Digitalkameror och vinter

Vad är vintererfarenheterna av digitalkamror, enligt de flesta tekniska meddelanden så fungerar de inom 0-40 graders intervallet. Tre årstider men hur är erfarenheterna under -20-30 grader?

Nyfiken och i investeringstankar.
 
Jag hade en Nikon Coolpix fram tills den avled under en skidresa förra vintern.
Använde den ned till ca -30 men då fick man inte mer än ett par bilder innan batterierna var döda trots att jag använde metoden:
Kamera innanför jackan, ta fram och trycka av direkt och sen in i jackan direkt igen.

Coolpix använder uppladdningsbara AA batterier, dessa verkar inte gilla kyla.

/M
 
Det är ungefär den erfarenheten jag har haft av batteridrivna analoga kamror, att drifttiden i klimatet var mycket kort.... Mekaniska däremot går och fungerardag efter dag...
 
Kamerorna i sig klarar sig bra i kallt väder. Problemet är som sagt batteritiden vilket jag löser genom att ha flera batterier som jag förvarar innanför kläderna och byter när det är dags. Batterierna urladdas inte och återhämtar sig när de värms upp så det fungerar ganska bra.
Analoga, mekaniska kameror fungerar i regel bra men jag har varit med om att mekaniken kärvat i stark kyla. Sen så finns även risk att man drar av filmen då den blir sprödare när det är riktigt kallt. Många analoga kameror har dock batteriberoende elektronisk slutare så man bör isf välja en kamera med helt mekanisk slutare typ Nikon FM2 eller en äldre Leica M.
Att stoppa kameran innanför kläderna bör man varna lite för då det kan orsaka problem med kondens. Då är det bättre att hålla kameran kall hela tiden och istället byta batterier vid behov. Lika så gäller att man ska vara försiktig när man tar in kameran så den värms upp långsamt.
 
dave1; sa:
Kamerorna i sig klarar sig bra i kallt väder. Problemet är som sagt batteritiden vilket jag löser genom att ha flera batterier som jag förvarar innanför kläderna och byter när det är dags. Batterierna urladdas inte och återhämtar sig när de värms upp så det fungerar ganska bra.
Analoga, mekaniska kameror fungerar i regel bra men jag har varit med om att mekaniken kärvat i stark kyla. Sen så finns även risk att man drar av filmen då den blir sprödare när det är riktigt kallt. Många analoga kameror har dock batteriberoende elektronisk slutare så man bör isf välja en kamera med helt mekanisk slutare typ Nikon FM2 eller en äldre Leica M.
Att stoppa kameran innanför kläderna bör man varna lite för då det kan orsaka problem med kondens. Då är det bättre att hålla kameran kall hela tiden och istället byta batterier vid behov. Lika så gäller att man ska vara försiktig när man tar in kameran så den värms upp långsamt.

För kameratining är ju apparater med avtagbara objektiv klart bättre än att behöva återspola filmen etc, för att kunna öppna bakstycket. Digitala kamror har ju inte lika många vädringsluckor...
 
Det är sant. Dock så är ju vissa digitalmodeller "vädertätade" som t ex Canons 1-serie, Nikon D200 och D2-serien och Pentax K10D.

Men en mekanisk Leica, exempelvis, är ju väldigt driftsäker men man bör som sagt vara försiktig med filmframdragningen.
 
återhämtning

Har kört med en Pentax Optio S4 och det fungerar att ta kort i minusgrader (har bara provat -15).
Jag brukar ha den i byxfickan för att hålla den varm, vid stark kyla tar jag ur det lilla specialbatteriet och värmer det separat i fickan. Det går att ta ett par bilder sedan sjunker batterieffekten drastiskt så att den stänger av sig. Då är det bara att värma upp det igen och fortsätta fota senare. Låter du bli att zooma och endast använder genomsiktssökaren (inte displayen) så klarar den sig lite längre.
 
Så om jag försöker mig på en sammanfattning. Branschen prackar på oss ytterligare en 3 säsongerslösning utan alternativ. Tur att man har ett par mekaniska kamror....

Drar --------där

Tack!
 
finns alternativ

Det finns alternativ men det kostar.
Små kompaktkameror har alltid batteriet i sig utan uppvärmning och så kommer det nog fortsätta vara, det man kan hoppas på är bättre energilösning.

Vissa större proffskameror (SLR) eller semipro har möjlighet till extern strömförsörjning, dvs man kan ha en rejäl batteripack innanför västen som kopplas till kameran via kabel.

Är man lite händig kan man ganska enkelt göra en egen kabel för ett externt batteripack.
 
Vinter, vad är det ?

johankse; sa:
Så om jag försöker mig på en sammanfattning. Branschen prackar på oss ytterligare en 3 säsongerslösning utan alternativ. Tur att man har ett par mekaniska kamror....

Drar --------där

Tack!

Jag var en digitalmässa för ”fackfolk” i januari som Dustin http://www.dustin.se/dacsaportal/ hade. Där fanns folk från Canon, Nikon, Sony, HP, Olympus och kanske några fler kameratillverkare (importörer).

Jag hade läst datablad på Internet på kanske 50 st kameror innan jag åkte till mässan.

Så till varje monter jag gick började jag samtalet med:
”Vad har Ni för kameror som garanterat funkar vid –15 grader ?. Min nuvarande kamera tycker att jag ska byta batteri efter 3-4 kort och så stoppar jag in ett nytt fulladdat batteri som jag har i fickan, och efter ytterligare 3-4 kort så tycker kameran att jag ska byta batteri igen”

Svar (lite generaliserat ): ”minusgrader det var svårt, men vi har den här på 7 Megapixel och si och så många gångers zoom, 2 tums display och en massa andra finesser och den ska funka till 0 grader C”.


Eftersom jag inte vill bli avstängd här på Utsidan, så skippar jag resten av hur samtalen utvecklade sig.

Att det ska vara så svårt att göra en kamera som funkar på vintern. Åtminstone biltillverkarna har insett att en bil ska funka på vintern och provar sina kommande modeller i vinterklimat.

Per Brune
 
Mellanlagret dödar...

Min kompakt-sony har funkat bra vid alla temperaturer. Jag har den innanför tröjan i en liten väska runt halsen hela tiden utom när jag fotar. Kör med laddbara AA-batterier. Om vikten var viktig skulle jag ta lithium istället.

Om man har kameran i fickan eller innaför skaljackan (utanpå mellanlagret) så slutar den funka rätt kvickt, temperaturen där pendlar ofta runt nollan. Långt in i kläderna med den, och aldrig lägga den på fel ställe. Gärna en fuktspärr utanpå kameran, typ fryspåse.

Mekaniska kameror funkar om dom är nyservade, gammalt fett är inge kul alls när det stelnar, slutartidrna kan bli väldigt långa. Men nu var det ju digitalt det frågades om.
 
Bilar behöver man inte bära så de kan bygga in hur mycket som hellst. Jag antar att det är svårt/dyrt att göra portabel elektronisk utrustning som fungerar i minusgrader. Men även bilar har ju problem med att komma igån och fungera bra i kyla. Genom att koppla in en motorvärmare så startar bilen lätt.

Jag funderar på om det finns någon annan elektronisk apparat som är byggd för minusgrader, någon som vet?

Att batterier ger sämre effekt vid kyla är ju ett gammalt problem. Det finns ju typer av batteri som skall tåla kyla bättre men kanske inte tillräckligt. Att isolera en liten apparat faller ju på att den blir ju inte liten längre med en massa isolering.
Sedan återstår det att värma upp batteriet, men det är väl riskabelt ifall temperaturen blir för hög, men också hur skall man få energi till uppvärmningen? Knappast ett batteri till.
Jag väntar med spänning på bättre lösningar.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.