Duottar - Akka

Hej alla vandrings entusiaster!

Jag och min fästman planerar på att vandra i Sarek i sommar. Våran idé, helt oplanerad än så länge, är att ta helikopter till Douttar stugorna. Därefter gå dalen Álggavágge mot Skárjá sedan ta dalen Rouhtesvágge förbi Niják sedan ner på Padjelantaleden mot Akkastugorna.

Är det någon som har gått den vägen?
Hur är vadandet?
Är stavar ett måste?
Hur många nätter ska man räkna med?

Vi tar emot alla tips vi kan få då vi aldrig vandrat i Sarek tidigare men är vana vandrare och hemma i fjällen.

Tack på förhand!

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Stavar skulle jag definitivt rekommendera då ni har ett några glaciärjockar att vada på vägen. Stavarna ger inte bara extra stöd när man flyttar foten men ger även möjlighet att känna vad som finns framför fötterna (sten, djuphåla mm) när siktdjupet är noll.
Antal nätter beror givetvis helt på er egen förmåga men även det tempo ni vill hålla genom det vackra landskapet och vädret. Ett riktmärke kan vara Alkavaare kapell-Skarja 2d, Skarja-Riutesvagge-Treparksmötet-Änonjalne 2,5 d.
Generellt en fin förstatur i Sarek genom några av dess vackra huvuddalar som samtidigt inte bjuder på några riktigt svåra passager eller vad.

Senast ändrad:
Roddbåtarnas skick är just nu okänt och troligen inget vidare. Dock kommer nya åror att skickas dit i samband med kyrkhelgen i Alkavare slutet av juli. Från dess är det rimligt att räkna med att båtarna är användbara. Många (inte jag) har även vadat där båtarna brukar ligga, nära utloppet från sjön till Miellädno men förutsättningarna för att göra det kan nog variera en hel del.

För övrigt finns tre betydande vad längs er planerade väg (jokken från Vattendelarglaciären i Alggavagge, Goupherjåhkå, Smajlajåhkå). Jag skulle inte ens försöka dessa utan stavar, men det är väl individuellt.

För mig är er sträcka fem vandringsdagar, men jag skulle räkna med minst sex dagar.

Hej alla vandrings entusiaster!

Jag och min fästman planerar på att vandra i Sarek i sommar. Våran idé, helt oplanerad än så länge, är att ta helikopter till Douttar stugorna. Därefter gå dalen Álggavágge mot Skárjá sedan ta dalen Rouhtesvágge förbi Niják sedan ner på Padjelantaleden mot Akkastugorna.
Till Tuottar kan ni nog inte flyga in, den stugplatsen ligger inne i Padjelanta och där får man inte landa. Till Tarreluoppal däremot går det, eller för att vara exakt så landar helikoptern precis utanför parkgränsen ca 1 km från stugorna. Därifrån går ni lika enkelt upp till Algajávrre och kapellet.

Stavar skulle jag definitivt rekommendera då ni har ett några glaciärjockar att vada på vägen. Stavarna ger inte bara extra stöd när man flyttar foten men ger även möjlighet att känna vad som finns framför fötterna (sten, djuphåla mm) när siktdjupet är noll.
Antal nätter beror givetvis helt på er egen förmåga men även det tempo ni vill hålla genom det vackra landskapet och vädret. Ett riktmärke kan vara Alkavaare kapell-Skarja 2d, Skarja-Riutesvagge-Treparksmötet-Änonjalne 2,5 d.
Generellt en fin förstatur i Sarek genom några av dess vackra huvuddalar som samtidigt inte bjuder på några riktigt svåra passager eller vad.
Fantastiskt! Tack så mycket för svar. Skulle säga att vi snittar 1,5-2 mil om dagen. Då ska vi införskaffa stavar:)

Aktuellt

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap
För Karin Strandberg och Karin Wallén är det självklart att hunden ska med på vandringen. Nu har de samlat sina kunskaper i en handbok!

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt
Inför vår- och sommarsäsongen lanserar flera svenska varumärken nyheter med låg vikt. Utsidans redaktion listar fem favoriter!
Roddbåtarnas skick är just nu okänt och troligen inget vidare. Dock kommer nya åror att skickas dit i samband med kyrkhelgen i Alkavare slutet av juli. Från dess är det rimligt att räkna med att båtarna är användbara. Många (inte jag) har även vadat där båtarna brukar ligga, nära utloppet från sjön till Miellädno men förutsättningarna för att göra det kan nog variera en hel del.

För övrigt finns tre betydande vad längs er planerade väg (jokken från Vattendelarglaciären i Alggavagge, Goupherjåhkå, Smajlajåhkå). Jag skulle inte ens försöka dessa utan stavar, men det är väl individuellt.

För mig är er sträcka fem vandringsdagar, men jag skulle räkna med minst sex dagar.
Mycket bra info! Tack så mycket!

Fantastiskt! Tack så mycket för svar. Skulle säga att vi snittar 1,5-2 mil om dagen. Då ska vi införskaffa stavar:)

Både norra Alggavagge och Routesvagge är lättgångna dalgångar som medger relativt bra tempo, så att snitta på 15-20km på dessa sträckor i bra väder funkar. Västra änden av Alggavagge speciellt förbi sjön har en del videsnår vilket bromsar upp tempot en hel del. Ett tips för sträckan mellan vadet över Goupherjåhkkå och Skarja är att hålla lite höjd runt 800m istället för att gå nere utmed vattnet för att undvika vide mm.
Som stavar kan jag rekommendera Black Diamond Trail som funkar riktigt bra. Vi är inne på 10+ år på våra stavar utan minsta problem, tredelade och robusta i aluminium. Flicklock stängning vilket är att föredra 10 gånger av 10 jämfört med Twistlock stängning. Finns även en Trail Wm som är lite kortare. Som riktmärke kan jag tipsa om att jag har mina stavar på 128cm (är 193cm lång) och min dotter på 121cm (hon är 170cm).

Senast ändrad:
Alternativ att ni kan gå från Akka och väster om Gisuris och fortsätta mot Alggavagge genom Násasvágge. Då slipper ni vada Mielländo.

Startar ni istället i Darrenlouppal där helikoptern kan landa kan ni välja att ex gå in i Sarvesvagge och ta er till Alggavagge via Niejdariehpvagge som alternativt vägval.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.