En ny vadartråd - men ang. stövlar!

finns det nån som provar ett par vadarstövlar (inte byxor) med skön stövel? Jag är i färd med att byta ut mina "no name med träsula" från tidigt 90-tal, men allt på marknaden verkar mjukt å obekvämt ?!??
 
tyvärr så är det i de flesta fallen skitstövel på vadarstövlarna, ett tips är att limma på dina gamla tretorn sarek som bara samlar damm i garderoben..
 
jag tror att man skall akta sig för att krångla till det mer än nödvändigt, vadarstövlar har man VÄL just för att det skall vara enkelt att ta med och snabba att få på sig i alla lägen.. Början man klödda med neoprensockor, vadarskor och annat så kan man lika bra skita i egentillverkning och köpa ett par riktiga vadare!! Skall du bygga själv så håll det enkelt, ta dina gamla gummipjuk å limma på gummistutar upp till grenen, lätt som en plätt!!

Keep it simpel
 
Så sant - krånglet var inte påängen. Neo är inte aktuellt, mest pga att det går sönder. Enda haken är valet av "gummimaterial". Skulle gärna se nått i stil med det tyg-aktiga mtrl som ron thompson använder i sina skaft.
 
maskon; sa:
Så sant - krånglet var inte påängen. Neo är inte aktuellt, mest pga att det går sönder. Enda haken är valet av "gummimaterial". Skulle gärna se nått i stil med det tyg-aktiga mtrl som ron thompson använder i sina skaft.

inte nu för att jag tycker att neopren är ett fantastiskt val till vadarstövlar, tvärtom.. Men jag måste ändå fråga varför du säger att neopren går sönder, jag har vadare i neopren och dykdräkter i neopren och dom går inte sönder oftare än något annat material!!

;)
[Ändrat av FJS90/91 2003-02-17 kl 13:50]
 
Vadarstövel i strumpmodell

Det finns vadarstövlar i strumpmodell där du använder en vanlig vadarkänga i samma stil som t ex andasvadare eller neoprenevadare i strumpmodell.

Peppe
 
Re: Vadarstövel i strumpmodell

peppe_malmqvist; sa:
Det finns vadarstövlar i strumpmodell där du använder en vanlig vadarkänga i samma stil som t ex andasvadare eller neoprenevadare i strumpmodell.

Peppe

joo.. men som jag skrev ovan, e det inte lite väl klöddigt och DYRT om man skall ha den konfigurationen med stövel i strumpmodell och vadarsko för ändamålet.. Å andra sidan så kanske sandaler funkar som vadarsko och då har man ju slagit många flugor på smällen.. Sandaler e lätta, torkar snabbt och man har dom ofta redan.. hmmmm
 
Stabilitet..

var något jag kollade på när jag köpte mina vadarstövlar. Efter ha kollat runt på olika fabrikat så köpte jag ett par stövlar från Loop. Dom har betydligt styvare sula och läst än dom andra jag kollade på. Dom har funkat helt problemfritt i två år nu.

Men dom kan givetvis inte jämföras med riktiga vandringkängor när det gäller hårdhet på sulan stabilitet vid vristen.

//Göran
 
Re: Re: Vadarstövel i strumpmodell

FJS90/91; sa:
joo.. men som jag skrev ovan, e det inte lite väl klöddigt och DYRT om man skall ha den konfigurationen med stövel i strumpmodell och vadarsko för ändamålet..

Jo, mitt svar var på första inlägget. Jag har svårt för att se finessen med vadarstövlar i strumpmodell. Lika bra att köpa andasvadare i byxmodell istället.

Peppe
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MagnusEnbom Flugfiske tips ang. Plats Fiske 0
vuogga HJÄLP ANG: Vildmark fiske som gick på TV...... Fiske 4
maskon ang. höstsiken... Fiske 4
flugfiskarn ang. Tubflugor Fiske 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.