Druvsocker till hunden?

Hej!

Jag undrar om man kan blanda ut druvsocker(Dextrosol) i hundens vatten för att pigga upp den om den är hängig när man är ute och springer med den? Kan det vara skadligt för en hund?

/Nordstjärnan
 
Mer mat?

Springer du inte extremt långt borde hunden klara din löptur. Nu vet jag inte vad du ger den för foder, men jag hade satsat på ett foder med lite bättre värden istället. Det är kanske så att din hund har dålig grundkondis och behöver hjälp att bygga upp den från grunden?
Lycka till!

Mvh Åsa
 
Vad jag vet så är inte druvsocker skadligt för hundar, men däremot så tror jag inte att det är den bästa lösningen för att ge energi till hunden. Själv så kör jag med energirika hundkex som jag ger mina bestar när vi stannar till för att vila, typ powerbar för hund ;) Brukade baka egna förr, innan latheten tog över, nu för tiden så brukar jag köpa olika typer av kex från djuraffärn... Dyrare, sämre effekt men dom funkar hyffsat.

/Jesper
 
Det är inte min hund,men det händer att jag är hund vakt åt den. Jag tar med den när jag joggar el-ljus spåret som är ca 3 kilometer. Jag joggar alltid två varv,och under första varvet hänger hunden med bra,men under andra varvet så märks det att han är trött. Det kan nog vara så att hunden har dålig kondition helt enkelt.

I det läget när han är märkbart trött,så tänkte jag om man kan ge hunden några slurkar med vatten utblandat med druvsocker,som jag själv dricker under min jogging tur?

Nordstjärnan
 
Nordstjärnan; sa:
I det läget när han är märkbart trött,så tänkte jag om man kan ge hunden några slurkar med vatten utblandat med druvsocker,som jag själv dricker under min jogging tur?
Nja, som du skriver så har hunden nog en ganska dålig kondition. Tillräckligt mycket lagrad energi lär den ha för såna distanser. Den behöver mer träning, inte mer mat!

/Håkan
 
Dextropur kan vara ett bra komplement för en hårt arbetande hund.. En vallhund som får jobba hårt under högsommar behöver ganska ofta tillskott av dextropur i sitt vatten.
 
Framför allt så får det kanske hunden att dricka ordentligt, en del jyckar är ju inte så pigga på att dricka medan de håller på med någon aktivitet.
OBS! det är säkrast att rådfråga veterinär först.
Royal Canin har ett elektrolytpulver man löser i vatten och ger hundar som förlorar mycket vätska vid t ex sjukdom eller hård ansträngning.
Denna skall inte ges hundar som kan ha hjärtfel o liknande.
Mina hundar får detta utspätt till halva koncentrationen vid långa dagar o hög ansträngning.
Dom tycker det är gott och dricker så länge jag erbjuder dom.
Druvsocker eller honung med lite koksalt upplöst i vatten ger säkert samma effekt.
Någonstans i lådorna har jag ett recept för hundsportdryck, ska leta reda på det ikväll.
 
Vatten genom flaska

Vid jakt och drag ger jag hunden vätska (och ibland druvsockerlösning) med sportflaska. Det går fort och du slipper kladdiga slattar som samlar skräp i skålen. Det kan behövas lite träning innan hundnen dricker ur flaskan. Är hunden slö kan det förutom kondition, ålder och ev sjukdom även bero på värmen. Träna försiktigt och lycka till!

Tommy
 
Jag tror att det är konditionen det felar på snarare än maten. Jag vet att i alla fall endel av de som tävlar med hundar i nordiskkörning (ofta relativt korta distanser kanske en mil eller två) knappt ger hunden någon mat på morgonen innan tävling om tävlingen är på förmiddagen. Den mat hunden skulle få på morgonen skulle inte göra någon nytta eftersom hunden ändå bara förbränner fett när den springer (inte kolhydrater som vi). Fördelen med att inte ge hunden mat är att "det tar 30 sekunder att skita", dessutom kan man tänka sig att det är lättare att springa med tom mage, kanske.

Naturligtvis är det viktigt att vätska upp hunden innan och det börjar man med dagen innan (om det är tävling i alla fall). Mat och vatten blandat gör att hunden fåri sig all vätska. Detta kan tillämpas även på morgonen och då får ju hunden i sig lite mat också där.

Min erfarenhet är att det inte behövs mycket gott i vattnet för atttt hunden ska dricka precis allt. Man kan krossa lite mat så att vattnet tar smak (behövs väldigt lite om man krossar den) eller en liten klick leverpastej som rörs ut i vattnet. En handmixer gör jobbet bra men kan kännas lite overkill :)

Det enklaste som funkar bra (iaf med den hund jag provat på) är att bara droppa i några droppar vanlig mjölk. Tydligen blir vattnet jättegott då, fast pastej är klart godast.

Varning! Tänk på hur stor hund du har i förhållande till mängden vatten. Man kan utan större problem få hunden att dricka tills den kräks med ovanstående metoder så ge den inte mer vatten än vad som är lagom. Räkna också med att det kan bli endel kissande efteråt. Man bör nog inte tillämpa dessa metoder vardagligen eftersom jag tror det finns en risk att hunden blir bortskämd och slutar dricka vatten om det inte är något gott i.

Möjligen kan druvsocker vara bra, jag har aldrig testat. Men på en sexkilometersrunda så ska det inte behövas.

/Andreas
 
Det här är antagligen sådant du redan tänkt på, men ändå: Hur varmt är det när ni springer och hur tjock päls har hunden? Mina hundar funkar så att är det varmare än 15°C ute lunkar gråhunden mest runt och letar vatten, medan vorstehn är vid gott mod ytterligare några grader. en annan grej jag tänkte på, det är inte så att hunden tycker det är trist att springa samma slinga två varv?
trötthet vs. skådespelartalang kan vara svårt att skilja på :)
 
Jag håller med om att det mest sannolika är att hunden tycker att det är tråkigt att springa samma runda igen.
Den har ju redan kollat att där inte fanns nåt intressant. Det är vanligt att hundar "filmar" när de tycker det är tråkigt!
Prova en annan runda som är lika lång utan att det är samma väg så får du se vem som är trött...
Som nämnts så får hundar inte kolhydrat brist om det inte är rena sprintlopp typ greyhound racing. Har hunden ett bra hull så springer den på det.
 
Nu hänger det väl lite på ras och ålder också, om det är en soffhund model micro som just fyllt 16 år så är det kanske inte så konstigt.

Leif...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.