Dubbla lagertvå plagg.

Tänkte komplettera med ännu ett lager för att hålla mig riktigt varm och go, då jag står statiskt vid strandkanten och fiskar havsöring kalla, isiga och blåsiga dagar. En del har rekommenderat något som heter Primaloft. Mina nuvarande plagg är ganska tunna och får plats med en hel del under.

Skaljacka
200G Merino underställ
400G Merino tröja
What more?


Tips?
 
Ibland kan det bli kallare av att klä på sig mera, om det blir trångt så att varm luft klms ut. Man skall alltså inte ha tights kläder, utan se till att det finns utrymme för varm luft.

Sedan är det bara att välja valfri ylletröja
 
Ett av de mest underskattade värmeplaggen är den glesstickade långärmade ylletröjan, fint garn och grova stickor. Brukar inte gå att köpa i boden men går fort att sticka.
Givetvis krävs tillräckligt rymliga ytterplagg, uppe som nere. Varma fötter brukar börja med rejäl, varm go mössa.
 
Två mellanlager funkar ofta jättebra om de inte sitter för tajt. Jag brukar ha över mitt underställ i ull försvarets m90 tröja tunn och över den en m90 värmetröja. Funkar super!!

Over and out
 
Rab har en med 100g/m2 i kroppen och 60 i armarna. Tjockare än så finns också, men då börjar det bli ytterplaggstjocklek t ex patagonias DAS parka


//
Cake
 
Rab generator jacket - om du inte vill ha huva och Xenon om du vill ha huva är två trevliga primaloftmellanlagerjackor som man ibland kan hitta billigt tex. På ebay.co.uk

Om du mest ska ha dom när du sitter still som extra förstärkningsplagg kan du ju välja ett mellanlager i dun.

Rab Microlight – jag har en sån, väldigt varm, utan huva. Sen finns Microlight Alpine Jacket – samma men med huva.

Alla rätt prisvärda och går hitta hyfsat billiga i england.

Ex från ebay
http://www.ebay.co.uk/itm/Rab-Mens-...s_Sports_Clothing_LE&var=&hash=item2a14e56066

http://www.ebay.co.uk/itm/Mens-Rab-...pt=UK_Men_s_Coats_Jackets&hash=item35c422f20f
 
T&P har haft ett prisvärt alternativ. En fiberfylld lätt jacka som dubblade som vinterboning till deras jackor. Lätt, varm och billig. Fullt i klass med engelska försvarets fiberjacka. Båda fungerar över hövan.
 
Svårt val. Vill den inte ska vara alldeles för tjock så jag inte kan röra mig under fisket, och heller inte tunn så jag fryser.
 
Det tips är att beställa hem ett par från de företag på nätet som erbjuder fri frakt och fri retur, typ addnature eller outnorth. Sen så är det bara till att prova sig fram till det bästa plagget.

Over and out
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.