En vecka med tält i Fulufjället. Tips sökes..

Hejsan..

Planerar att göra några dagar, upp till en vecka med tält i Fulufjället under slutet på maj-början på juni. Inte en hel vandring utan är mest där för fotografering, spaning på djur och fåglar och insupning av frisk luft och kommer således slå upp mitt tält på en plats och bara förflytta mig om jag känner det nödvändigt..

Har varit där två gånger tidigare båda gånger under en vecka men har då sovit i stuga och det har varit under hösten.

Söker lite allmänna tips om vädret där under perioden, vad man bör ha med sig för kläder och utrustning, lite tips om mat m.m Har tex fortfarande inte bestämt mig för vilken sovsäck jag ska införskaffa. Har kollat mycket på Marmot Sawtooth membrain pga att jag är ganska frusen av mig och att den har membran som ska hindra dunet från att bli fuktigt.. Men vad tycker ni ? Har ni andra förslag så gå helst inte över det priset.

Kommer vara på en plats där det finns närhet till vatten, troligtvis någon bäck/å av något slag som jag har upplevt som mycket rena när jag varit där förr.. Troligtvis vid någon fin myr nedanför berget där man kan uppleva fågellivet fint.

Har säkert glömt en massa fakta ni vill ha reda på men jag är ju väldigt ny här på forumet så jag skyller på det :)

mvh // Johannes
 
Maj-juni tur

God kväll,
Lite kortfattat då. Då du planerar turen så kan det vara snö kvar, eller vårflod med höga vattenstånd.
Kolla kartan vart flödena är.
Kan väl bli lite kallt. Minus 10 - 12 sovsäck duger bra. Dunsäck med membran? Nja, lite skeptisk till membran rent allmänt, dunet blir nog fuktigt hur du än gör. under en veckas tur kommmer du inte att märka av fukten ändå. (Ja om du nu inte blöter säcken oavsiktligt eller andra konstigheter...).
Teoretiskt så är det en bra torrperiod så du kommer nog inte att ha någora problem med fukt (Man sågar, klyver och torkar ved innan midsommar finns det ett talesätt som heter)
Vad ska du ha på dig?
Ylle närmast kroppen, tjockare tröja typ woolpower 600gr tröja, ska du spana fåglar och vilt så är du uppe tidigt och kanske behöver en förstärkningsplagg typ dunjacka för att slippa frysa eller om du spanar genom tältet och kan sitta i sovsäcken. Vad vet jag....
Lätta regnkläder. Underställ med mössa att sova i. Trevligt med en termos.
Karta kompass är väl bra att ha, men jag antar att du har viss erfarenhet från fjäll.

Fjällguiden
 
Hejsan..

Tack så mycket för ditt svar.

Det låter som en dunsovsäck inte ska vara några problem, som du säger kan det vara höga vattenstånd men jag kör alltid gummistövlar men det är klart man kan gå igenom här och där så vi får hoppas det inte händer så sovsäcken blir ett akvarium : )

Skönt att höra att det är en bra torrperiod. Inte för jag har emot regn särskilt mycket men regnar det oavbrutet så blir man ju ganska utsatt ute i skogen, i alla fall som nybörjare..

Rör mig mycket i skog och mark men då jag bor i södra sverige så är fjällerfarenheten inte större än de gånger jag varit på och omkring just Fulufjället men till 99% chans så blir jag inte ensam utan det följer även med en eller fler vänner som har betydligt större erfarenhet av att vandra omkring i fjällen... Upplever dock att det är betydligt lättare att orientera sig i fjällmiljö än i våra södra skogar och blöta myrar där allt ser likadant ut och varken går utför eller uppför.. Huruvida det är sant eller inte vet jag inte men det är något jag tänkt på.

Karta, kompass och regnkläder finns :)

Men, du nämner att kolla kartan var det är höga vattenstånd, men vart kan man kolla detta. Har du någon länk ?

mvh // Johannes
 
Jag tältade med skolan på Fulufjället, 1 vecka under hösten, vi fick smaka lite på en snöstorm när vi var där. Men här är lite "tips" på mat utifrån vad vi hade med och vad jag har haft med på vandringar efter det.
Frukotst:
Havregrynsgröt till frukost, samt knäckebröd med någon tubost på alternativt hade vi varm blåbär/nyponsoppa med havregryn i, istället för havregrynsgröt.
Lunch: Mariekex eller digestive, varmakoppen men hellre någon soppa med pasta i.
Till middag hade vi mycket torkad mat med oss men om man inte vill ha med bara det kan man ta snabbmakaroner/nudlar och koka i blåbandsoppa. Färdiga köttbullar och coscos är också jättegott.
Och sen hade vi mycket "energipåfyllare" med oss. Nötter, russin, choklad, sportdryck, torkad frukt ect.

Hoppas det kanske hjälpte dig liiiite :)
 
Tack för mattipsen :)

Är ingen grötfantast men planerar ändå ha med så man kan göra gröt för de säger ju man ska stå sig bra på det. Bra idé där att ha blåbärssoppa och liknande som variation, frysen hemma är ju full av blåbär så man kanske kan ta med sig några av dom :)'

Torkad mat hänger med men jag vet inte vad varma koppen är för något så det ska jag googla fram med en gång, tack för tipset :)

mvh // Johannes
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stormfrog Söker tips för en vecka i Krugerparken! Allmänt om friluftsliv 0
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
på tunn is torka tält inomhus Allmänt om friluftsliv 16
mryang Hemestra i tält hela vintern Allmänt om friluftsliv 22
Skojhyddan Svarta linorna under Fjällräven Abisko Dome tält Allmänt om friluftsliv 6
Bastolin Bruksanvisning till äldre Fjällräven tält. Allmänt om friluftsliv 1
Bobie81 Tipi tält Allmänt om friluftsliv 3
Campa10 Vilket tält rekommenderas? Allmänt om friluftsliv 7
Wotan88 Nertrampat tält Allmänt om friluftsliv 19
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
Xto1891 tips på tält Allmänt om friluftsliv 13
leo.abacuson hjälp med trasigt tält Allmänt om friluftsliv 7
Jimsson Utbyggnad av tält (tarp eller vad?) Allmänt om friluftsliv 4
Miss Yster Hur blir man känslomässigt bekväm med att sova i tält? Allmänt om friluftsliv 74
adventure1190 Tält fetisch 😃 Allmänt om friluftsliv 34
Sverker G Hur gör ni med tält vid regn? Allmänt om friluftsliv 28
KattKerstin Torka tält Allmänt om friluftsliv 8
AgnetaG Tips på lätt tält, storm- o regntåligt Allmänt om friluftsliv 9
Elfströmarn Tält köp Allmänt om friluftsliv 2
Rulltrappa Varmare / Kallare tält? Allmänt om friluftsliv 12
Rulltrappa Värme i tält? Allmänt om friluftsliv 25
Samuro Jag flyttar ut i tält permanent! [1 år?] Allmänt om friluftsliv 122
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
Lajjan Helsport Ringstind Light tälten med fler tält, frågor. Allmänt om friluftsliv 5
Jimsson Omöjliga krav på ett tält? Allmänt om friluftsliv 36
Jimsson Vattenpelare-test för tält ofullständigt? Allmänt om friluftsliv 10
Knugge Räknas hängmattor som tält? Allmänt om friluftsliv 210
jamo Tål tält mera vind på högre höjd? Allmänt om friluftsliv 14
carta Tält för vandring Allmänt om friluftsliv 7
bastuper 2 månader i tält - klarar jag det? Allmänt om friluftsliv 8
avslutad130206 Sommarjobb på annan ort - Bo i tält? Allmänt om friluftsliv 21
78395 4 pers = 2 tält & 2 kök? Allmänt om friluftsliv 25
cigarrdanne Tält med nästan ståhöjd. Jobbigt i längden? Allmänt om friluftsliv 6
andersmossing Tält till Haiti Allmänt om friluftsliv 2
xerzes ~2000 kronors tält Allmänt om friluftsliv 4
mkadventure Fulufjället Allmänt om friluftsliv 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.