Ein Gedi, Israel.

Någon som varit där?

Skrev ett inlägg i en annan tråd och undrar om någon gått upp på den mitterska platån och vågat sig ned för den vänstra svarta leden som går ned i dalen.

Jag började ta mig ned där men chickade ur efter ett tag då jag bedömde det som livsfarligt.

Nu är jag höjdrädd men jag tyckte hela området var helt sinnesjukt läskigt.

http://web.beitberl.ac.il/~avizahav/PhysGeo/ein_gedi.jpg

Snubben; sa:
Jag började ta mig ned där men chickade ur efter ett tag då jag bedömde det som livsfarligt.
Ja, det är ju fullt av skjutglada sionister.
Du kan inte frilufsa i ett land som inte är mitt uppe i ett folkmord på sina grannar?
[Ändrat av Vättlefjäll 2007-05-06 kl 18:51]

Det borde gå?

Har varit i Ein Gedi och vandrat, dock varken gått upp eller ner den svarta leden som du undrar över. Har sett dess dragning och tyckte att det såg svårt ut på håll. Men eftersom jag vet (tror) att det är en hyffsat frekventerad led så borde den inte vara omöjlig eller farlig - men jag är ju inte säker. Dessutom finns ju ett litet kontor vid inledningen av lederna där de torde veta vilka leder som är farliga eller kräver klätterkunskap.

Att det var farligt vet jag. Det var en vansinnig stig.

Frågan är väl lite mer hur farlig. Det är ofta lättare att ta sig upp än ned också när det är brant.

Vättlefjäll; sa:
Snubben; sa:
Kommentarer från OT Retards undanbedes.
Det måste vara för jävligt att ni Israelvänner aldrig kan få stödja landet utan att någon i alla lägen ska komma med invändningar om mänskliga rättigheter o sån skit...

Jag har aldrig varit i Israel men jag undrar hur du betraktar de som reser till länder som Kina, Kuba, Egypten, Turkiet, Syrien för att ta nämna några exempel. Ska man vara konsekvent borde man ju isf ta diskutera om man över huvud taget ska besöka regimer som mer eller mindre systematiskt kränker mänskliga rättigheter.

dave1; sa:
Vättlefjäll; sa:
Snubben; sa:
Kommentarer från OT Retards undanbedes.
Det måste vara för jävligt att ni Israelvänner aldrig kan få stödja landet utan att någon i alla lägen ska komma med invändningar om mänskliga rättigheter o sån skit...

Jag har aldrig varit i Israel men jag undrar hur du betraktar de som reser till länder som Kina, Kuba, Egypten, Turkiet, Syrien för att ta nämna några exempel. Ska man vara konsekvent borde man ju isf ta diskutera om man över huvud taget ska besöka regimer som mer eller mindre systematiskt kränker mänskliga rättigheter.

Och dom som inte håller på Djugår´n?

Vad ska man göra åt dom?

peter

dave1; sa:
Den fundamentala skillnaden på just Israel och dessa länder eller t ex Hitlertyskland är ju att Israel är en parlamententarisk demokrati med press-och yttrnadefrihet. Israelerna har i god demokratisk ordning beslutat och godkänt muren, bosättningar, riktade mord och folkfördrivningar.

Jag kan komma på en hel del...

Och dom som inte håller på Djugår´n?

Vad ska man göra åt dom?

peter [/QUOTE]

...mycket hemska saker. ;)

Stef

Jag har varit i Ein Gedi och "vandrade" en av de branta. Minns dock inte vilken. Det var så länge sen. Minns dock att det var en mycket "spännande" upplevelse. Hade hela tiden känslan av att ett felsteg och jag är död. Helhetsintrycket av de branta partierna var under tiden jag var där och strax efteråt en ganska skräckfylld upplevelse.

Utan att lägga mig i sakfrågan vill jag ändå nämna att den Israelkritiske i tråden har en poäng i sitt första inlägg. Jag blev fysiskt attackerad av ett gäng, som jag utgår ifrån var bosättare. Jag hade begått det gruvliga misstaget att vira en scarf runt huvudet för att skydda mig mot den starka solen. Fyra män knuffade runt mig i en cirkel och berättade i frän och agressiv ton att "You look like a fucking Arab" och "We could've killed you by mistake" etc. Då jag vägrade att ta av mig scarfen visade en av killarna mig sin pistol han hade nedstucken i byxlinningen. Obstinat och kanske aningen korkat frågade jag honom om han tänkte skjuta mig för att jag ville skydda mig mot solen med en scarf.
Jag vet inte hur det hade slutat om inte ett gäng Tel Avivbor jag trekkat med kommit till platsen. Jag vet inte heller vad som sedan sades, men dispyt uppstod. Mina Tel Avivpolare berättade att "they are idiots, don't bother", men de ville inte berättade vad som hade sagt ordagrant.

En annan fara i området är flash floods. Det hade varit en incident då jag var där. Jag hörde om andra. Nu inträffade en igen. Se upp om det regnar i området.
http://www.msnbc.msn.com/id/18631896

¤Corax¤; sa:
Utan att lägga mig i sakfrågan vill jag ändå nämna att den Israelkritiske i tråden har en poäng i sitt första inlägg. Jag blev fysiskt attackerad av ett gäng, som jag utgår ifrån var bosättare. Jag hade begått det gruvliga misstaget att vira en scarf runt huvudet för att skydda mig mot den starka solen. Fyra män knuffade runt mig i en cirkel och berättade i frän och agressiv ton att "You look like a fucking Arab" och "We could've killed you by mistake" etc. Då jag vägrade att ta av mig scarfen visade en av killarna mig sin pistol han hade nedstucken i byxlinningen. Obstinat och kanske aningen korkat frågade jag honom om han tänkte skjuta mig för att jag ville skydda mig mot solen med en scarf.
Jag vet inte hur det hade slutat om inte ett gäng Tel Avivbor jag trekkat med kommit till platsen. Jag vet inte heller vad som sedan sades, men dispyt uppstod. Mina Tel Avivpolare berättade att "they are idiots, don't bother", men de ville inte berättade vad som hade sagt ordagrant.

En annan fara i området är flash floods. Det hade varit en incident då jag var där. Jag hörde om andra. Nu inträffade en igen. Se upp om det regnar i området.
http://www.msnbc.msn.com/id/18631896

Det låter som om du stött på efterlevare till de tidiga israeliska jordbrukare som på 1920-talet blev utsatta för systematiska rövartåg av förfäderna till dagens palestinier. Dessa judar är minst sagt rasistiska mot sina palestinska grannar.

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg