Dunläckage på jackan?

Jag undrar om det är någon som har nån erfarenhet omkring dunläckage i kläder. Hur mycket är normalt? Kan man vänta sig att tyget/jackan skall vara helt tät? Jag undrar eftersom jag nyss har köpt mig en Haglöfs Supreme och tycker att denna läcker ganska rejält. Tyget på denna är DuPont Tactel Diamond Ripstop på utsidan och foder i Tactel. Tacksam för erfarenheter kring detta...
 
Grattis!

Köpte också en haglöfs suprem och såg ibland ut som en liten höna när jag tog av jackan. Jag funderade liksom du på man kanske måste acceptera det samtidigt som jag var irriterad. Jag gick tillbaka med jackan nästan direkt och på butiken såg de inte förvånade ut! På reklamationsrapporten står det "Släpper väldigt mycket dun. Haglöfs är vidtalade och känner till problemet." Så varken du eller jag tycks vara först med att lida av problemet. På butiken har de när jag har ringt sagt att de på haglöfs sagt att jag ska få en ny jacka men den har jag ännu inte fått. Det är idag söndag mer än tre veckor sedan jag reklamerade och i fredags hade de inte skickat jackan från haglöfs så det går inte snabbt.

Men hur som helst, släpper den ut mycket dun bör du REKLAMERA, i synnerhet som det verkar vara ett genomgående fel. Vad har du före färg på din? Jag köpte en svart och chokladbrun från nån provkollektion (klart snyggare och billigare), undrar om felet gäller endast dessa eller även de ordinarie?

/Andreas
 
The correct terminology is migrating

The correct terminology is migrating it can happen with
all types of filling not just Dun the only thing to do is
replace the product ie: take it back to the shop & replace with a different product
 
Har fått nya jackan nu...

Nu har jag fått min nya jacka! Upplevde den som lite tunnare än min tidigare men jag tror den är bra. Nya loggan (tyvär) och grå färg. Jackan ska vara gjord i DuPont Tactel, förhoppningsvis ska väl det funka (någon som känner till materialet? Egenskaper? Vattenavisande?). HAr ännu inte haft chansen att testa men tar nog med den till skidspåret i morgon om man tvingas vänta på flickan sin. Det kan nog vara skönt det är just nu ca 18 minusgrader, länge sedan det var så kallt här i Umeå (undantaget senaste dagarna).
Hoppas det går vägen för dig med!

/Andreas
 
Tiden får utvisa...

Hej igen
Efter att ha fått höra synpunkterna kring dunläckage gick jag tillbaka till affären och reklamerade jackan. De sa att de skulle skicka ned den. Dagen efter blir jag uppringd av affären som säger att de har talat med Haglöfs som ville att jag skulle använda jackan "ett par mänader" till. Enligt dem "brukar" det visst ge sig efter ett tag. Vet inte om man egentligen ska acceptera detta men det gjorde jag. Jag har ju varit in med den ett varv nu så tiden får utvisa vad som nu händer. Fortsätter läckaget så kommer jag inte sitta tyst, det är i alla fall säkert.
 
Se till att få deras svar skiftligt

Ifall du tänker följa deras råd om att vänta ett par månader så skulle jag rekommendera dej att se till att få en skriftligt löfte från tillverkaren att de tänker hjälpa dej då du återkommer om ett par månader... Då har våren ( och värmen?) kommit och man har en massa annat att tänka på så dynjackan kanske blir liggande ett tag... Och väntar du tillräckligt länge så KANSKE du kan få nästa års modell i utbyte.
/
Hasse
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Nap Addera innerficka på skaljack, fästmedel? Kläder 5
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
FruNalleman Rom i oktober - vad ha på fötterna? Kläder 11
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
Lakritsglass Skillnad på dunjackor? Kläder 23
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
FruNalleman Skillnad på herr- och damskor i storlekar? Kläder 45
Karolina P Värde på nya Jörnkängor? Kläder 6
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
rJohansson Vad ha med sig på 7-dagar? Kläder 21
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
jjonas Minkolja på Lundhags Vandra Kläder 6
Lankus Torr på tur. Att köpa vattentät klädsel för vandring. Kläder 9
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Mansson Tips på damasker/ gaiters Kläder 12
Erik_Ö Fläckar på Gore-tex Kläder 3
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18
fingret Är det skillnad på fleece och fleece? Kläder 37

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.