Dyra tröjor i ribbstickad polyester

Hej,

Jag har sett i butikerna att det nu finns svindyra tröjor och koftor i någon sorts ribbstickad polyester, fabr. polartech. De kostar uppemot 1600:- och hänger bland andra fleeceplagg. Är detta nåt nytt supermaterial med alldeles fantastiska egenskaper? fiberpäls => fleece => "detta här" ?

Vad är "detta här" (Och nej, jag har inte frågat i butikerna,,,), och hur är de bättre? (annars fattar jag ingenting, en tröja är väl en tröja,,) Och Nej, jag tänker inte köpa nån. Jag klarar mig med mina gamla plagg, men undra kan man ju,,,
 
Intressant, måste vara en så stor innovation att ingen kan begripa dess storhet. Jag vet att det under ett par år funnits nåt slags "ylle-lookalike" version av Polartecs fleece i 100% polyester, nåt slags tweedtexturerad variant (givetvis m mindre loft än gamla 200-fleecen). Det är inte den du menar?

Minns du vilket märke det var?
 
Många vill ju ha nåt lite mer elegant än en noppig fleeceyta, så då tar de ledande tygfabrikanterna (= Malden Mills/Polartec) fram mer strukturerade ytor som påminner om till exempel ull.

Att prislappen säger 1600 beror gissningsvis på att varumärket på plagget är ett fossil av en tidig fågel:
164pic1.jpg

...eller ett arktiskt hunddjur (men då har tröjan antagligen ett membran):
fjalrev1.jpg
 
Senast ändrad:
Inte nog med att den länkade produkten var ful, den var dyr också. Vad har den för fördelar jämfört med ull (som sällan kostar så mkt) ? (antagligen vikt iofs, men det bekommer mig inte)
 
Inte nog med att den länkade produkten var ful, den var dyr också. Vad har den för fördelar jämfört med ull (som sällan kostar så mkt) ? (antagligen vikt iofs, men det bekommer mig inte)

Ylle är ett suveränt material, ändå har fleece vissa fördelar (och givetvis nackdelar), som att den är lättare och slittåligare än ylle. Många blandar ju de två materialen för att optimera deras egenskaper. Vad det gäller priser så finns både billiga och dyra plagg av båda materialen. Tillverkarna "måste" ju även komma med nyheter år efter år för att vi -ofta okritiska- konsumenter skall hålla köphysterin på högsta nivå.
 
Själv tycker jag ju faktiskt att Asterix-tröjorna är vansinnigt snygga, men det är en smaksak. Men jag tänker inte betala 1600 för en sån. Inte heller 1200 för en Lundhags.

Fördelar jämfört med ull är väl slitstyrkan och vattentåligheten. Fördelen jämfört med vanlig fleece är ett elegantare utseende och att den möjligen inte tappar sin glans lika fort.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...