Dunjackor -ännu mera

Jag tror att jag har läst alla inlägg ang dunjackor som förstärkningsplagg men blir ändå inte riktigt klok på det hela:

Jag vill ha en varm dunjacka att ha under skaljackan på veckoturer (övernattning utomhus) i fjällen mellan slutet av februari till vårvintern. Jag är hopplöst frusen av mig (och hade jag haft lite överlevnadsinstinkt skulle jag inte ens ha vistas i kalla klimat). Jag har tittat på tre alternativ, Klättermusens Liv och Bore samt Haglöfs Nube Q. De förstnämda två är bra då jag gillar Klättermusens filosofi, men å andra sidan verkar Haglöfs Nube vara ett mellanting i tjocklek (och i pris=) mellan Liv och Bore. Är det någon som har erfarenhet av dessa jackor?

*Är Liv för lite vintertid?
*Är Haglöfs i tjocklek ett mellanting mellan Bore och Liv?
*Kan man få in Bore alt Nube under en skaljacka som sitter "normalt" (dvs inte superslimmat men inte heller pluffsigt)? Skulle man kanske tom kunna använda Bore/Nube under skaljackan inne i stan utan att se ut som en förlorad michelin?

Tack för hjälpen och gott nytt år!
 
Försöker att undvika dun vid plusgrader. Detta gör att oftast jag har på mig ett underställ, ett mikroflees/ullfrotté och en syntetfoderjacka från RAB (430g) + skaljacka när temp är över eller runt nollan (med detta klarar jag tom några minusgrader om jag inte är för svettig innan). 430+290=720g är tyngre än en motsvarande dunjacka men då riskerar jag iaf inte få dunet fuktigt och det blir mer flexibelt (mellan 3-8 minusgrader har LIV istället för sytetfoderjackan och vid ännu kallare har jag båda).

Om du har svårt att hitta bra syntetfoder jackor i Sverige testa Towerridge.co.uk (ca 1000-1200 kr inklusive frakt).
 
Dunjackor..

... måste få avyttra ett par ord såhär på småtimmarna efter att ha suttit i bilen från Norge i 12 h i sträck.. ;)

Jag köpte Haglöfs duntröja eftersom den verkar seriös och är mkt varm. Fick den dessutom superbilligt. Kikade på Klättermusen LIV också men tycker den är på tok för tunn.

Ska man lägga 1800+ kan man lika gärna ta en tjockare...

// Jocke, som nu har tusentals bilder att sortera efter resan!
 
Varför under..

Jag tror att jag har läst alla inlägg ang dunjackor som förstärkningsplagg men blir ändå inte riktigt klok på det hela:

Jag vill ha en varm dunjacka att ha under skaljackan på veckoturer (övernattning utomhus) i fjällen mellan slutet av februari till vårvintern. (klipp)
Tack för hjälpen och gott nytt år!

...skaljackan? Då måste du ju ta av dig jackan när du tar på dig dunjackan = värmeförlust. Dessutom kan din dunjacka inte vara så tjock om den ska få plats under skaljackan och varför då använda dun alls? Under skaljackan kan du ju lika gärna ha en tjock tröja eller två tunna...

Jag skulle satsa på en rejäl jacka istället och dra den över skaljackan. Du kommer visserligen att se ut som en michelingubbe men det gör man ju om man vill ha flera cm värmeisolering runt kroppen...

Häls,

//J
 
*Är Liv för lite vintertid?
*Är Haglöfs i tjocklek ett mellanting mellan Bore och Liv?
*Kan man få in Bore alt Nube under en skaljacka som sitter "normalt" (dvs inte superslimmat men inte heller pluffsigt)? Skulle man kanske tom kunna använda Bore/Nube under skaljackan inne i stan utan att se ut som en förlorad michelin?

Tack för hjälpen och gott nytt år!
Imponerande med någon som läser i tidigare trådar innan man startar en ny, det är mer än de flesta (och jag själv) brukar orka!

Nå. Med de önskemål du har, dvs vinterbruk under den "reella" vintern (i praktiken är väldigt få ute på några veckoturer innan februari, och knappt då), innebär det att du tänker dig rejäla köldprövningar, kanske så kallt man kan få det i Sverige. Om du dessutom är frusen av dig, så finns ingen anledning att satsa på något annat än det tjockaste. Kanske skaffar du på sikt en ultralätt, tunnare dunjacka (Kl-musen Liv, RAB, ME Lightline, PHD Minimus eller så) för den senare delen av våren, och kanske kommer den jackan också att följa med sommartid (om du inte skaffar ytterligare en syntetfoderjacka...)

Men, om prio ligger på en fetvarm jacka för rent vinterbruk så tycker jag du ska glömma att ha den under skalet. Så stor skaljacka har du (förhoppningsvis?) inte, och isåfall borde du snegla på ett nytt skal... En stor dunjacka har en del andra trevliga detaljer som huva, fodrade fickor, förlängd rygg mm. Ingen idé att frysa om ändan pga en kort dunjacka, mycket okomfortabelt.

Baksidan av dessa dunjackor är förstås att de kostar, väger och tar plats (som en stadsjeep). Ju bättre dunkvalitet desto lättare och mer komprimerbar, men också dyrare. Fundera på om du behöver vattentätt yttertyg på jackan, vissa tycker det och andra inte.

Sen tycker jag du ska starta jakten på outlets och beg.-jackor. Om du har vägarna förbi hufvudstaden, så ligger Igor Sport alldeles bredvid Skanstull T-banestopp, och de säljer ofta ut feta dunjackor till 50%, fjolårsmodeller. Sortimentet är förstås litet, men tålamod brukar betala sig. Om du ska till USA så hittar du lätt Marmor, TNF mfl på outlets där, för en spottstyver jämfört med här.
 
Jag har en viss erfarenhet av dunjackor/västar. Behöver man dunjacka vid rast etc brukar man bära den ytterst och en dubbel är inte bara varmast utan även mest viktvärmeeffektiv.
Som enkelt förstärkningsplagg vid rast kan man bära dunväst under ytterlagret, en dunväst kan gärna vara genomsydd.
Jag har ett antal enkla, quiltade och baffliga dunjackor, med hel frontöppning, de samlar mest damm i garderoben och det beror på att de ger värme men inte nog med isolering för mig.
Övernattar man ute i grandubletten med öppen eld kräver det något rubustare ytterplagg än flimsig nylon och glödotålig Mex-tex, sover man i tält eller snöka blir det garanterat kallare och man vill gärna ha värmande plagg. Glöm inte mössorna.
//J
 
Jo vare sig du bär den bubbla dunjackan ytterst eller någon annanstans så är det inte för fashinon linjen, man se ut som gubben Michelins syskon...
//J
 
Jag tror att jag har läst alla inlägg ang dunjackor som förstärkningsplagg men blir ändå inte riktigt klok på det hela:

Jag vill ha en varm dunjacka att ha under skaljackan på veckoturer (övernattning utomhus) i fjällen mellan slutet av februari till vårvintern. Jag är hopplöst frusen av mig (och hade jag haft lite överlevnadsinstinkt skulle jag inte ens ha vistas i kalla klimat). Jag har tittat på tre alternativ, Klättermusens Liv och Bore samt Haglöfs Nube Q. De förstnämda två är bra då jag gillar Klättermusens filosofi, men å andra sidan verkar Haglöfs Nube vara ett mellanting i tjocklek (och i pris=) mellan Liv och Bore. Är det någon som har erfarenhet av dessa jackor?

*Är Liv för lite vintertid?
*Är Haglöfs i tjocklek ett mellanting mellan Bore och Liv?
*Kan man få in Bore alt Nube under en skaljacka som sitter "normalt" (dvs inte superslimmat men inte heller pluffsigt)? Skulle man kanske tom kunna använda Bore/Nube under skaljackan inne i stan utan att se ut som en förlorad michelin?

Tack för hjälpen och gott nytt år!



Jag har Haglöfs LIM dunjacka som är likadan som Nube. Den är utmärkt att ha under en skaljacka, jag har den under en Tierra Conrad Kain. Höst och vår funkar den som rastplagg utan skal. Det är perfekt vid rast men otänkbart vid aktivitet. Liv är väldigt tunn i mina ögon och går bort vintertid (har Fleece istället).

Ett annat alternativ under skalet är haglöfs "Barrier hood", den har syntetfoder och blir inte så fuktkänslig och passar dessutom ypperligt under ett skal. Tyvärr såg jag den efter att dunjackan införskaffats..
 
Senast ändrad:
Om du har läst alla gamla inlägg har du förmodligen stött på min gamla "kravlista":

Några allmänna råd som jag brukar ge om dunjackor för vinterfjällturer:

* Liten packvolym och låg vikt (högst 1000 g)
* Bra dun. Kvalitet på minst 700+
* Facksydd. Inga genomgående sömmar
* Tjock dunfylld huva.
* Värmefickor för händerna.


För 10 år sedan fanns det knappt några jackor på under 800 g som uppyllde de övriga kraven. Men tygerna blir lättare och lättare, så nu kan man hitta fler riktigt lätta jackor som ändå pallar för riktiga vinterturer (där man får vara beredd på ner mot -30). Dock har de en tendens att vara ganska dyra.

Under eller över skaljackan? Jag brukar slänga på mig dunjackan vid raster utanpå det som jag för tillfället har på mig. Är det dåligt väder blir det utanpå skaljackan. När jag har dunjackan morgon och kväll använder jag den som enda ytterplagg. Ibland har jag haft dunjacka under skaljackan, men då har det varit speciella tillfällen (blötsnö och vind, lägerarbete i hård vind och snödrev eller liknande) .
 
Tackar för de utförliga svaren! =) Inte trodde jag att man skulle få så mycket svar så snabbt. Lutar nog åt att det blir en Haglöfs iaf.
God fortsättning!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.