DN/Nature: Blöta vintrar vanligare i framtiden

Dagens DN.se citerar senaste Nature, där klimatforskare presenterar en ny metod för att beräkna extrema klimatvariationer. Sannolikheten för mycket blöta vintrar blir betydligt större enl. forskarna.

Om dåliga isvintrar (som nu...) blir allt vanligare borde bra isvintrar tyvärr bli allt sällsyntare. Vi är många som vill skrinna till Svenska Högarna, det torde bli allt sällsyntare.

Är det inte dags för ett skrinnarupprop mot utsläpp av växthusgaser?

mvh Staffan

Ur dagens dn.se (se länk nedan):
"- De genomsnittliga förändringarna är inte så dramatiska. Det blir kanske 3 grader varmare här i Skandinavien om 70 år och medelnederbörden ökar kanske 15 procent. Men sannolikheten för mycket blöta vintrar blir betydligt större. Nederbördsmängder som i dag bara kommer var fyrtionde vinter, kommer i stället var tionde vinter, säger Jouni Räisänen.

Tidigare metoder för att beräkna framtidens klimat har haft svårt att hantera de extrema variationerna.

Men Jouni Räisänen och hans kollega Tim Palmer på Europas center för väderleksprognoser i engelska Reading har kommit på ett sätt att kombinera resultaten från 19 olika klimatmodeller.

På centret i Reading används liknande metoder för att göra väderleksprognoser för några dagar framåt. Varje dag kombineras femtio olika prognoser för att man ska få en idé om osäkerheten. Denna kombination skulle kunna vara till större glädje för den svenska allmänheten, menar Jouni Räisänen. "

http://www.dn.se/DNet/road/Classic/article/4/jsp/Render.jsp?d=231&a=246569&f=index.html
 
Vässa argumenten

Stadan; sa:
Dagens DN.se citerar senaste Nature, där klimatforskare presenterar en ny metod för att beräkna extrema klimatvariationer. Sannolikheten för mycket blöta vintrar blir betydligt större enl. forskarna.

Om dåliga isvintrar (som nu...) blir allt vanligare borde bra isvintrar tyvärr bli allt sällsyntare. Vi är många som vill skrinna till Svenska Högarna, det torde bli allt sällsyntare.

Är det inte dags för ett skrinnarupprop mot utsläpp av växthusgaser?

Visst finns det skäl att vara oroad över klimatutvecklingen. Kanske är dock skridskoåkning inte ett PK (politiskt korrekt) argument.

Riskerna för översvämningar kanske är bättre argument för politikerna.

Hur bildar man lättast opinion för att minska användningen av fossila bränslen?

Hälsningar Thure
 
Visst kan vi säkert paverka vara politiker att minska vara utsläpp här i Sverige, men vad gör det för nytta egentligen? Nä, man skall försöka paverka den riktigt stora miljöboven i sammanhanghet, nämligen USA. Detta slit och släng sammhälle star för en sisadär 25% av det totala utsläppet av växthusgaser, men endast en befolkningsandel pa ca 5%. Är det rätt? Men att försöka ändra deras inställning till bilakande eller användning av luftkonditionering etc. till en mer sparsam inställning är nog en omöjlighet.

/stefan
 
Re: Vässa argumenten

thureb; sa:
Kanske är dock skridskoåkning inte ett PK (politiskt korrekt) argument.

Riskerna för översvämningar kanske är bättre argument för politikerna.

Hur bildar man lättast opinion för att minska användningen av fossila bränslen?

Hälsningar Thure

Just opinionen och PK argument är nyckelfrågan. Jag tror att för att skapa opinion så måste även lokala konkreta effekter lyftas fram. Det handlar inte bara om ökenspridning och havsytans höjning, något som är viktigt men inte drabbar just Sveriges lokalbefolkning direkt.

Skridskoåkning och alla andra former av vinterfriluftsliv i Sverige och Norden kommer att få mycket försämrade förutsättningar med växthuseffekten. Att konkret visa växthusförsämringarna på något vi älskar -vinterfriluftsliv- så kanske medvetenheten om växthuseffekterna höjs.

Politikerna själva vet om problemet, problemet för dem är inte för dålig information utan att väljarna -vi- är för ljumt intresserade av förändring. För att höja den temperaturen (visa på hur vi som individer påverkas av växthuseffekten) är nog skridsko- och alla andra vinterfriluftsorganisationer (och tillverkare av vinterfriluftsutrustning! Snacka om potentiella förlorare!) viktiga aktörer. Eftersom det stora problemet är att sprida kunskap i bredare folklager tror jag att vinterfriluftsorganisationer skulle kunna sprida en nyckelroll.

De flesta tar växthuseffekten på alldeles för litet allvar, t.ex. Stefan Blomberg i föregående inlägg som tycker att så länge inte USA inte minskar sina utsläpp är det för jobbigt för alla andra att göra det. Släpper du ut föroreningar i Östersjön bara för att andra länder runt Östersjön gör det???? Vansinnig logik. Vi är självklart ansvariga för våra egna handlingar. När vi åtgärdat våra utsläpp kan vi försöka få USA att ändra attityd.

Självklart är det inte lätt att bilda opinion mot utsläpp av växthusgaser, något som miljöorganisationerna och politikerna redan märkt. På SNFs (Naturskyddsföreningens) höstkonferens för några år sedan bad dåvarande kommunikationsministern specifikt om hjälp att bilda opinion, att sprida kunskap och engagemang hos folket om växthuseffekter. Det är helt enkelt jättesvårt för det skulle kräva personliga uppoffringar. Politiskt korrekt, men absolut inte politiskt opportunt.

En vinterfriluftskoalition mot växthuseffekter tror jag vore en lysande idé.

Jag vill skrinna till Svenska Högarna.

mvh Staffan
 
Re: Re: Vässa argumenten

Stadan; sa:
De flesta tar växthuseffekten på alldeles för litet allvar, t.ex. Stefan Blomberg i föregående inlägg som tycker att så länge inte USA inte minskar sina utsläpp är det för jobbigt för alla andra att göra det. Släpper du ut föroreningar i Östersjön bara för att andra länder runt Östersjön gör det???? Vansinnig logik. Vi är självklart ansvariga för våra egna handlingar. När vi åtgärdat våra utsläpp kan vi försöka få USA att ändra attityd.

Ok, jag kanske uttryckte mig lite klumpigt i mitt inlägg vilket gav öppning till en sadan trakig tolkning. Självklart tycker jag att man ska göra sitt bästa även pa hemmaplan och vara en god förebild osv. men det känns lite tröstlöst när sverige och andra europeiska länder sätter upp gränsvärden och regler för utsläpp av växthusgaser som USA fullständigt skiter i. Jag menar da att den största nyttan vore att fösöka fa till en ändring i attityd hos jänkarna. Men det är väl inga politiker i EU som vagar ställa pa stora starka USA att ändra sig.

Hälsn.

Stefan Blomberg som visst tar växthuseffekten pa allvar.
 
Re: Re: Re: Vässa argumenten

somule; sa:
Ok, jag kanske uttryckte mig lite klumpigt i mitt inlägg vilket gav öppning till en sadan trakig tolkning. Självklart tycker jag att man ska göra sitt bästa även pa hemmaplan och vara en god förebild osv. men det känns lite tröstlöst när sverige och andra europeiska länder sätter upp gränsvärden och regler för utsläpp av växthusgaser som USA fullständigt skiter i. Jag menar da att den största nyttan vore att fösöka fa till en ändring i attityd hos jänkarna. Men det är väl inga politiker i EU som vagar ställa pa stora starka USA att ändra sig.

Hälsn.

Stefan Blomberg som visst tar växthuseffekten pa allvar.

OK, sorry! Kanske lite väl hård tolkning av mig, ursäkta.

Jag tycker bara att det är tillräckligt svårt att få Sverige/EU att inse nyttan av minskade klimatutsläpp. Jänkarna måste nog själva inse problematiken, det går inte att vi utomamerikaner kommer och knäpper dem på näsan. Då ser de oss bara som talibaner eller så...

Jag tycker att vi borde börja själva först.

mvh Staffan
 
OK låt oss skriva till Bush

Jag tar och skriver ett brev till USAs president. När jag filat lite på formuleringarna så lägger jag ut det här för påseende. Ett upprop bland olika frilutsorganisationer mot användningen av fossila bränslen skulle vi kunna jobba för. Varför inte sjösätta en sådan aktion här via Utsidan. Tacksam om ni kan komma med förslag på kravformuleringar.

Andra förslag?

Hälsningar Thure
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.