En som kanske många andra?

Hejsan alla glada människor här inne!

Mitt namn är Christoffer

Jag har under 2års tid velat sökt och letat efter en jacka.. en vinterjacka..

Det är såhär att jag är ute efter en vinterjacka som jag har tänkt ha till vardags samt till vinterpromenader..

Så det jag vill få ut av jackan är följande.. kanske inte så lätta krav men här är dom.

- Dunfri pga allergi
- Varm
- En jacka där man slipper alla lager på lager..
- Självklart kan jag tänka mig ta på mig en fleece om man ska ut och gå och vädret ligger uppåt minus 25..

Jag har tittat ringt runt och frågat, men alla som arbetar på dessa företag där jag frågat mig för, har väldigt trevande svar som inte gör mig alls mycket klokare..

Jag har själv kommit fram till dessa alternativ men vad tror ni? har ni några andra tips?

http://arcteryx.com/product.aspx?language=SE&gender=Mens&model=Kappa-Hoody
http://www.haglofs.com/sv-se/produkter/klader/lager/skallager/herr/qanir_jacket_sv-se.aspx


Tackar ödmjukast på förhand.
 
Hur aktiv är du när du du går?
Att vintertid undvika lager på lager låter väldigt speciellt.
För dem som accepterar lager på lager är det en metod för att slippa svettas och vara tillräckligt varm när man stannar upp. Men du kanske går utan rast?
go tur
 
Jo jag må vara lite speciell hehe, nä men jag stannar väll egentligen inte under min färd utan går så fort jag kan/orkar

Jag accepterar att man har en vanlig "t-shirt sedan en skjorta eller vanlig tröja för att sen ha en jacka.

Men att behöva tänka på någon fleece som man då ska ha ytligare med sig tycker jag känns jobbigt.
Förut vet jag att många jackor hade fleece jackor som man kunde fästa i den andra.. då gjorde det hela inget utan då var det ju bara en jacka med foder som var lätt att tvätta..
 
Problemet är ju att en jacka som är tillräckligt varför när det är -15 är alldeles för varm när det är nollgradigt.

Annars finns det väl hundratals modeller av så kallade "täckjackor"?
 
Finns ju massor

Ska du bara ha en värmejacka i syntetmaterial utan regnskydd finns det många.
Märken som saluför dessa är bl a Haglöfs, Houdini, Arcteryx och Montane.
På nätet kan du kolla på bl a addnature, outnorth och northstar
 
Fodrade täckjackor brukar av aktiva brukas som just yttersta lagret vid rast och titta på aktiviteter.
Går jag aktivt på vintern blir det två lager på överkroppen och den inte är kallare än -15, ylleundertröja, skjorta och ofodrad jacka, halsduk. Skall jag stå stilla eller tittapå öka med en ylletröja och en isolerad jacka.
Hur gör du?
Till vad avser du bruka din vinterjacka? Vänta på bussen? Gå i högt tempo etc?
go tur
 
Är du säker på det här med att skippa lager på lager? Att förlita sig till ett tjockt ytterlager är ett väldigt opraktiskt sätt att klä sig och tänk på att du ställer din fråga på ett friluftsforum där dom flesta är aktiva utomhus. Om man är aktiv, eller bara går fort, är en stor värmejacka som du efterfrågar verkligen inget smart val. Klädseln måste kunna förändras att passa olika aktiviteter och gärna hålla i många år. En ofodrad jacka håller oftast betydligt längre än en fodrad eftersom just fodret brukar gå sönder först i jackor. En ofodrad jacka är lättar att knö ner i väskan et c. Det är mycket bättre av en mängd anledningar att isolera med mellanlagret.

Istället för en värmejacka kan man förstärka mellanlagret ytterligare om man är stilla. Innan jag hade råd med en rejäl hi-loft duntröja att förstärka med hade jag en jättetjock, tung, tröja i ren ull som jag drog över den vanliga ulltröjan.

Dessutom är det oslagbart att byta från den vanliga tunnare mössan en rejäl "pilotmössa" med öronlappar när man stannar.

Nyckeln är ullundertröjan och långkalsongerna i merinoull. Dom är kostsamma men mer underskattade klädesplagg får man leta efter.

Sedan en rejäl ulltröja. 100% ull och gärna halvpatentstickad. Halvpatentstickningen är mycket varm och är mjuk och flexibel. Verkligen skön att ha på sig. Stickning av bästa kvalitet finner du i Storbritannien, Irland och Italien. Här har du en tröja av otrolig kvalitet till ett otroligt pris. Fjällräven, Devold och andra alternativ i svensk outdoor-handel kostar ett par tusen och då gäller det produkter som inte håller lika hög kvalitet. Halvpatentstickning kallas på engelska för Fisherman's Ribbed Knitting eller ibland English Ribbed Knit. Dessutom betydligt tåligare plagg än dom lätta dunjackor som är så trendigt just nu. Coolare om du frågar mig. Det finns många andra tröjor på Aran Sweater Market men den jag länkade till är ren funktion och finns även i modell med polokrage, som jag använder.

Över hela härligheten har du en skaljacka eller anorak i bomull eller polyesterblandning som skyddar ditt fina ullklimat mot vind, snö, smuts, slitage och lätt regn.

Glöm inte bra ullstrumpor. Glöm inte att ha en separat tvättkorg för för dina ullartiklar så att du håller ordning på dom och inte förstör dom i bomullstvätt. Köp ulltvättmedel (kallas fintvättmedel på konsum). Ullplagg behöver inte tvättas lika ofta som bomull så tvätta sällan och vädra istället ofta.

Får du in det här kommer du ofta fråga dig varför Svensson klär sig så otroligt opraktiskt. Converse, jeans, t-shirt eller lätt skjorta och sedan isoleras det med en svindyr dunjacka utanpå som knappt hjälper eftersom dom små fåfänga liven inte har någon mössa eller vantar. Joggar dom 50 meter är dom röda i ansiktet av överhettning p g a sina idiotiska jackor. Sedan får man värma upp skolor och fritidsgårdar till +24 grader inomhus för att alla ska gå runt med sin sommarklädsel mitt i vintern. Fy fan, det borde investeras i något slags publikation som skickas till samtliga medborgare om hur man klär sig. Innetemperaturer skulle kunna sänkas med en sex sju grader och vi skulle spara in ett par kärnreaktorer. Och alla skulle ha mycket roligare och uppskatta kyla och vinter. Nu har jag gnällt färdigt och ska gå ut och gotta mig i frosten.

Köp ullunderställ, ulltröja och bomullsjacka. Det är lika många lager som t-shirt, bomullskjorta och värmejacka. Skillnaden är att du värmer med inner och mellanlagret istället för ytterlagret. Det är som sagt betydligt smartare. Lägg till ett fjärde lager samt värmemössa när du sitter still.
 
Monokrom skrev ett bra inlägg och jag håller med. Trots det så måste jag konstatera att när det gäller vinterkläder för mig (bor i Norrland) så är det fodrad jacka som gäller för det mesta. Enkelt och bekvämt om det inte är frågan om mera fysiska prestationer då vill jag ha flera växlar att jobba med. Är det ett aktivt friluftsliv där du bär ryggsäck, åker skidor, går med snöskor eller fysiskt arbete, ja då är det skalplagg som gäller. Sitta på pass eller pimpla på isen eller transport mellan hem och jobb, skola etc då blir det en tröja och fodrad jacka. Är svinkallt och sätta sig i en utkyld bil då är det fullt ställ med ylle och täckbyxor. Är det aktivitet då är det tvärtom då blir det ett paket av flera växlar och möjlighet att byta till torrt under rast.
 
Mbatikopio
Jo, är det mellan tjugo till trettiofem minus behövs ofta tjockare doningar. Då brukar jag ha på förstärkningslagret från början. Men det är sällan så kallt här nere i Västra Götaland. Din poäng är god. Var bor trådskaparen? Är det i Kiruna är ullunderställ, tröja och skaljacka ofta otillräckligt. Är det i Skåne räcker det med seobservers väl utprövade outfit ;) Sen är vi alla olika varma. Och även detta fluktuerar med i vilken form vi är. Just nu är jag i dålig form och känner mig mer frusen än vanligt.
 
Precis dagsformen är viktig, är du väl närd, fryser du mindre, är du ruggig eller tränar ner dig fryser du lättare, men lager på lager lär du inte slippa.
Fodrade jackor hör rejäl kyla eller inaktivitet till.
go tur
 
Jag skulle inte lösa det med en jacka. En vinterpromenad gör mig ångande varm, speciellt om det är i en jacka som jag ska hålla värmen i stillastående.
 
Ja, jag tackar för alla svar!

Jag börjar även förstå att en jacka inte funkar..

Grejen är ju att från början var jag bara ute efter en jacka eller lager på lager jacka som passade för motion då promenad utomhus på vintern..

Men samtdigt när jag har kollat en del på dessa så har jag fått upp ögonen lite för att de design mässigt är väldigt snygga!
Så jag vart ju väldigt sugen på att ha en som vardags också..
Så att kombinera den iden är alltså att utesluta..

Men anledningen till att jag inte vill ha lager på lager i vardagsmiljö är ju för att jag vill kunna variera mig lite mer än att ha en fleece under..

För övrigt bor jag i Norrland nästan i Kiruna =)

Men om man delar upp det på det här sättet? har ni några tips då?

Tack samtidigt för ull layouten som jag verkligen ska titta upp ordentligt!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.