Efterrätts tips

Jag har tummen mitt i handen när det gäller matlagning i vanliga fall o nu är det dax att ge sig ut och matuppgifterna för helgens bravader har delats ut o jag haffade snabbt åt mig efterrättsdelen för det brukar vara hyfsat lätt att slänga ihop en fruktsallad o dra fram lite glass..... men...svårt att dra med sig glass ut i kajaken.

Så....gott folk...hjälp.... vad kan jag hitta på för något lätt men någelunda kreativt? Banan i folie har man gjort några gånger om man säger så.
 
Äpplen som skärs i bitar, kokas mjuka med socker och kanel (+lite vatten vid behov) till något kompottliknande. Servera med något knaprigt till, ex Start, hemmagjort fras, smulade kex osv. Ta med vaniljsås på tetra som kyls i vattnet. Mums!

Går även att göra liknande i foliepaket men det ville du ju skippa...

Finns många mousser som man bara vispar ihop med vatten/mjölk (mjölkpulver+vatten funkar). Spetsa till det med ex hackad choklad eller några goda bär/frukter (som håller sig hyfsat även i värme)

Baka kladdig chokladkaka innan. Brukar hålla ihop ganska så bra och håller sig i rumstemp ett par dagar. Servera med ex jordgubbar till...
 
Breder du ut glassen på ett bakplåtspapper på långpannan i frysen kan du dra ut vattnet och rimmen ur glassen och få en krämig frystorkad glass som kan tas med i portionspåsar och klämmas ut över färsk frukt eller i kaffet. klart smarrigt och hållbart i varje fall 3 dagar för oss, sen är det sorgligt nog slut.
 
Baka en äppelkaka och ta med ett tetrapack färdig vaniljsås, hur gott som helst och håller sig utan problem över en helg! Vill man lyxa till det så gör man inte äppelkakan större än kökets stekpanna så kan man värma på den innan man äter. Pannkakor med sylt är en annan favorit, finns färdiga pankakssmeter som bara behöver blandas med vatten och sylt håller sig utan problem.
 
Jag minns en mycket ung men kreativ TVM:are, som smugglade med en kartong tårbottnar, en påse frysta skogsbär, riven choklad, rostade mandelspån, och en sån där gräddflaska som sprutar ut färdigvispad grädde, och när den dagen kom, mitt på fjället fixade världens lyxigaste födelsedagstårta till en kompis, som råkade fylla år :)

Mina barns storfavorit har annars varit "äppelpaj", eller rättare sagt äppelfras:

Blanda i en plastpåse: en del farinsocker, två delar mjöl, två delar havregryn, rejält med kanel och en knivsudd salt, samt efter tycke och smak, även sönderdelade valnötskärnor, hackade hasselnötter e.d.
Blanda i en annan plastpåse: torkade äppelskivor, kanel och/eller vanilj, samt efter behag även russin, tunt skivade katrinplommon, e.d.
Ta med rejält med smör ;).

Väl framme:
Blötlägg frukten en stund i minimalt med vatten.
Fräs under tiden gryn/mjöl/socker/nötblandningen i smör, t ex i Trangiakökets teflonpanna. Räkna med att behöva fylla på med smör! Rör om flitigt.
Skjut den så småningom härligt knastriga och karamelldoftande "smulpajen" åt sidan i pannan, lägg i en ny smörklick, häll i i fruktblandningen, , fräs en stund till, tills det mesta av vattnet ångat av, skyffla "smulpajen" i ett jämnt lager ovanför frukten.
Ät varm, helst innan fraset mjuknat av äppelsaften.
Med en flaska "sprutgrädde" enligt ovan, eller vaniljsås (färdig eller gjord på pulver), blir det riktigt kalas.

Den som (i likhet med mig) inte gillar kanel, kan naturligtvis skippa den helt eller ersätta den med kakaopulver, men då inte färdigblandat i gryn/mjöl/sockerblandningen.
Spelar inte vikten så stor roll, går "pajen" mycket väl att göra med färska äpplen.


Skall ni göra upp eld, är det ju jättegott med färska äpplen som man bara steker i bitar på var sin grillpinne. Ställ fram en skål med honung, en med smör och en med smulade valnötter, som var och en kan doppa/"panera" bitarna i efter behag, så har ni ett lagom långsamt och trevligt pill vid brasan ;).
 
Senast ändrad:
Fromage

Sen vintern -83 är fromage en given efterrätt för min del. En lång historia från fritidsledarutbildning. Kontentan är dock att fromag måste ätas minst en gång varje tur och när den är klar och serveras så skall följande poem deklameras:
Fromage i mitt hjärta, Fromag i mitt sinn.
Fromage för dig och mig på livets stråt!

Finns att köpa färdiga påsar som vispas ut med mjölk eller vatten. Busenkelt och gott
 
Oh tack för alla svar! Funderar på äpple, kanel stuket men det blir nog grillade fruktspett också eftersom en är allergisk mot äpplen...visserligen i rå form men vågar inte chansa. Sommaren blir förhoppningsvis lång så det finns nog tillfällen att prova allt :)

Ha en kanon helg!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Onesport Tips på turgodis Friluftsmat 12
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25
DoktorGlas Billig manuell vakuumpump - tips! Friluftsmat 4
TROY GARNER Tips billiga energybars och mycket annat Friluftsmat 4
disgruntled Tips på små behållare till salt och kryddor? Friluftsmat 32
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
pysen78 Tips: Torkade sojaprodukter Friluftsmat 3
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
ironmountain Tips på lyxig dagstursmat. Friluftsmat 21
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
rax Tips: Freezer Bag Cooking Friluftsmat 23
j.piraten Tips på 'rRiktigt god mat på paddlingen! Friluftsmat 10
omariao Ugnstorka mat! Recept & tips, tack! Friluftsmat 8
Northstar Tips på bra frukost under fjälltur Friluftsmat 61
KebneKajsa Tips: dinkelpasta Friluftsmat 8
md7dani Tips på stormkök Friluftsmat 21
Damberg Experiment med hemtorkat. Tips på lyckade blandningar? Friluftsmat 17
saraholvid Tips på vegetarisk mat till fjällvandringen Friluftsmat 33
brigas Hemtorkade tips Friluftsmat 2
Emeliie Tips på frystorkat Friluftsmat 4
Zandra Tips för utomhusbakning Friluftsmat 8
Axel Svensson Tips på sida Friluftsmat 2
bredviken Muurikka, allmänna tips Friluftsmat 3
rifri Tips för laktosintolerant Friluftsmat 5
smula supernybörjare på torkmat önskar tips!!!!!!!!!! Friluftsmat 12
niben Tips på billig utemat i ICA hyllan! Friluftsmat 23
nermander Tips för matplanering Friluftsmat 0
zzeezz TIPS Friluftsmat 2
Kalle E Energirikt tips Friluftsmat 3
sursta Tips på bra/god frystorkad mat? Friluftsmat 33
jobogg Tips om gas i kyla Friluftsmat 0
nikeri Murikka tips Friluftsmat 6
Vatten i bensinen! Tips på åtgärder. K-sprit. Friluftsmat 0
412 tips till explorer Friluftsmat 0
Komakt tips för MFS-ägare och andra Friluftsmat 0
Tips om att göra upp eld Friluftsmat 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.