En billig kikru

50+ och jag går och köper en machete, något som alltid har vart tabu för mej och tydligen många andra, inte klokt va.
Aldrig ens tänkt tanken förrän en fjällvandrare och jägare förklarade fördelen med en större kniv.

Men, den är ack så slö. Det är en cold steel och av något "snabbståls" liknande material.
Min fråga är: Går det att få en bra skärpa på en sådan kniv, eller duger den bara att skära isolering på bygget?

MVH Glenn
 
50+ och jag går och köper en machete, något som alltid har vart tabu för mej och tydligen många andra, inte klokt va.
Aldrig ens tänkt tanken förrän en fjällvandrare och jägare förklarade fördelen med en större kniv.

Men, den är ack så slö. Det är en cold steel och av något "snabbståls" liknande material.
Min fråga är: Går det att få en bra skärpa på en sådan kniv, eller duger den bara att skära isolering på bygget?

MVH Glenn
I stort sett alla ståltyper går att få vassa. Även din kukri :).

Har du kanske en bild på den? Är det den här: http://bri-betpolicesupply.com/images/Cold Steel Kukri Machete CS97KMSb.jpg

~Paul~
 
OK, stålet i den är ett enkelt AISI 1055. Det är ett stål som är exceptionellt lättslipat.

~Paul~
 
Det var som tusan. Det är ju bara att lyfta på hatten och tacka för inform.
Jag blev rätt besviken när jag hämta den på posten.

MVH Glenn
 
Det var som tusan. Det är ju bara att lyfta på hatten och tacka för inform.
Jag blev rätt besviken när jag hämta den på posten.

MVH Glenn
Alltså just enkla kolstål är att föredra i samband med huggare eftersom dessa är slagsega och lättslipade. De har bra motstånd mot urflisning. Det är dock inget snabbstål som du felaktigt antog.

~Paul~
 
Jag jobbar på byggen där de gamla mjuka och lättslipade stålen är borta till förmån för just andra
typer av svårslipade ståler. Jag är rätt trött på de nyare stålen då de är svåra att slipa upp så vi kastar våra mora knivar efter någon månads användning, det tar så lång tid att slipa upp dom.


Mvh Glenn
 
Är det ett stål som håller skärpan någon längre tid eller måste man hålla på att slipa mest hela tiden.

Mvh Glenn
Det är inte ett stål som är slitstarkt, dvs hag hög grad av motstånd mot abrasiva material. Däremot vidstår det plastisk deformation i form av urflisning.

Du kan därför inte räkna med att bladet kommer att behålla sin skärpa speciellt länge.

~Paul~
 
Kan det vara beroende på vad du skall använda den till. Det är ju trots allt en huggare så du kan inte räkna med att den kommer att uppföra sig 100%-igt i samband med vanliga skäruppgifter.

~Paul~

Nej. Det är bara det att ibland tycker jag det har fattats något mellan en vanlig kniv och yxa.
Jag får slipa upp kikrun och testa om den fyller det tomrum jag saknat.

MVH Glenn
 
Nej. Det är bara det att ibland tycker jag det har fattats något mellan en vanlig kniv och yxa.
Jag får slipa upp kikrun och testa om den fyller det tomrum jag saknat.

MVH Glenn
Jag hoppas att du inte tänker använda någon typ av elektisk höghastighetsslip?!? Som t ex vinkelslip eller liknande?

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.