Drömkajaken, finns den????

Jag skulle önska lite tips på kajaker. Då jag gärna paddlar nära land så är ju en med botteform som inte "suger fast" om det är grunt att föredra. Av samma anledning så bör den ju vara i plast, då det är lätt hänt att stöta i nån sten. Fast den bör ju även klara sjö bra och gärna vara kul att surfa och leka med... Sen bör den ju gå hyfsat lätt i vattnet så man inte får slita mycket hårdare än sina turkompisar. Roder eller skädda är jag lite osäker på.. Fast om man gärna följer strandlinjen så kan ju roder vara smidigt att ha.

Har lånat en Capella i plast nu som verkar lovande tycker jag... Men tyvärr så somnar mina ben ganska lätt i den, men man kanske vänjer sig.

Har ni några andra tips?? Point 65:s nya svensktillverkade kajak kanske?
 
Här kommer mina små ödmjuka tankar...

tomatchili; sa:
Då jag gärna paddlar nära land så är ju en med botteform som inte "suger fast" om det är grunt att föredra.
Hmmm, ingen aning. Det första gången jag har hört den tanken... Men en lätt v-formad lågvolymskajak är kanske (!) rätt väg att tänka. Men jag skulle tro att du kommer att lägga ner den funderingen.. Det är skittråkigt att paddla där det är riktigt riktigt grunt (~15 20 cm). Men att paddla nära öar är ju inte samma sak... Åtmistone är öarna på västkusten ofta väldigt djupa väldigt nära.

Av samma anledning så bör den ju vara i plast, då det är lätt hänt att stöta i nån sten.
Kanske, kanske. Gelcoatrepor är lätt att laga. Eller lätta att skita i att laga. Glasfiberbåtar är hållbara och/eller lättlagade; men visst rotationsgjutenplast är inte fel det heller.

Fast den bör ju även klara sjö bra och gärna vara kul att surfa och leka med...
Hmm, det flesta (beroende på paddlaren) klarar stor sjö. Eller? Kanske inte de allra allra smalaste/rankaste eller de allra bredaste pråmarna - men resten... (de flesta).

Men du, vad betyder leka (surf fattar jag)? I mina hoods betyder leka - tighta lutsvängar/kontringar kring öarna, rockhopping och eskimorollar... I den lekparken finns det mest skeddakajaker, men för surfen säger man ofta att roderskutan (en snabb kajak helst med underliggande roder) är bättre på att hålla vågen... Medans jag tycker att min skeddaskuta funkar rättså prima ävan i surfen...

Sen bör den ju gå hyfsat lätt i vattnet så man inte får slita mycket hårdare än sina turkompisar.
Vilken marchfart har ni? Snackar vi lång längd för hög toppfart eller liten våt yta (lagom kort och lagom tunn) för att den skall vara lättdriven i optimerat hastighetspann.

Roder eller skädda är jag lite osäker på.. Fast om man gärna följer strandlinjen så kan ju roder vara smidigt att ha.
Se "leka" ovan. Jag röstar själv på skeddakajak i den frågan. Tveklöst. Men jag vet att vi har många här som säkert har annan åsikt (inget fel i det).

Har lånat en Capella i plast nu som verkar lovande tycker jag... Men tyvärr så somnar mina ben ganska lätt i den, men man kanske vänjer sig.
Jag skulle inte satsa på att välja en kajak som benen somnar i... Men du, oavsett detta, det är kanske dags att strecha "hamstrings" dvs lårens baksida... (fotboll?)

tomatchili; sa:
Har ni några andra tips?? Point 65:s nya svensktillverkade kajak kanske?
Om man skall gissa vad du vill... Varför inte prova Points nya rotationsgjutna... ;-)

Patric
 
Vänern..

Som det ser ut nu så paddlar jag mest i vänern. Där är det ofta ganska grunt nära öarna. Jag var ute och paddlade med friluftsfrämjandet för ett tag sedan. En av ledarna sa att kajaker ofta inte går riktigt lätt när det är grundare än 70 cm, vilket det inte helt sällan är nära öar. Men om gränsen är först vid 20-30 cm så behöver man nog inte tänka på detta.

Med lek menar jag surf, eskimåsväng, och kanske rockhopping... (Det vet jag inte riktigt vad det innebär.. Men jag paddlar en del fors så kontringar och "aktiv-paddling" gillar jag)
 
Re: Vänern..

tomatchili; sa:
Men om gränsen är först vid 20-30 cm så behöver man nog inte tänka på detta.
Ehh... det är i alla fall då det blir helt jävla tokjobbigt, snortråkigt.

Kolla mer på http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=32602 (där en av gurusarna inom traditionstyngd och roderlös svensk paddling citeras).

Det är säkert så att framfarten påverkas även vid mindre grunda vatten (kanske redan märkbart vid 70cm), men hur det påverkar val av kajak är bortom min horisont (om man inte tar fram excel en stund och det hela kvittar ju för mig så det gör jag inte...).

SKulle för övrigt tro att Vänern inte så ofta har de svall som krävs för rockhopping... Och som sagt; riktigt bra surfförmåga tror jag att snabba lättdrivna "breda" kajaker med underliggande roder har (VKVs Måsen och sånna) - men nu gissar jag bara. Min smala (51,5cm) med skarpa slag utan roder funkar rätt schyst i surf. Det är nog mycket som spelar in för att surfförmågan skall vara på topp. Antagligen är det något slags "det-beror-på-svar"... (Någon som vet mer får gärna berätta hur det funkar kring surfegenskaper.)
-p-
 
Med det jag vet om rotationsgjuten kapella har jag svårt att se den som någons drömkajak. jag skulle prova lite mer min uppfattning om den modellen är att den uppfyller lika många våta drömmar som en volvo 240. Faktum är att alla paddlar på mer eller mindre grunt vaten och stenar kan man aldrig försäkra sig imot men glasfiberkajakerna är byggda för att klara en hel del stryk. Rotationsgjutna havskajaker är i min mening inte något man äger utan något man hyr/lånar efterssom de klarar av att direkt misshandlas dag ut och dag in något man sällan gör med en egen kajak även om repor hör till.
 
fast jag har en Volvo 240 ;) Men jag trodde att rotationsgjutna kajaker hade blivit bra mycket bättre de senaste 3-4 åren i och med sandwich tekniken? När jag var ute och paddlade med ett gäng "glasfiberkajaktister" och såg hur de hoppade ut och lade "padding" på marken innan de drog upp kajakerna på land o.s.v. medan jag inte behövde oroa mig för detat insåg jag att det är nog en plastkajak jag skall ha. Även om jag håller med om att en glasfiberkajak är otroligt mycket snyggare och verkar ge lite bättre paddelkänsla.
Men jag är nog tyvärr en slarver som inte kommer att sköta min glasfiberkajak ordentligt....
 
Vad jag menade med 240:n var att visst är det en bra bil men det är ju inte körglädje och lek som är det första man tänker på när man tänker 240 och om en 240 är din drömbil så tycker jag att du satt din nivå för lågt. Samma sak gäller capella. Vad gäller glasfiber så visst blir de repiga om man kör på sten men det hör till och är som sagt ganska lätt att laga.
 
tomatchili; sa:
När jag var ute och paddlade med ett gäng "glasfiberkajaktister" och såg hur de hoppade ut och lade "padding" på marken innan de drog upp kajakerna på land o.s.v. medan jag inte behövde oroa mig för detat insåg jag att det är nog en plastkajak jag skall ha.
Inte köper man väl kajak efter hur praktisk den är att dra upp på land. Eller? Det är väl paddla i vattnet man huvudsakligen skall ha den till.
/Smen
 
Hmmmm... Det är ju helt rätt, man köper ju en kajak för att vara på vattnet.
Och alla här verkar vara rörande överens om att det är stor skillnad (större än jag trodde) mellan glasfiber och plast. Fast det verkar som ganska få vill paddla så nära land som jag tycker är roligt. Turen jag just var på så låg jag klart närmast land, tycker det har varit liknande på andra turer. Får väl prova ordentligt innan jag slår till ialla fall. Tack för hjälpen!
 
Att glasfiberkanoter är känsliga är väl att ta i? En rotationsgjuten kanot blir lika repig. Skillnaden är att den rotationsgjutna kanoten är billigare och kan deformeras mer innan den spricker. Plastkajaker är knappast vackra, men de kan fylla sin funktion.

Jag väntar fortfarande på att någon skall konstruera drömkajaken. Som de flesta andra är jag nöjd med den jag har trots dess brister.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2
HasseQ Finns det PackRafters & BikeRafters här ? Paddling allmänt 2
friluftaren Paddla runt mälaröarna, finns tältplatser? Paddling allmänt 13
popunonkok Certifierad kajakguide/instruktör, vad finns? Paddling allmänt 5
thejaccen Finns det någon liten kajak för under 4000kr? Paddling allmänt 4
76 Finns det kajaker för "stora" killar? Paddling allmänt 38
Stuvarn Finns det nåt medel som bevisligen sänker friktionen? Paddling allmänt 81
Erik Barkefors Vilka snabba K2:or finns? Paddling allmänt 7
avslutat_17_06_20 Var finns vattentemperaturer angivna för Norska paddelvatten? Paddling allmänt 3
Calle b Fortsättarkajak - Finns de? Paddling allmänt 10
OlleBlad Bra kajaksitsar - finns det? Paddling allmänt 9
torger Finns Nelo-kajaker i Stockholm? Paddling allmänt 1
surfban Finns det någon certifierning för färdledare? Paddling allmänt 8
Joakim Ambrosson Fotpump - finns inte Paddling allmänt 6
Ingrid Ö Sammanlänkbar kanot/Ally - finns de? Paddling allmänt 3
Siven finns någon Havskommite i Kanotförbundet? Paddling allmänt 4
hg47 Var finns Epoxi till bra pris? Paddling allmänt 4
Fischer Kajakförvaring finns i Vaxholm Paddling allmänt 3
pery Finns det vatten i Nittälven? Paddling allmänt 2
janköhler Varför finns det inga kajaktester? Paddling allmänt 3
Det här med att välja tält. Vaude Space 1..finns det? Paddling allmänt 6
Drakryggen Finns det någon snabbare havskajak Paddling allmänt 19
wikman Finns intresse för kajaklås? Paddling allmänt 15
Nicke.P Abborrlim, finns det några erfarenheter av detta? Paddling allmänt 13
Daavid Finns det någon kajakförening i helsingborg? Paddling allmänt 2
Var finns kanotuthyrare? Paddling allmänt 0
Träpaddar, finns dom ... Paddling allmänt 1
Västkustsk paddlingkurs i juni, finns det?? Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...