Elbrus

Hejsan,

Jag och en kompis har planer på att ta oss upp på Elbrus mot slutet av sommaren varför jag skulle vilja komma i kontakt med dig som varit där. Skulle vara bra att få ställa lite frågor så att vi bättre kan bedömma svårighetsgrad o.s.v. Har du inte varit upp än men är sugen på en tur i början av Augusti så får du också gärna höra av dig!

Må gott,
Anna
 
Massor med folk på forumet har varit till Elbrus. Jag var t.ex. där Juli/Aug -05. Ställ specifika frågor så får ni specifika svar utan problem. Eller testa sökfunktionen med "Elbrus" och "Alpin/Bigwall" eller "Expeditioner" som forum.

Mina första tips: Ta med gasbrännare, bensinen är usel därnere, vi hade ett helsike med köken. Gasburkar går att köpa i byn Terskol. Gasen funkade ju helt ok upp till dryga 4500 meter och sen är det ju bara toppturen kvar. Och ta med ett vattenreningssystem-Mycket folk som "går runt hörnet" på berget, =risken för magbesvär är väldigt stor om man tinar snö eller hämtar vatten i bäckar. Sen tycker jag det är "fusk" att ta skidliften halva vägen upp och ner men alla gör på sitt vis iofs. Finns finare rutter upp än längs skidbackarna. Vi gick upp genom nån grön dal som var rätt fin, men andra rutter på baksidan lär vara mycket mer spektakulära.
 
Hej Anna!

Jag har inte varit på Elbrus förr men jag hade faktiskt tänkt att jag skulle försöka få till en resa nu i slutet av sommaren. Jag har smygplanerat lite grann med en kompis men han är osäker på om han har tid att åka i sommar.. Men jag är definitivt intresserad av att åka. Jag har några frågor till dej.

- Hur många är ni som tänkt åka iväg?
- Ska ni fixa allt själva eller går ni via någon researrangör? (Själv har jag funderat på att ta "packlite-paketet" via Pilgrim Tours)
- Hur länge tänkte ni vara borta? Blir det bara elbrus eller ska ni någon annanstans också?
- Vilken led tänkte ni ta på berget?

Hör gärna av dej.
Det låter verkligen skoj med en elbrustripp! :)

//Jonathan Fagerström
 
Brännström; sa:
Hejsan,

Jag och en kompis har planer på att ta oss upp på Elbrus mot slutet av sommaren varför jag skulle vilja komma i kontakt med dig som varit där. Skulle vara bra att få ställa lite frågor så att vi bättre kan bedömma svårighetsgrad o.s.v. Har du inte varit upp än men är sugen på en tur i början av Augusti så får du också gärna höra av dig!

Må gott,
Anna

Jag var där för några år sedan. Skicka ett mail så får du veta mer.
 
Jag och några kompisar tänker också åka till elbrus i början på augusti, vi hade tänkt ta den östra leden upp, då den verkar vara mycket finare och mindre folk. Bara lite längre, men det lär det vara värt.
 
Tjena Anna. Jag heter Martin Eriksson och har också tänkt gå upp på elbrus i augusti. Har ett par kompisar som ev. ska med men känner att det vore bra med fler människor så att man inte blir ensam i slutändan. Kontakta mig om Du/Ni är intresserade av sällskap.

MVH // Martin Eriksson
 
När hade ni tänkt gå upp? Vi hade tänkt lämna Stockholm den 26:e juli som det ser ut nu, alltid bra om man kunde dela transporter och få mer sällskap på resan.
 
elbrus

tja ... dom datumen vi kollar på är antingen dom två första veckorna i augusti eller dom två sista.

i första hand dom två sista men det beror på hur vi har klarat tentor och så.

har du nån koll på visum och papper och smidigaste sättet att få tag i det?

mvh // martin
 
Vi kommer att anlita pilgrim tours för att fixa allt pappersarbete, känns som den tiden kan man lägga på viktigare saker istället.
 
kyla på elbrus

Hej! Jag/vi ska också försöka mig på Elbrus nu i juli och har en fråga vad gäller kylan: Hur kallt var det när ni/du var där? Behövs det storskor, dubbla liggunderlag och sovsäck som klarar -40 även i juli?
 
Varmt

Jag var där i aug 2006 och det var hur varmt som helst. Vi hade högsta lägret på 4150 m och det var inte ens minusgrader på natten. Kallaste natten var det 0-gradigt. Man hade klarat sig med en lite tjockare sommarsäck.

Det kallaste vi hade var -8, och det var i sadeln mellan topparna (5300m(?)) tidigt på morgonen då solen ännu inte nått dit.

Nu tror jag att det var ovanligt varmt just när vi var där, man kanske ska vara beredd på några nätter med minusgrader.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
streakingcaddis Elbrus 2020 Expeditioner 3
Anki 68 Bagage Elbrus Expeditioner 4
Anki 68 Försäkring hög höjd - Elbrus Expeditioner 11
Hardy Bobermien Elbrus Norra sida juli/augusti 2017 Expeditioner 9
SawFlack Elbrus sommaren 2016 Expeditioner 2
SawFlack Elbrus nu till sommaren, finns det intresse? Expeditioner 1
pontusw Bilen till Elbrus och tillbaka Expeditioner 5
Roland_T Elbrus Augusti 2015 Expeditioner 0
Zorozv Elbrus till sommaren 2015, någon som ska med? :p Expeditioner 11
CarlstefanRehn Dags för Elbrus sommaren 2014? Expeditioner 10
Crosstjeck Kurs i alpinism i sommar + Elbrus Expeditioner 6
MunkenOdos Elbrus, sommaren 2013, någon som är sugen? Expeditioner 25
Kongidz Tips om Elbrus !! Expeditioner 5
moumou Elbrus Expeditioner 2
miksjo Elbrus i slutet på augusti -11 Expeditioner 5
Ghost I Elbrus område misshandlades klättrare från Norge Expeditioner 2
Polarnatt Gas+övrigt på Elbrus Expeditioner 10
Henke stj mt elbrus Expeditioner 24
plaskdaja Kriget nära Elbrus?? Expeditioner 2
Cremytos Sovsäck för Blanc, Elbrus... Expeditioner 10
wetterhorn Sugen på aconcagua, elbrus eller något annat kul? Expeditioner 22
skolanna Hur säkert är Elbrus? Expeditioner 2
Ingebrigtl Elbrus med Pilgrim 21/6-1/7 Expeditioner 2
Cederqvist Elbrus 2008 Expeditioner 8
janus82 Bajs på Elbrus? Expeditioner 8
andar Elbrus snart i sikte. Expeditioner 0
dannyalonso Delad transport Min Vody - Elbrus 18/07 Expeditioner 0
AndreasBlomquist Elbrus Augusti 2005 Expeditioner 0
Alfonso Elbrus info Expeditioner 8
andar Utrustning till Elbrus Expeditioner 11
sebbe_Huss Aconcagua,Elbrus Expeditioner 16
hallerby Aconcagua / Elbrus Expeditioner 0
atlantis Mt Blanc vs Mt Elbrus Expeditioner 3
jimisola och hur har ni tagit er till Elbrus Expeditioner 0
jimisola hjälp med elbrus Expeditioner 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.