Eftersnack Vikingarännet

Antar att flera av er deltog i Vikingarännet igår. Jag såg t ex Raymond kring Sigtuna.

Jag är nöjd med att ha genomfört rännet ned till Smedsuddsbadet men hade en del problem.

Skridskobindingarna Salomon SNS Profil frös inför alla promenaderna så att jag tappade de gäng jag åkte med som försvann medan jag fick låna nycklar yxa respektive morakniv av funktionärer för att kunna bända loss hävstången. Man åkte då och då igenom vattensamlingar och kanske skulle kag ha stampat räjält i sen därefter för att få bort isen? Till nästa gång får jag komma ihåg att smörja bindingens mekanism med vaselin innan. Mina bindingar är nya och sitter tight vilket kanske bidrog till att jag fck mera problem.

Hade glömt att ta med isdubbar. En sådan eller en skruvmejsel hade varit ett lämpligt verktyg.

Efter Roparudden fick jag isbildning på glasögnen och fick ta av dem. Den kalla fartvinden åstadkom en inflammation av hornhinnan varför jag så suddigt. När sedan isarna blev svårlästa och vrakiga samt delvis mjuka från Görveln och söderut ramlade jag ca 5 gånger oväntat. Så idag är jag lite ledbruten.

Nån som såg någon mera allvarlig fallolycka?

Det är kul att Vikingarännets organisation blivit allt bättre. 3400 deltagare allt som allt.

Hoppas på mer lättåkta isar hela vägen till nästa gång.

Thure
 

clindh

Forumvärd
Jag stod nere vid Ålsten ett par timmar och filmade lite och såg säkert en 10-15 vurpor bara där.

"Tyvärr" fick jag inte med någon som vurpade i i slowmotion dock ;-)
http://www.utsidan.se/blogs/clindh/vikingarannet-en-stilstudie.htm

Såg ett par st med blod i ansiktet, en med rejält hakförband. Hörde om en axel ur led.

Man kan fundera på hur många extra fall det blir pga nya löshälskridskor, när man är van vid fast häl? Åkte lite själv med mina nya, helt klart att man får anpassa åkstilen lite eller spänna ner vid besvärlig is.
 
Blod, svett och tårar

Nån som såg någon mera allvarlig fallolycka?

Det är kul att Vikingarännets organisation blivit allt bättre. 3400 deltagare allt som allt.

Hoppas på mer lättåkta isar hela vägen till nästa gång.

Thure

Tog en kort tur utanför Hässelby idag för att pröva ny utrustning. Strax söder om Lövstabadet hade någon gått på näbbet rejält. Mängder av blodiga papperstussar och gott om blod på isen. Sannolikt orsakat av en befintlig 'iskrater' av ansenliga mått. Jag såg inga tänder men vederbörande kanske stoppade dom i fickan. Säkert många som på jobbet i morse likt Melvin 'Bobo' Slacke* fick förklara sin nya fysionomi med att han 'sprungit på en dörr'.

* Konungariket Mosebackes proffsboxare.

Torbjörn
 
Skoj! Lite avundsjuk på er som fick åka ända in till Stockholm i år. Valde att avstå när isarna var dåliga med respekt för de olyckor som kan ske eftersom min brutna axel från förra året fortfarande spökar :-(
 
Jag kom i mål med lappad haka och blodig nummerlapp. Sen fem stygn på närakuten. Men det hade inte med tuffa isar att göra. Var lite för ivrig när jag skulle iväg från skridskopåtagningen Roparudden. Fattade inte varför en funktionär tyckte att jag skulle sätta mig på bänken. Det var ju bara en liten lätt vurpa, den såg jag att snön under mig var röd.
 
>Nån som såg någon mera allvarlig fallolycka?

Ja, jag såg en kill från sthlm speed skaters (tror jag) som de packade in i en svävare på bår.
Hoppas det inte var så allvarligt

>Det är kul att Vikingarännets organisation blivit allt bättre.

Organisationen var mkt bättre än jag trodde. Jag har inte åkt förut och av infon på webben så kan man inte se att de ska vara så bra som det var. Att det fanns bra med mat och dryck på vägen. Att man kunde vara inomhus fram till starten. Hade jag vetat om det så hade jag tagit med mig mindre mat o dryck själv samt skippat värmejackan. Så jag tycker det var väldigt bra organiserat men det hade vart kul att veta om det i förväg.


> Hoppas på mer lättåkta isar hela vägen till nästa gång.

Ja det vore kul!

Annars så hade jag kul hela vägen fram till hässelby. Efter hässelby så tappade jag alla pga av en kisspaus och fick åka solo nästan hela vägen till mål. Tungt när man rundat bromma och fick motvid och dålig is på väg upp mot kungsholmen. Ramlade en gång men klarade mig med en rejält öm armbåge.

Lite trist att så få åkare i det gäng jag åkte ville vara med och dra. Vi var ett fåtal som drog och de flesta andra åkte bara bak i kön. Jag tycker det är skoiijare om man turas om.

På det hela var det roligare än vad jag trodde. Men läskigare också. Jag har aldrig varit med om så hetsig åkning på så dålig is förut. Att köra tätt ihop med folk man inte känner i 25km/h på sprickiga isar är jag inte van vid. Fick en grilla upp i bröstet en gång och en tjej som rammade mig i ryggen en annan.

Väl mött nästa år!
 
Hjärnskakning+epilepsianfall

Det gäng jag startade med plockade upp ytterligare en kille i starten. Efter någon mil (när jag lämnat gruppen) föll han så illa att han sannolikt fick hjärnskakning (ingen hjälm) och ett epilepsianfall. Det fanns en funktionär i närheten med nollkoll ("vilket telefonnummer är det till SOS alarm?") så en av gruppmedlemmarna ringde 112 (rätt svar). De inväntade en svävare (tror jag) och gruppen fortsatte sedan.

Angående den dåliga isen från Kungsängen så kunde en tidigare plogning ha löst en del av problemen. Nu var det rätt kallt mitt i veckan innan Vikingarännet, hade det varit plogat hela vägen redan då hade sannolikt allt vatten på isen ha frusit hela vägen ner, inte halvvägs som det nu var på en del ställen, varpå de första åkarna körde sönder den tjocka överisen.
 
Angående den dåliga isen från Kungsängen så ....

Fast den riktigt dåliga isen började nog först efter Hässelby ... dit jag anlände 15.40 och då var "repet draget" ... hade ingen klocka och åkte för första gången. Åkte i klassen motion med stav/pik och tog lång lunchrast i Erikssund. Hade onödigt välfylld ryggsäck, med dunjacka och gott om dryck. Vurpade tre gånger då skenan skar ned i sprickor men slapp skador.

Hade gjort endast tre turer innan i vinter, alla i innerskärgården och på bättre is. Egendomligt att vid två tillfällen under dagen överhöra folk säga att de drömde om att någon gång åka skridskor i skärgården ...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikva Eftersnack Vikingarännet 2013 Långfärdskridsko 2
thureb Eftersnack Vikingarännet 2012 Långfärdskridsko 8
thureb Eftersnack Örebroturer och liknande 2012 Långfärdskridsko 5
skallagrimson Vikingarännet med hosta Långfärdskridsko 4
thureb Vikingarännet 2015 ställs in Långfärdskridsko 1
kajsa_den_finske Utbytesstudent på Vikingarännet? Långfärdskridsko 7
revco8 ett par frågor om vikingarännet Långfärdskridsko 1
pierrel Snabb på vikingarännet med stavar Långfärdskridsko 9
dabac Vikingarännet - starttid och trängsel? Långfärdskridsko 12
dabac stavar eller inte till vikingarännet? Långfärdskridsko 16
ett_och_noll Vikingarännet på bräda. En ny klassiker? Långfärdskridsko 1
Fliiisan Vikingarännet? Långfärdskridsko 1
Charlotte_LL Tack för draghjälp i Vikingarännet Långfärdskridsko 4
Rajjan Vikingarännet har öppnat för anmälningar Långfärdskridsko 2
Rajjan Vikingarännet 2005 Långfärdskridsko 7
GustavOh Vikingarännet startar i kungsängen Långfärdskridsko 8
thureb Vikingarännet går på lördag den 19 februari Långfärdskridsko 0
Rajjan Vikingarännet har öppnat för anmälningar Långfärdskridsko 0
GustavOh Tack vikingarännet! Långfärdskridsko 0
charles.wahlin Vikingarännet: Hur bor man smidigast? Långfärdskridsko 3
Mats L Skridskotips (Vikingarännet mm.) Långfärdskridsko 5
m. Reklam och Vikingarännet Långfärdskridsko 16
Rajjan Angående resultatlistorna för Vikingarännet Långfärdskridsko 0
Rajjan Resultatlista Vikingarännet (damer) Långfärdskridsko 0
Rajjan Resultatlista Vikingarännet (endast herrar) Långfärdskridsko 2
Rajjan Snabbare utan stavar? (Vikingarännet) Långfärdskridsko 9
cwmint Tack Vikingarännet! Långfärdskridsko 2
KLAGER Vikingarännet flyter Långfärdskridsko 0
Palle_Z Vikingarännet 2002 Långfärdskridsko 1
Mats R Vikingarännet på Webkamera! Långfärdskridsko 0
cwmint Vikingarännet, sista anmälningsdag Långfärdskridsko 0
cwmint Funktionärer till Vikingarännet Långfärdskridsko 1
kr-val Vikingarännet - sista chansen? Långfärdskridsko 2
kr-val Vikingarännet på SVT:s Plus Långfärdskridsko 0
Förslag till komplement till Vikingarännet Långfärdskridsko 1
kr-val Vikingarännet på 11-stadsloppssätt? Långfärdskridsko 1
Tack till Vikingarännet Långfärdskridsko 0
Vikingarännet-en organisatorisk flopp! Långfärdskridsko 0
Pinsamt för Vikingarännet Långfärdskridsko 6
clindh Vikingarännet är inställt Långfärdskridsko 0
Plats i Vikingarännet Långfärdskridsko 0
Tips inför Vikingarännet? Långfärdskridsko 1
Mera mot stavar i Vikingarännet. Långfärdskridsko 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.