Elbrus, har du varit där?

Jag och några kompisar kommer att åka till Elbrus för skidåkning i mars. Är det någon som vet vad standarden på hyrutrustning är samt kunskapsnivån på deras guider.

Undrar,
Göran
 
Inser att jag ställde den här frågan för länge sedan i detta forum. Var alltså där för snart ett år sedan och kan delge mina intryck om det är någon annan som har intresse av at åka dit.

Vi flög från Moskva till Mineralne Vode (mineralvattnet) och blev där upplockade av minibussar bokade genom hotellet. Efter 3 timmars färd med Elbrus massivet i fonten kom vi fram till vårt hotell som visade sig hålla god standard. Inget överdådigt men på drygt 2,300 meter. Liften låg 200 meter bort. På hotellet fanns utrustningen som var helt OK med en del val. Ta med egna pjäxor...

Guiderna kom och presenterade sig på kvällen och en av dem talade engelska och de andra förstod en hel del. Vi fick Lavinutrustning och efter en god natts sömn och en stadig frukost stod vi vid den minst sagt ålderstigna kabinen. Ytterligare 50 meter bort fanns den supermoderna kabinen som stått färdig i, då, ett år men som saknade de rätta "tillstånden" Av någon konstig anledning så gick den ändå ibland för de som betalade... Betalade gjorde också vi för att "gå bakvägen" förbi liftkön. Två kabiner senare så var vi på ca 4,000 meter. En Pistmaskin tog oss senare upp till drygt 4,500 eller 4,800, kommer inte ihåg.

Med på den turen hade vi två riktigt duktiga guider, en ok guide med språkkunskaper och en fotograf. Den här dagen var ett test för att avgöra om de kunde ta oss med på heliskiing eller inte och för att vi skulle vänja oss vid höjden. Fantastiskt fin åkning!!!

På detta vis fortsatte denna långhelg, dock utan heliskiing pga för starka vindar. Vädret var annars ypperligt. Ska du åka hit, vilket jag rekomenderar bör du boka guider. Pisterna är inget att ha om du inte är grymt förtjust i puckelpist och bara vill köra det.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.