DIY Ally kanot

Hej!

Då vintern har dragit in över landat, eller slasket iaf så börjar det dra ihop sig för vinterns DIY-projekt!
I år hade jag tänkt att försöka mig på en hemmabyggt "folding canoe" i stil med ally-kanoterna.
Bygget kommer i det stora hela att likna de byggen av kajaker som finns på http://yostwerks.com/MainMenu.html.

Dock skulle jag behöva lite hjälp med mått och bilder om någon vänlig själ på detta forum skulle kunna bistå med detta!
Framför allt handlar det om längder på rör-sektionerna och lite närbilder på infästningar och hur de böjt och bockat längst fram och bak på kanoten!
OCh om någon vet någon svensk sida där man kan beställa snap-buttons i stil med dessa http://www.valcocleve.com/products.asp?cat=snap (Dual type E-series) mottages detta tacksamt!

MvH
Tommy
 
Regale i Gbg brukar kunna hjälpa till med små poster av vida mer än vad som står i deras katalog.
Ditt projekt låter riktigt kul.
go tur
 
Men Tom Yosts kajaker har ju helt annorlunda konstruktioner än en Ally, med tvärgående plattor av HDPE och helt utan tvärgående aluminiumrör i skrovet. Eller menar du att du kommer att göra rören isärtagbara på samma sätt?
 
Regale i Gbg brukar kunna hjälpa till med små poster av vida mer än vad som står i deras katalog.
Ditt projekt låter riktigt kul.
go tur

Tackar för tipset, ska ringa dom imorgon!

Men Tom Yosts kajaker har ju helt annorlunda konstruktioner än en Ally, med tvärgående plattor av HDPE och helt utan tvärgående aluminiumrör i skrovet. Eller menar du att du kommer att göra rören isärtagbara på samma sätt?

Inledningsvis är planen att använda en kombination av HDPE och aluminiumrör, dvs lite tjockare modell av HDPE och aluminiumrör däremellan om jag inte hittar eller kommer på någon bättre fästanordning!
 
Allykanoter har väl en massa små plaststroppar för att fästa alla rör i varandra, sådana borde man väl kunna få tag på någonstans? Eller kanske tillverka själv med en 3D-skrivare...

Oavsett hur du gör så får du väldigt gärna dokumentera mycket med bilder och beskrivningar. Om du får till en bra kanot så är det nog många som är intresserade av bygginstruktioner.
 
Allykanoter har väl en massa små plaststroppar för att fästa alla rör i varandra, sådana borde man väl kunna få tag på någonstans? Eller kanske tillverka själv med en 3D-skrivare...

Oavsett hur du gör så får du väldigt gärna dokumentera mycket med bilder och beskrivningar. Om du får till en bra kanot så är det nog många som är intresserade av bygginstruktioner.

Sitter och söker dessa fästen för fullt, har dock inte hittat något än. Ska höra med farsan, som är rörmokare, imorgon om det finns vettiga alternativ. Framförallt då jag söker sätt att spara ner på vikten, den får inte väga mer än en konventionell Allykanot!
3D-skrivare är nog ett bra alternativ, dock känner jag ingen som äger en än så blir via gamla hederliga kanaler än så länge!

Det kommer att dokumenteras, är en DIY människa som gillar att sprida information vidare!
 
Hej,
Jag har en Ally, den raka modellen, liggande vid stranden och kan ta detaljbilder och mäta upp den. Det är en stadig och förhållandevis sjöduglig kanot som varit med om en hel del.

En sommar tog vi den med till Norge och bar upp den fastspänd på en Haglöfs Grönland bärram, tillsammans med packning för en vecka. Från havsnivå upp till 1000 metersplatån för att flugfiska. Det funkade tyvärr inte så bra, för att spara vikt tog vi plastpaddlar från en gummibåt istället för de tunga träpaddlarna. Det blåste gaska hårt hela tiden vi var uppe så det gick inte paddla med de mjuka paddlarna. Det blev att driva med vinden istället och sedan släpa kanoten längs stranden tillbaks till lägret varje gång man ville ut på sjöarna.

Med vänlig hälsning, Jesper
 
Hej,
Jag har en Ally, den raka modellen, liggande vid stranden och kan ta detaljbilder och mäta upp den. Det är en stadig och förhållandevis sjöduglig kanot som varit med om en hel del.

En sommar tog vi den med till Norge och bar upp den fastspänd på en Haglöfs Grönland bärram, tillsammans med packning för en vecka. Från havsnivå upp till 1000 metersplatån för att flugfiska. Det funkade tyvärr inte så bra, för att spara vikt tog vi plastpaddlar från en gummibåt istället för de tunga träpaddlarna. Det blåste gaska hårt hela tiden vi var uppe så det gick inte paddla med de mjuka paddlarna. Det blev att driva med vinden istället och sedan släpa kanoten längs stranden tillbaks till lägret varje gång man ville ut på sjöarna.

Med vänlig hälsning, Jesper

Hej!
Du får jättegärna skicka över ett gäng bilder och måtten, skickar min mailadress i ett PM!
Tack på förhand!
 
I sitt standardutförande är Ally tyvärr gravt underdimensionerad och kan inte lyftas med packning i eller ens dras upp över en brant strandbrink utan att stommen veknar betänkligt. Du bör nog gå upp i rördimension när du ändå lägger tid på att bygga.

Jag skulle nog allvarligt fundera på om inte en trästomme à la Klepper fast som öppen kanot är att föredra - trots den extra vikten.

/Mats (tidigare ägare av en Ally)
 
Long Haul Folding Kayaks har en prototyp på gång.

/Mats
 

Bilagor

  • 603355_461618033895817_613143884_n.jpg
    603355_461618033895817_613143884_n.jpg
    54.2 KB · Visningar: 2,310
  • 564596_461617813895839_1904942262_n.jpg
    564596_461617813895839_1904942262_n.jpg
    194.9 KB · Visningar: 2,154
I sitt standardutförande är Ally tyvärr gravt underdimensionerad och kan inte lyftas med packning i eller ens dras upp över en brant strandbrink utan att stommen veknar betänkligt. Du bör nog gå upp i rördimension när du ändå lägger tid på att bygga.

Jag skulle nog allvarligt fundera på om inte en trästomme à la Klepper fast som öppen kanot är att föredra - trots den extra vikten.

/Mats (tidigare ägare av en Ally)

Tackar för tipset! Har kollat in träkanoten och om Allyn är såpass vek så kan det ju vara ide att åtminstone göra bottenplattan i trä för stabilitet och sedan bygga resten av alu-rör. Skulle ju även underlätta infästning av rör i för och akter. Eller att man, som du säger, helt enkelt ökar dimensionen på rören i botten.

Dock lär det ju bli en del extravikt att dras med om man bygger i trä, men kanske kan testa både och då bygget kommer igång!
 
Bottenplatta i trä hjälper föga, det är på sidorna som du måste få till ett fackverk som styvar upp konstruktionen. Kolla bilderna hur sidorna på faltkajaker/flatbåtar (exv. Klepper eller Pouch) ser ut. Det är dessa sidor som gör att man kan lyfta en sådan kajak med packning i.

Sedan är trä ett mkt bättre material än aluminium. Trä är ett helt makalöst kompositmaterial. Om det "uppfanns" i laboratoriet idag skulle det stå DuPont® eller West System® på det och det skulle betinga extremt högra priser och ligga långt utom räckhåll för hobbyisten.

Det som gör det så intressant är att det fjädrar till brottgränsen utan permanent deformation. Därmed skiljer det sig från många metaller som deformeras permanent med en ganska liten kraft och långt innan brottgränsen.

Min Ally hade, trots försiktighet när jag insåg konstruktionens svaghet, ändrat kölform en aning efter bara ett par dagars paddling i Lagan för några somrar sedan - efter upp- och nedlyftande på kanotvagn och över strandbrinkar. Mina Klepprar har samma form som de hade när de tillverkades, för sisådär 40 år sedan och hårt bruk.

/Mats
 

Bilagor

  • framedetail2.jpg
    framedetail2.jpg
    51.2 KB · Visningar: 2,011
  • picklepper12101e.jpg
    picklepper12101e.jpg
    68.2 KB · Visningar: 3,087
  • sticks.jpg
    sticks.jpg
    18.7 KB · Visningar: 1,834
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll En liten guide hur man hårdlöder aluminium Gör det själv 14
NaturRasmus Bygga spång Gör det själv 15
olundell DIY-projekt i ull Gör det själv 18
Kimkim Kombinerad grytmysare och termos Gör det själv 0
ostenolsson DIY Tarp - Hjälp Gör det själv 12
Calexico DIY Pumppåse Thermarest Gör det själv 3
_tobbe_ Visa upp dina DIY! Gör det själv 17
Moga DIY barfota-vandringskängor? Gör det själv 10
Kavring DIY - löstagbara stånghållare Gör det själv 0
DK13 Kajaktillbehör DIY Gör det själv 38
Kvarnträsk DIY / GDS Tält-/hammocklykta Gör det själv 7
ekis Hämta dagens DIY-material - Valaffisherna! Gör det själv 1
KristianMattiasson DIY crazy creek stol Gör det själv 4
fetgris DIY - Quilt for dummies Gör det själv 12
Ziik Berätta om din DIY ryggsäck Gör det själv 27
Micke R. DIY - Exped Arc Tarp Gör det själv 0
Kvarnträsk DIY / GDS Snöskor Gör det själv 13
peter1969 Lista över internetbutiker för DIY Gör det själv 3
Kvarnträsk DIY Wool blanket anorak Gör det själv 47
MTB DIY bloggar Gör det själv 1
tallabomba DIY-tamoj: De vanliga är överdimensionerade Gör det själv 47
peter1969 Svensk sajt med DIY-grejer? Gör det själv 5
Kvarnträsk DIY vattentät kameraväska Gör det själv 32
Staffan Andersson Bra ritprogram för DIY Gör det själv 2
Staffan Andersson DIY på nätet... Gör det själv 0
FrökenGuppy Laga kanot Gör det själv 1
dannyboy97 Renovera en gammal kanot Gör det själv 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.