en liten varning angående vättlefjäll, göteborg

Vi var ett gäng som campade vid ett vindskydd vid stora kroksjön, vättlefjäll lör-sön, alltså nu i helgen. Bohusleden passerar en bit nedanför. Under natten gjordes ett rånförsök hos en deltagare som sov i hammock samt stöld från en annan deltagare i vindskyddet. Så en viss uppmärksamhet kan vara på sin plats. Detta inträffade vid vindsktyddet som finns markerat längst norr på stora kroksjön.
 
Så obehagligt! Men det slutade med att det inte var "värre" än materiella ting? Eller blev det handgemäng? Usch, i vilket fall!
Hoppas ni mår hyfsat efter omständigheterna, och har polisanmält.
 
Polisanmälan är gjord, inget handgemäng som tur var.
Det obehagliga är att det tydligen inte var helt säkert kring detta vindskydd. Jag har aldrig tänkt tanken att någon ska komma förbi för att råna personer runt ett vindskydd.
 
Lövgärdet/Rannebergen i Angered är en mer korrekt beskrivning av var Vättlefjäll ligger.

Där jag som barn gick i Lövgärdesskolan och Rannebergsskolan, paddlade kanot och fiskade Surtesjön och Stora Mölnesjön.

Man kan lugnt konstatera att stadsbilden har förändrat sig en smula sedan 70/80-talet, när jag bodde där, det är bara att åka till surtesjön och ta en titt vid badplatsen en solig sommardag, så förstår ni vad jag avser =0 !

Tack, sju(k)klöver !
 
Och om det nu visar sig att rånaren var en aningen hårlös vit man? Då var det antagligen bara en dålig uppväxt...
 
Lövgärdet/Rannebergen i Angered är en mer korrekt beskrivning av var Vättlefjäll ligger.

Där jag som barn gick i Lövgärdesskolan och Rannebergsskolan, paddlade kanot och fiskade Surtesjön och Stora Mölnesjön.

Man kan lugnt konstatera att stadsbilden har förändrat sig en smula sedan 70/80-talet, när jag bodde där, det är bara att åka till surtesjön och ta en titt vid badplatsen en solig sommardag, så förstår ni vad jag avser =0 !

Tack, sju(k)klöver !

återigen vindskyddet ligger närmare bohus än Angered.

Avsikten med denna tråd var att rapportera en incident och samtidigt varna andra vandrare, inte att skapa en debatt om eventuell säkerhet i vättlefjäll eller göra det till en politisk fråga.
Jag och många andra har campat i vättlefjäll otaliga gånger och detta är första gången som något sådant inträffar och förhoppningsvis sista.
 
Uppenbart är att No-Go zonerna på Hisingen växer.

Tvi!

Lövgärdet är en av no-go zonerna.

Vindskydd nära denna typ av bebyggelse, liksom nära vägar, undviks för hälsans skull. Det lokala mopedgänget vill kanske grilla och visa sig tuffa inför sina flickvänner en lördagskväll.

Gröna tält är att föredra framför röda.
 
Hej!
Bra att ni har gått ut med en varning!
Det spelar roll vilken nationalitet det är! Man ska kunna vistas ute i naturen utan att vara orolig för att bli rånad eller överfallen!
Vi låg på andra sidan kroksjön i ett vindskydd och hade inga besök.
HLS
Vi som hjälpte till att bära veden.
 
Jag skrev ett inlägg om en parkering en bit längre västerut i vättlefjäll, nära Högsjön för något år sen här på forumet. Jag varnade för att parkera där. Fick min bakruta inslagen under natten. Vid andra tillfällen har bilar brunnit. Fruktansvärt tråkigt. Vättlefjäll är mitt barndomshem kan man säga då jag uppväxt i närheten. Det är en pärla och väldigt tråkigt att sånt här händer. Man får väl ändå tänka att sannolikheten att bli rånad är större inne i stan. Men när man är ute på natten i skog kan man ju lätt känna sig rätt utsatt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mattias33 Varning för parkering i Vättlefjäll Västra Götaland 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...