Djurmöte?

Mängder med rovfågel i Abiskotrakten: jaktfalkar, fjällvråkar, havsörnar, stenfalkar, tornfalkar och fjällabbar. Dessutom småvessla och järvspillning.
... och ilskna lämlar...

HåkanF
 
På hemvägen sista biten före Saltoloukta var det en jä*ligt ilsken fjällabb som attackerade alla som ville förbi. På fjällstationen sa de att de flyger på löpare. Den här fegade inte ur trots att jag vevade utan vände 50 cm innan kontakt. Sen hade vi en nyfiken Mickel räv (ung) som kom 6-7 meter ifrån våran brasa när vi grillade korv. Han kikade länge och väl och sniffade i luften efter korven. Han kom tillbaka två gånger till. Bland de roligare djurmötena jag haft. Det var runt 1-2 på natten.
 
O ja..

Jaktfalk, stenfalk, björn och älg stötte jag på uppe i Dalarna under min vårvandring... Tillsammans med en hel del andra fåglar såklart men som kanske ses som mer vanliga..

mvh // Johannes
 
Såg en kungörn i Kårsavagge som vände sig på rygg i luften för att huta åt irriterande fjällabbar. Har läst om det beteendet men aldrig sett det själv.

Ja, och så lämlar förstås!
 
Stora fina renar på Dürlings led, strax nedanför passet mellan Kebnekaise och Vierranvarri dvs ca 1400 meters höjd. Har nog aldrig tidigare sett dem så högt upp.
 
Under min midsommarvandring i Jämtland var det lämmlar precis överallt, dessutom massor med fåglar (ripor, ljungpipare, jordugglor, arga fjällabbar mm) och naturligtvis en och annan ren ocskå: http://youtu.be/ysE9GSOkfMM

Vid nästa vandring i Kebnekaiseområdet fick jag se en järv på nära håll vid Čievrrajávri. Den var jagad av en arg ren (!?!) och blev inträngd mellan mig, renen och sjön - uppenbarligen uppfattade den mig som ett mindre hot än renen och följde stranden mot mig för att till slut passera bara runt 30m bort.
 

Bilagor

  • jarv.jpg
    jarv.jpg
    30.8 KB · Visningar: 1,069
Sarekälg

Förra veckan. Sarvesvagges nordsida. Fyra älgtjurar kom i strosande och stannade och betade 75m från mig på en myr. Jag befann mig högre upp. Vinden låg rätt och jag stod stilla. En av älgarna kommer upp för sluttningen och passerar på omkring 7 meters avstånd utan att upptäcka mig.
 

Bilagor

  • IMG_1662.jpg
    IMG_1662.jpg
    103.8 KB · Visningar: 991
Vi hörde fjällräv skälla - ljudliga och skarpa skall fyra gånger under fem-tio minuter - i området mellan Skarsfjället och Helags. Trots att vi stannade och spanade med kikare i någon timme fick vi aldrig se någon räv. Kul ändå.
I området kring Tavvavuoma såg jag fjälluggla vid två tillfällen, för första gången på säkert tjugofem år trots årliga fjällvandringar. Och på båda turerna såg vi massor av andra rovfåglar och ugglor. Ur det perspektivet är det kul med lämmelår, men annars är de riktigt dryga tycker jag.
 
Det mest exotiska i år (och nog av alla år jag gått) var en hög med fjällrävar. Annars var det gott om ilskna lämlar och närgångna renar, precis utanför tältet. Ett dalripegäng sprang runt på leden också.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.