Efter år av....

...frystorkat,nudlar och soppor i fjällen,letar jag nu efter något som kan göra måltiderna lite trevligare.
Har ni några tips eller alternativ till den gamla "vanliga" utematen?
Vad tar ni själva med er?

Mvh Johan
 
Torka själv!

Efter att ha läst en del matlagningstips, så provade jag detta för första gången inför en kortare tur tidigare i somras. Jag gav mig på klassikern torkad köttfärs och gjorde även en sats med torkad kyckling. Därtill gjorde jag diverse torkade grönsaker (lök, morot, potatis, mm).
Fördelen med denna metod är att man sedan, tillsammans med lite kryddor, kan kombinera dessa ingredienser till vad man önskar. Kyckling, lök och morot kan bli en suveränt god curry-gryta.
Nakdelen är att det kräver lite framförhållning och att man inte får ha för bråttom, ingredienserna behöver ligga i lite vatten ett tag för att mjukna.

Det skulle vara intressant att få veta näringsinnehållet i maten efter att man torkat den. Den borde bli mindre, men hur mycket tappar man? Någon som vet?
 
Hemtorkat!

Jag knuffar gärna för att torka mat själv, har ägnat en del av den gångna helgen åt detta! Det finns en liten men utmärkt bok i ämnet - Friluftsmat av Anita Forssell/Rabén Prisma. Den innehållet praktiska råd,recept och liten näringslära. Vad det gäller blötläggning tycker inte jag att det är nödvändigt när det gäller köttfärs och lövbiff.Jag brukar låta färsen eller köttet koka upp i lite vatten. Sedan ställer jag den kastullen åt sidan så får det dra medan jag kokar upp vatten till ris eller potatismos. När det är klart gör jag färdigt köttgrytan eller köttfärssåsen. Jag använder ofta tunnt skivad lövbiff som jag strimlar före marinering och torkning. Köttet är jättegott att äta även utan tillagning, jag har svårt att låta bli att provsmaka... Man kan få både väldigt god mat och stor variation genom att torka maten själv,ser redan fram mot måltiderna vi ska äta under kommande fjällvandring, första veckan i september!

Hälsn. BrittMarie
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.