Dum fråga

Filosofisk fråga?

Det låter som en filosofisk fråga, kan man någonsin gå upp på en topp utan ha varit uppe förut? Man behöver inte klätterutrustning för att gå upp på Kebenekaise, boka bara in dig på en tur, lite kondition skadar inte.
 
Ingen dum fråga alls

Ja, absolut!

Varje dag under högsäsong går ett par guidade turer från fjällstationen upp till Kebnekaise sydtopp. Kostnaden för att följa med är någonstans mellan 150 och 200 kronor per person. Turen går den östra leden, vilket innebär ett litet inslag av något som kan liknas vid klättring, men du behöver ingen klättererfarenhet för att kunna följa med (du blir inte ens säkrad under den brantaste passagen). Tycker du att det känns för äventyrligt kan du istället gå den längre västra leden. Där är det definitivt inga inslag av klättring utan "bara" vandring i branta backar. Det går inga guidade turer den västra leden.

Då du kommer till Kebnekaise kommer du av STFs personal att bli varnad för att gå den östra leden på egen hand. Visst, den går bitvis över en glaciär och den har ett inslag av något som liknar klättring, men eftersom man inte går hopknutna i rep över glaciären eller säkras på väg uppför den brantaste passagen har jag svårt att se varför det skulle vara säkrare att gå med guide än med kompisarna. Däremot har guiderna mycket intressant att berätta och de vet t.ex. var sista chansen att fylla vattenflaskan är, så ur den synvinkeln kan den guidade turen vara värd pengarna.
 
Kebnekaisetoppar

Sommartid kan man bestiga Kebnekaises sydtopp via västra leden utan gedigen fjällkunskap. Förutsätter dock att du kan läsa karta, samt har den med dig. Avråder dig också att gå ensam.
Vill man upp vintertid eller gå östra leden så hoppas jag du tänker dig för om du saknar fjällvana, klättersele eller bra förutsättningar. Jag var upp på sydtoppen via östra leden i torsdags (JO det ÄR SANT!) och det var rätt mörkt när vi kom ner, trots att vi startat från Tarfala som ligger ett par hundra höjdmeter högre än Kebs fjällstation, som annars är en rätt lämplig startpunkt. Vill man sedan gå "kamvandringen" mellan sydtoppen och nordtoppen som vi delvis gjorde måste man veta vad man håller på med, samt vara inknutna i ett replag. Ett lysande tips är att du begär att få en guide med dig från fjällstationen. Vet inte exakt vad det kostar, men det är värdefullt om man känner sig lite osäker. Guiden kan hyra dig utrustning du saknar, bedömma väderförhållanden samt jaga på dig när det går för långsamt i uppförsbackarna. Sydtoppen är oavsett årstid en rätt så svettig dagsetapp, trots att man startar från fjällstationen (4-5 timmar från närmaste bilväg). Tur tips:
1.Åk till Kiruna och Nikkaluokta en fredag, skida/vandra till fjällstationen.
2.SOV!
3.Gör sydtoppen med guide lördag.
4.SOV!
5.Ta dig därifrån på söndag.
Vill man se annat än bara sydtoppen rekommenderar jag att man stannar 10 dagar. Eller går en veckas kurs. Kolla in kursutbudet på:
http://www.meravsverige.nu
God tur!
 
Tack för tips

tack för alla tips! Kommer att åka upp i juni eller juli. Ska defenitvt försöka mig på en topptur.

MvH
Karl
 
Glöm ej!

En plastpåse eller en rumplapp för en kul nedfärd på snön!

Från mina antecknigar och min första svenska fjällvandringstur:

"Had a marvelous dinner at the Fjällstation. The Abisko Fjällstation resort is historic. The place where Swedish people in the early century learned how to behave in the Scandinavian alps...
Last day at the "station" we joined a guided tour for climbing the Kebnekaise (2119).
I really recommend this tour as it gives you the history behind the Abisko fjällstation; the first men and the first climbs of the Kebnekaise mountain. Some really funny people in the group! Two people had to give it in before we reached the first glacier (of Björling?). One of them bringing some ten cans of coke in his rucksack for him and his son... surprisingly though he came back to the group just before we reached the top glacier. He had done the Keb all on his own with absolutely no experience of hiking at all. The guide gave him a lot of shit for taking the risk walking on his own over the glaciers..!"

Och så givetvis då toppbilden med en gnutta självironi (man var ju trots allt nöjd över bedriften):
http://w1.865.telia.com/~u86520535/Abisko_97/Abisko97_10.jpg
Trodde föresten aldrig att toppen skulle vara så spetsig som den visade sig vara vid det här tillfället!

MVH
Jmlove
 
Sydtoppen

Hej igen!
Om du kommer dig upp på sydtoppen vid strålande väder, ser du från sydtoppen en yta lika stor som en elftedel av Sverige (enligt hörsägen). När jag var upp där första gången träffade jag en engelsman som hade besökt Keb åtta gånger, och haft otur med vädret alla åtta gånger... Om jag inte missminner mig är det fjällkarta BD8 (och BD6) som täcker området. Finns också en 1:25 000 karta över enbart Kebnekaiseområdet.
 
Re: Glöm ej!

jmlove; sa:
"Had a marvelous dinner at the Fjällstation. The Abisko Fjällstation resort is historic. The place where Swedish people in the early century learned how to behave in the Scandinavian alps...
/.../
I really recommend this tour as it gives you the history behind the Abisko fjällstation; the first men and the first climbs of the Kebnekaise mountain.

Trevlig beskrivning av toppturen och en dramatisk bild från toppen, men menar du verkligen Abisko Fjällstation? Såvitt jag minns heter även fjällstationen Kebnekaise.
 
Kanon fråga

Granbacken; sa:
Kan man göra en topptur på kebbenkaise även om man inte har någon erfarenhet?

Det fråga du stillede turde jag intet selv gjörda. Så det är super att læse att du fik respons. - Också att der är muligheder for eventyr for uerfarne folk! Jag går for tiden och dagdrömmer om at 'bestige' Keb forventningsvis näste år. Det er vel for sent til november, eller hur? For att träne vil jag vandre på en-dags basis rundt Stockholm-området her i hösten. Hvis jag har tur, är der kanske mulighet for en fjällvandring också till hösten. Derefter afgang til Keb!

- OK, jag skriver kunstigt, fordi jag är dansker och pröver att skriva på skandinavisk ;)

/Ata
[Ändrat av ata 2002-08-31 kl 23:33]
 
Re: Kanon fråga

[
- OK, jag skriver kunstigt, fordi jag är dansker och pröver att skriva på skandinavisk ;)

/Ata


- Ata: Skriv pà danska istállet: det er dejligare! och mer exotiskt i det hár forumet! ;-)

MVH /mats
 
dansk kontra skandinavisk

På trods (eller måske netop derfor?) af vores nationers lange historie som broderfolk, har jeg meget ofte oplevet jeres (svenskernes) skeptisme over at indgå en samtale med mig, når jeg henvender mig til jer på dansk. Anderledes åbne og venlige er I svenskere :), når jeg slår over til det skandinaviske. Pudsigt nok er det samme tilfældet, når jeg skriver et dansk kontra et skandinaviske indlæg her på Utsidan. Så, ud fra min erfaring skal jeg altså skrive på dansk, hvis jeg ikke ønsker videre respons på mit indlæg. (Lad os se om det også holder stik i dette tilfælde ;) ).

Summa-sumarum, derfor det skandinaviske lydskrift...men jeg vil hellere end gerne skrive på dansk....

/ata
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rjarnhall Äventyrs kanot!? Expeditioner 3
zardoz Fråga ang. SSK på expedition Expeditioner 10
perberg Fråga om Silent way Expeditioner 1
Niclas_skane visum fråga... Expeditioner 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.