...dödens zon...

Halloj!
Jag har sökt och sökt, men inte hittat någon vettig information om "dödens zon". Vilken höjd börjar den och Varför bryts kroppen bara ner..? nån som vet ngn sida eller kan ge en mer detaljerad förklaring än att det bara är väldigt ont om syre...?
om ni vet några andra Bra sidor om hur kroppen påverkas av höga höjder..helst på engelska..tipsa mej =)

// EdgegirL
 
Fråga baslägerdoktorn!

http://www.basecampmd.com/page/forum.shtml

Hur mycket fysiologi kan du? Det finns en hel del böcker i ämnet, men man ska nog ha en grundläggande kunskap i humanfysiologi för att förstå allt. Litteraturtips finns på:
http://www.high-altitude-medicine.com/

Jag (läkarstudent, men inte expert) tänker så att syrebrist är stressande för kroppen och därför strömmar hormoner som kortison och adrenalin ut i blodet (märks tydligt då pulsen stegras). Dessa hormoner är katabola, dvs nedbrytande, vilket betyder att de ser till att muskler och fettvävnad bryts ner. Detta är min teori, jag hoppas att någon kan fylla i.
 
Man brukar tala om höjder över 8000 meter, men i själva verket så kan man säga att denna zon börjar betydligt lägre, men den tid som man klarar av att vistas på höjden i fråga minskar kraftigt över 8000 meter. Över 8300 meter rör det sig om timmar till ett dygn, vid ca 7850 meter ca 5 dygn, vid 7000 meter ca 11 dygn, vid 5800 meter ca 90-100 dygn. (För acklimatiserade) För riktigt höga höjder i Himalaya har även årstidsvariationer i lufttryck betydelse. "Dödszonen" är alltså inget absolut begrepp. Varför kroppen bryts ned på höga höjder är till viss del okänt, men det bedrivs en del forskning på området, bla i samband med höghöjdsträning pga att den vinst i ökat blodvärde man får motverkas av nedbrytande faktorer redan vid ganska "låga" höjder. Till länkarna och tipsen du redan fått så kan jag lägga till ganska heltäckande fackverk på området: Ward, Millege and West; High Altitude Medicine and Physiology, som jag hämtat infon ovan ifrån.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.