Duntofflor med välisolerad sula?

Jag vill skaffa mig ett par duntofflor att ha när jag sitter vid elden under vinterutflykter. Fötterna är nämligen det enda jag brukar frysa om vid såna tillfällen, eftersom de är lite svåra att bylta på fler lager när man har skor på sig. Vad har ni gör erfarenheter? Jag skulle vilja ha några med väldigt isolerande sula, så att man kan ha fötterna på snön i några timmar! Alltså inte den sortens duntofflor man bara har i sovsäcken.
Har sett på Roberts att de har modeller där man kan dra på en "yttersko" utanpå sovsäckstofflan, någon som testat?
(Ja då, jag förstår att det säkert finns jättevälisolerade skor också, men nu undrar jag om det här med duntofflor!)
 
Skaffa ett par som är riktigt rymliga så att du kan få plats med extra sulor om du tycker de isolerar för dåligt underifrån. Ta ett billigt liggunderlag och klipp ut sulor i lämplig storlek och antal och i toffeln.
 
Åhå, vad är "neos överdragsskor"? Har missat!
Både de länkade produkterna verkar mer vara för användning inne i tältet, och till exempel alldeles för hala för att gå på snö med (kanske inte finns någon modell som inte är det?)
Sant, en extra liggunderlagssula borde ju vara lätt att fixa, och den behöver inte ha snygg passform eller vara bekväm att gå på i ett par oformliga stillasittarskor ... men varför skulle det vara bättre att sätta dem utanpå som en pådragsbadtoffla? :-D
 
I och med att dom inte har riktiga sulor , sliter och det kan bli blött om snön smälter.

Kolla på Neos överdragsskor för då kan du dra dom på dig när du skall gå i djupsnö,stå stilla och vid lägerliv.
Dom dras över vanliga skor/kängor - kanske bästa lösningen.

Folk på vinterturer kombinerar Neos överdragsskor med tidigare nämnda sovskor , då kan man ha dom vid lägret och låta kängor torka ur t.ex

Neos Navigator och Voyager är väl dom du skall titta på om du vill ha höga skaft
 
Ah, tjusiga! Men de ser inte ut att rymma dun"skor" utan att trycka ihop loftet, utan verkar vara avsedda för vanliga skor/kängor.
Jag är inte heller egentligen ute efter att det ska bli vattentätt (de utflykter jag tänker på är dem då det ändå är så pass kallt att det är torrt), utan jag är ute efter att foten ska isoleras från markkylan när man myser vid elden (men att det gärna ska gå att gå runt och hämta mer ved och sånt, så någon form av sula som man inte hakar och slår ihjäl sig på).
Det blir inte kallt om fötterna medan jag går, utan det brukar hända efter en stunds stillasittande (det händer ju på resten av kroppen också, men där är det lättare att dra på sig fler lager). Därav önskemålet om ett par jättevarma lägerskor.
 
Ja men dessa är exakt vad du letar efter , finns en osiolerad och en isolerad huvudvariant.

Snörar du upp kängorna/skorna och sätter på dig dom isolerade så håller du värmen säkert till -40....

Det fina med sådana här är att du kan gå med joggingskor ut i smällkalla vintern och dra på sådana här och hålla dig varm.
 
Det låter onekligen fiffigt,ska kolla lite närmare på om jag tror att jag har behov av dem!
En av anledningarna till att jag funderar just på duntofflor är vikten, som de här inte kan matcha, och så går de att ha i sovsäcken och så är det skönt att ta av sig skorna man gått i :)
 
Det låter onekligen fiffigt,ska kolla lite närmare på om jag tror att jag har behov av dem!
En av anledningarna till att jag funderar just på duntofflor är vikten, som de här inte kan matcha, och så går de att ha i sovsäcken och så är det skönt att ta av sig skorna man gått i :)

Jag har aldrig duntofflorna utomhus utan "skal", de är för ömtåliga dessvärre. Mitt skal är ett par "fotposer" från Bergans. Finns bl a på xxl. De är ganska lätta, gjorda i bomull med tunn gummisula. Inuti har jag en bit från ett gammalt liggunderlag.

...om du tänker gå omkring mycket så är nog överdragsskor med riktiga sulor bättre, lättviktsalternativen brukar inte ha riktiga sulor utan mer en tunn gummibeläggning. Varm i sovsäcken klarar du med sockar om du jobbar lite extra med isoleringen runt huvud och ansikte tror jag :).

//J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.