på lyxig dagstursmat. Friluftsmat 21
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
rax Tips: Freezer Bag Cooking Friluftsmat 23
k_å Efterrätts tips Friluftsmat 8
j.piraten Tips på 'rRiktigt god mat på paddlingen! Friluftsmat 10
omariao Ugnstorka mat! Recept & tips, tack! Friluftsmat 8
Northstar Tips på bra frukost under fjälltur Friluftsmat 61
KebneKajsa Tips: dinkelpasta Friluftsmat 8
md7dani Tips på stormkök Friluftsmat 21
Damberg Experiment med hemtorkat. Tips på lyckade blandningar? Friluftsmat 17
saraholvid Tips på vegetarisk mat till fjällvandringen Friluftsmat 33
brigas Hemtorkade tips Friluftsmat 2
Emeliie Tips på frystorkat Friluftsmat 4
Zandra Tips för utomhusbakning Friluftsmat 8
Axel Svensson Tips på sida Friluftsmat 2
bredviken Muurikka, allmänna tips Friluftsmat 3
rifri Tips för laktosintolerant Friluftsmat 5
smula supernybörjare på torkmat önskar tips!!!!!!!!!! Friluftsmat 12
niben Tips på billig utemat i ICA hyllan! Friluftsmat 23
nermander Tips för matplanering Friluftsmat 0
zzeezz TIPS Friluftsmat 2
sursta Tips på bra/god frystorkad mat? Friluftsmat 33
jobogg Tips om gas i kyla Friluftsmat 0
nikeri Murikka tips Friluftsmat 6
Vatten i bensinen! Tips på åtgärder. K-sprit. Friluftsmat 0
412 tips till explorer Friluftsmat 0
Komakt tips för MFS-ägare och andra Friluftsmat 0
Tips om att göra upp eld Friluftsmat 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.