Ellos rekommenderar tveksamt tält i fjällen

Hämtat från Ellos.se

Robust kupoltält för 3 personer. Perfekt för camping eller fjällvandring. Ingång med utfällbart tak.

- Storlek: Längd 180cm Bredd 210cm, Höjd 120cm.
- Vikt:3,3 kg.
- Yttertält: 190 T Polyester med PU beläggning. 800 mm vattenpelare, tejpade sömmar.
- Innertält: 170 T Polyester.
- Golv: Kraftigt vattentätt golv med förhöjda kanter.

Har de för många kunder eller vad är tanken? ;)
Förhoppningsvis tar ingen tältet till fjällen.

Edit: Även discshop.se och ginza.com har samma text. Borde man inte ha lite vetskap om det man säljer?
 
Kritiska brukare och de som blåser i larmtrumpeterna som du är ju en av garanterna mot tveksamma produkter. Alla butiker och handelshus har till mål att kränga pinaler. Fjäll ger soliditet hos vissa så tror de att det fungerar på deras sjötur i skogen.

Mitt första fjälltält från tältcentralen var i bomull och min tarp bestod av ett större duschförhänge. Det fungerade galant trots tre dygns regn. Träningsturer i skogen hemom betydde säkert något då oxså.
Skall det gås brukar det börja med att krypa.

go tur
 
Jag kör ett kinatält på mina Skåneledsvandringar eftersom det är så lätt, men det kändes ändå obekvämt att läsa "perfekt för fjällvandring". Jag skulle aldrig utsätta mitt kinatält för speciellt mycket väder och vind. Även om duken kanske håller så lär inte sömmarna och bågarna göra det :) På mitt dvs.
 
Några yngre vänner till mig drog till Norge med ett festivaltält, det gick gallant. Precis som stategerna gäller det att ha lite tur oxså.

Mitt vanligaste tak härnere i söder är en prasselpressening, fungerar utmärkt, stort torrt utrymme. Kan bindas ner till marken som ett beduintält. Sätt bara i fler öljetthål för snören och pinnar.
 
Efterfrågan

Anledningen till att folk inte vet vad dem säljer e för att det e för många s inte har koll på vad dem köper, elr ställer för låga krav. "Ne men det räcker till mig" Jäntelagen på en konsuments nivå. Har inte kunderna koll har inte försäljaren.
 
Annonserna har oxså ändrat struktur från produktinformation till upplevelsemöjlighet. Uppenbart förför det senare rätt väl, numerären av märkestrogna förefaller vara i tilltagande. Även här på utsidan verkar många debattörer glömma grundläggande fakta, vilket är förvånande. Men kanske är det ett tecken i tiden.
 
Ärligt talat har jag svårt att föreställa mig ett tält som är perfekt till både camping och fjällvandring. Helt olika krav.

Det här är lite som att sälja en Trabant och kalla den "Perfekt som sportbil och terrängbil." :)
 
Jag har svårt att relatera till 800mm vattenpelare. Mitt tält har 2000mm, och har aldrig regnat in.

Svårt att gissa hur lågt man kan gå utan att testa det i verkligheten.
 
logik

För att påståendet, Perfekt för camping eller fjällvandring, skall vara sant så räcker det med att minst ett av de ingående påståendena är sant.

Alltså är även påståendet, Perfekt för trädgården eller stormiga toppturer, sant om minst en av de ingående påståendena är sant. T ex perfekt för trädgården. För att påståendet skall vara falskt, så måste båda av de ingående påståendena vara falska.

Att tältet är perfekt för dessa ändamål krånglar dock till det.

:)
 
"Perfekt för camping eller fjällvandring"

Det är skillnad på att slå upp tältet i en lummig fjällbjörkskog i dalafjällen och att ta med det för en veckas solotur i Sarek.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.