En stor äventyrare...

har gjort sin sista expedition:

TT skriver:

"Thor Heyerdahl död - Thor Heyerdahl, norsk upptäcktsresande, avled på torsdagen i sitt hem i Alassio i Italien. Heyerdahl blev 87 år"

Blir det månne landssorg i Norge nu?

Lästips: http://www.kon-tiki.no/



[Ändrat av Buda 2002-04-18 kl 21:35]
 
en stor man

tråkigt, den killen visste hur man levde. Måste ha varit häftigt att segla/driva över stilla havet.
 
Den sista upptäcksresanden

Kommer ihåg när man som liten sjuårig låg i det svaga lampskenet och sträckläste Kon-Tiki. Då visste man att det var upptäcksresande man skulle bli.

Så blev det kanske inte riktigt sen...

Jag tror nog att Thor var den sista av äventyrare/upptäcksresande av den gamla klassen. Osponsrade personer som drevs mer av nyfikenhet på det okända än att bli rik och berömd och besegra berg.

Nansen, André, Hedin m.m. Till listan kan nu läggas Heyerdahl...
 
En stor inspiration

Vill bara slå ett slag för den bok jag gillar mest från Thor Heyerdahl: Fatu Hiva, det är ju faktiskt också den tiden som han själv tyckte var hans största äventyr!
 
En annan stor äventyrare, också från Norge, som kanske inte är lika känd men som har en hel del strängar på sin lyra och som skrivit en hel del böcker är Helge Ingstad. Han dog tydligen för ca ett år sedan 102 år gammal (tror jag).

Thats life.

mattias
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.